"سینمای دفاع مقدس، نگاهی از برون"

تفسیر نگاه روحانی آوینی به دفاع مقدس از منظر نویسندگان غربی

شهید آوینی به دلیل نگاه و سبک منحصر به فردش نزد منقدان سینمای جهان از اعتباری خاص برخوردار است. این نگاه آوینی به مسئله جنگ هشت ساله توانسته تا حد زیادی موضع ایران را در نزد روشنفکران جهان تبیین کند.
کد خبر: ۶۶۸۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۶ - 20January 2016

تفسیر نگاه روحانی آوینی به دفاع مقدس از منظر نویسندگان غربی

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، سینمای ایران در ژانر دفاع مقدس چنان اثر غیر قابل انکاری دارد که حتی نویسندگان و تحلیلگران سینمایی نتواستند در مقابل آن سکوت کنند. ماحصل این نوشتار کتابی است به نام "سینمای دفاع مقدس، نگاهی از برون" که به تازگی منتشر شده است.

اندیشه شرقی آوینی از نگاه نویسندگان غربی

در دانشکدههای سینمایی جهان یکی از موضوعاتی که به آن پرداخته میشود همین موضوع سینمای دفاع مقدس است. از میان فیلمسازان صاحب سبکی که در نزد استادان سینمای دنیا قابل احترام هستند می توان ابراهیم حاتمیکیا، رسول ملاقلیپور و مرتضی آوینی را نام برد.

در این میان مرتضی آوینی به دلیل اینکه فقط فیلم مستند ساخته و به لحنی کاملا شخصی و همه فهم رسیده، دارای اعتبار خاصی در مجامع هنری بین المللی است.

مجموعه مقالاتی توسط اساتید خارجی و ایرانی مقیم اروپا که در رشته سینما صاحب دیدگاه و رای و نظر هستند در کتابی تحت عنوان "سینمای دفاع مقدس، نگاهی از برون" با نام فرعی "مجموعه مقالات پژوهشی منتشر شده در خارج از کشور، درباره سینمای دفاع مقدس" توسط محمد خزاعی گرد آوری شده است. این اثر را محمد معماریان ترجمه کرده و توسط نشر ساقی منتشر شده است.

کتاب هر چند در گروه کتاب های سینمایی طبقه بندی میشود اما به دلیل داشتن زبانی سلیس و روان قابل استفاده برای همه گروهها بخصوص علاقه مندان به مرتضی آوینی، میباشد.

در قسمتی از این کتاب میخوانیم

" در همین حال، این استعاره به قتل عام کربلا (اردوگاهی که خونین شهر شد) نیز اشاره دارد. این حرکت نوسانی، سهم معناداری در ضرب آهنگ فیلم دارد. این کار همچنین میان دو داستان تناظر برقرار میکند: یکی کربلا که در اکتبر 680 میلادی رخ داد و دیگری نبردی که در سپتامبر 1980 میلادی شروع شد. فیلمساز فرمی را به خدمت میگیرد که هم تصویری از این شهر شهیدان خلق میکند و هم آن را در یک ضربآهنگ خاص نشان میدهد؛ نه ضربآهنگ جنگ، بلکه زمان تکرار شونده و دوره تاریخ و شاعری".

موضوعات کتاب

در واقع این کتاب قبل از آنکه تحلیل آثار مرتضی آوینی باشد نگاهی به منش و معیار و اندیشه شهید آوینی دارد. مقالات در کنار بررسی آرا و اندیشه آوینی موضوع رزمندگان را در جنگ تحمیلی هشت ساله تبیین و تفسیر میکند. مطالعه این کتاب به دلیل اینکه کتاب تخصصی سینمایی نیست میتواند برای پژوهشگران رشتههای دیگر نیز راهگشا باشد.

"سینمای دفاع مقدس، نگاهی از برون" حاوی مقالات زیر است.

ایمان چگونه در جبهه فیلمبرداری و نزد تماشاگران تلویزیون تجربه میشود؟ نوشته اگنس دوویکتور

تیراندازی سربازان و تصویرسازی فیلمسازان: سینمای دفاع مقدس ایران نوشته رکسانا ورزی

زبان و نمادهای جنگی در فیلمهای ابراهیم حاتمی کیا نوشته مایکل ابکسیس

زیبایی شناسی، تکنیکها و فن آوری رزم در فیلمهای جنگی داستانی: یک دور نمای تاریخی نوشته رضا پوده و بهمن زنوزی

فیلمهای جنگی ایرانی: سرگرمی و تبلیغات نوشته محمدرضا قانون پرور

سینمای جنگ ایران: هنر یادآوری رنج نوشته شعله شاهرخی

مانیفست شهادت: شباهتها و تفاوتهای روایت فتح آوینی با سایر مانیفستهای سنتی نوشته مهرزاد کریم آبادی

تصویر زنان در سینمای جنگ ایران: دشواریهای بازنمایی زنان در فیلمهای جنگی ایرانی نوشته پرشنگ صادق وزیری

همانطور که از عنوان مقالات پیدا است نویسندگان مقالات به مسئله روحانی دفاع مقدس پرداختهاند و نسبت به موضوع مورد بحث دیدی بیطرفانه دارند.

شناسنامه کتاب

کتاب "سینمای دفاع مقدس، نگاهی از برون" در 200 صفحه و با ترجمه محمد معماریان توسط نشر ساقی روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار