خطر جنگ مذهبی و مرگ دمکراسی در شبه قاره؛

پشت پرده نفرت‌پراکنی «نخست وزیر هند» علیه مسلمانان

نخست وزیر هند با تلاش برای تبدیل کردن انتخابات به صحنه‌ی جنگ مذهبی میان هندو‌ها و مسلمانان، به وضوح بازی خطرناکی را کلید زده است.
کد خبر: ۶۶۳۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷ - 28April 2024

پشت پرده نفرت پراکنی «نارندرا مودی» علیه مسلمانان هندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند و دبیر کل حزب بهاراتیا جاناتا (BJP) تصمیم گرفته‌ که در انتخابات کنونی به‌عنوان مدافع منافع مذهب هندو ظاهر شود تا شاید با این تاکتیک در انتخابات به پیروزی برسد. طی روز‌های اخیر حزب حاکم تلاش آشکاری به خرج داده تا انتخابات هند را به صحنه‌ی جنگ میان اکثریت هندو و اقلیت مسلمان تبدیل کند.

در همین زمینه روز یکشنبه، نخست وزیر هند در یک گردهمایی انتخاباتی در راجستان خاطرنشان کرد که اگر اپوزیسیون به قدرت برسد، ثروت هندو‌ها را می‌گیرد و به کسانی می‌دهد که «فرزندان بیشتری دارند». منظور آقای مودی به وضوح جامعه‌ی مسلمانان هند است که در حال حاضر نرخ زاد و ولد بالاتری را نسبت به هندو‌ها تجربه می‌کند. او سپس در یک نفرت‌پراکنی آشکار جامعه مسلمانان هند را «نفوذی» خواند.

اظهارات آقای مودی باعث خشم بسیاری از محافل هند شد. شهروندان و سازمان‌ها از سراسر کشور از کمیسیون انتخابات هند (ECI) خواسته‌اند تا به دلیل بیان سخنان نفرت‌انگیز، علیه نخست‌وزیر اعلام جرم کند. در این میان فعالان حقوق بشر و اتحادیه آزادی‌‎های مدنی پا را از این هم فراتر گذاشته و خواستار رد صلاحیت مودی و ممانعت از شرکت وی در انتخابات شدند.

مودی؛ متخصص در توهین و تمسخر

با این حال این واکنش‌ها نه‌تنها هیچ تغییری در ادبیات تحریک‌آمیز آقای مودی ایجاد نکرد، بلکه بر شدت آن هم افزود. وی دو روز بعد بار دیگر مدعی شد که حزب کنگره (اپوزیسیون) برای بالا کشیدن ثروت هندو‌ها و توزیع آن بین مسلمانان توطئه می‌کند. همچنین «یوگی آدیتیانات»، وزیر ارشد ایالت «اوتار پرادش» مدعی شد که حزب کنگره می‌خواهد قوانین اسلامی و شرعی را بر هند حاکم کند و با این سخنان کوشید پیروان مذهب هندو را از اسلامی شدن این کشور بترساند.

«نارندرا مودی» در میان سیاستمداران هندی به تخصص در نیش و کنایه و تسلط بر هنر توهین و تمسخر رقبا و مخصوصا مسلمانان معروف است. به عنوان مثال او در سال ۲۰۰۲ خانواده‌های مسلمان را «کارخانه‌های تولید بچه» نامید. در سخنرانی روز یکشنبه هم آقای مودی مستقیماً مسلمانان را به عنوان «نفوذی‌هایی که فرزندان بیشتری تولید می‌کنند» مورد خطاب قرار داد و با ترویج یک تئوری شوم کوشید مسلمانان هند را «بیگانه» جلوه دهد.

نخست وزیر هند با تلاش برای تبدیل کردن انتخابات به صحنه‌ی جنگ مذهبی میان هندو‌ها و مسلمانان، به وضوح بازی خطرناکی را کلید زده است. برخی از تحلیلگران معتقدند از آن‌جا که حزب آقای مودی در مرحله‌ی اول انتخابات از موج‌سازی در میان هندو‌ها ناتوان بوده، از روی استیصال به فرمول قدیمی این حزب برای ایجاد دوقطبی مذهبی بین مسلمانان و هندو‌ها روی آورده است. رویکرد افراطی رهبران حزب حاکم تا جایی پیش رفته که آن‌ها صراحتا اعلام کرده‌اند خواستار رای مسلمانان نیستند. «یمانتا بیسوا سارما»، وزیر ارشد ایالت «آسام» رسما اعلام کرد که حزب حاکم، آرای مسلمانانِ بنگالی زبان را نمی‌خواهد و صرفا به دنبال آراء هندوهاست.

سکوت کَر کننده‌ی کمیسیون انتخابات

با این حال یادآور می‌شود که گفتار و رفتار این روز‌های نخست‌وزیر هند در قوانین انتخاباتی این کشور جرم‌انگاری و مجازات سنگینی هم برای آن پیش‌بینی شده است. بر اساس آئین نامه‌ی کمیسیون انتخابات هند (ECI) هیچ‌کس اجازه ندارد بر مبنای تفاوت‌های مذهبی، کمپین انتخاباتی تشکیل بدهد. این قانون که در سال ۱۹۹۹ به تصویب رسیده، می‌گوید: «درخواست یک نامزد برای رأی دادن یا خودداری از رأی دادن به دلایل مذهبی، نژادی، طبقاتی و زبانی یک عمل فاسد است». اگر کسی طبق این ماده مجرم شناخته شود، می‌تواند تا شش سال زندانی شود.

علی‌رغم درخواست‌ها برای توقف استفاده از شکاف‌های مذهبی در هند و جلوگیری از نفرت پراکنی حزب حاکم علیه مسلمانان، کمیسیون انتخابات هند در این موضوع کاملاً سکوت کرده است. گفتنی است حزب آقای مودی در ماه دسامبر موفق شد با تغییر قانون، ترکیب کمیته انتخابات را دست‌کاری کند و از طریق اضافه کردن شخصیت‌های دست‌نشانده، استقلال آن را از بین ببرد. از آن زمان تاکنون کمیسیون انتخابات هند تحت کنترل حزب حاکم درآمده و مدام بابت خطا‌های کوچک برای رهبران اپوزیسیون اخطار‌های شدید صادر می‌کند. این نهاد نظارتی در عین حال در قبال تخلفات شدید و خطرناک رهبران حزب حاکم به سکوتی کر کننده بسنده کرده است. این وضعیت در واقع به این معناست که نهاد انتخابات در هند به شدت تضعیف شده و دمکراسی در شبه قاره با خطر مرگ روبه ‌روست.

انتهای پیام/ 944

برچسب ها: هند ، هندوها ، انتخابات
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار