معاون بین‌الملل آستان قدس رضوی در همایش سلمان فارسی در عراق مطرح کرد؛

ظلم‌ستیزی سلمان، الگوی مبارزه با صهیونیسم

حجت‌الاسلام فقیه اسفندیاری، ظلم‌ستیزی سلمان علیه مظاهر ظلم و ستم در حوزه‌های اجتماعی و تلاش برای بسط عدالت در جامعه را از ویژگی‌های سلمان محمدی دانست و گفت: امروز اگر سلمان حضور می‌داشت قطعا پرچم مبارزه با ظلم و ستم رژیم صهیونیستی را بر افراشته می‌کرد. 
کد خبر: ۶۶۳۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۱ - 25April 2024

سخنرانی معاون بین‌الملل آستان قدس رضوی در همایش سلمان فارسی در عراق / ظلم ستیزی سلمان، الگوی مبارزه با صهیونیسمبه گزارش دفاع‌پرس از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین «مصطفی فقیه اسفندیاری» معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی در پنجمین همایش «سلمان؛ نقطه تلاقی ادیان» که با حضور شخصیت‌های برجسته از کشورر‌های مختلف به منظور بزرگداشت سلمان فارسی در مرقد مطهر صحابی جلیل‌القدر، سلمان فارسی (محمدی) در شهر مدائن عراق برگزار شد، اظهار داشت: سلمان چه اقدامی کرده که به جایی رسیده نبی مکرم اسلام (ص) او را در زمره اهل بیت رسول الله (ص) قلمداد کند؟

وی برای تحلیل این مسئله به آیات و روایات استناد کرد و افزود: سلمان از شخصیت‌هایی است که خداوند به او ملک و حکمت داده است، او حاکم منطقه مدائن و هم حکیم بوده است. چگونه خداوند به او این توفیق را عطا کرده که هم حاکم و مالک باشد و هم حکمت داشته باشد؟ و در آیات نیز آمده است هر کس حاکم باشد به او خیر کثیر عطا شده است.

معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی ادامه داد: امام صادق علیه‌السلام بر این مسئله تاکید دارند که سلمان چند خصوصیت دارد که مورد توجه و محبوب ماست. نخستین ویژگی همنشینی و همراهی او با فقرا است، در واقع زهد سلمان مثال‌زدنی است. دومین ویژگی، همنشینی با علما و دانشمندان و خصوصیت دیگر تبعیت مثال‌زدنی سلمان از امیر المومنین علیه‌السلام است که این اطاعت، پیروی و ملازمت برای امروز و فردای ما در جامعه باید الگو قرار گیرد.

حجت‌الاسلام‌ فقیه اسفندیاری تصریح کرد: سلمان فارسی دعوت احیاگری رسول الله (ص) را لبیک گفته و در قول و عمل این دعوت را استجابت کرد، از همین رو او به سلمان محمدی معروف شده و نسبت وجودی با رسول الله (ص) پیدا کرده است. سلمان با پیروی عملی از رسول الله (ص) و پس از ایشان با مصاحبت و همنشینی با امیرالمومنین (ع) به مقامی رسید که با حضرت رسول الله نسبت پیدا کرده است و در زمره اهل‌بیت رسول الله (ص) قرار گرفته است.

وی بیان داشت: از این رو همچون برخی از انبیاء الهی که خداوند به آنان ملک و حکمت عطا کرده به سلمان نیز این ملک و حکمت را عطا کرده است و این به خاطر تبعیت از اهل بیت (ع) است که سلمان این شایستگی را در فکر و عمل به اثبات رسانده است. 

به گفته معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی، اگر بخواهیم در یک واژه جایگاه سلمان را تعریف کنیم باید بگوییم جایگاه سلمان در ولایت‌پذیری او خلاصه می‌شود. او پس از رسول مکرم اسلام (ص) تابع و مطیع امیرالمومنین علی علیه‌السلام بود و این تبعیت‌پذیری و اطاعت از حرف و قول امیر المومنین علیه‌السلام را بر هر اقدامی و قولی مقدم می‌دانست، این ولایت‌پذیری، نقطه مرکزی موفقیت سلمان فارسی است که می‌تواند الگویی برای امروز و فردای جوامع انسانی باشد.

حجت‌الاسلام فقیه اسفندیاری، ظلم‌ستیزی سلمان علیه مظاهر ظلم و ستم در حوزه‌های اجتماعی و تلاش برای بسط عدالت در جامعه را از دیگر ویژگی‌های سلمان محمدی دانست و گفت: اگر سلمان امروز حضور می‌داشت قطعا پرچم مبارزه با ظلم و ستم رژیم صهیونیستی را بر افراشته می‌کرد. 

وی بیان داشت: ما می‌توانیم با محور قرار دادن سلمان به عنوان یک عنصر اثرگذار در جامعه اسلامی، برای مبارزه جدی با رژیم غاصب و کودک کش صهیونیستی سال آینده اجلاسیه‌ای با محوریت ظلم‌ستیزی سلمان با تاکید بر مبارزه با رژیم اشغالگر اسرائیل برگزار کنیم و از مردم غزه دستگیری کرده و در مبارزه همه جانبه برای نابودی اسرائیل تلاش کنیم.

شایان ذکر است، معاون امور بین‌الملل آستان قدس رضوی، در حاشیه این کنگره با نمایندگان عتبات عراقی و علمای دینی کشور‌های مدعو دیدار و در خصوص همکاری‌های دو و چند جانبه مذاکره کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار