یادداشت/ سرهنگ اسماعیل امیدی

پوشش مناسب یکی از مهم‌ترین راه‌های تحقق امنیت اخلاقی

حجاب، بهترین و زیباترین امانتی است که خداوند در فطرت زن به ودیعه نهاده است و زن با قبول چنین امانتی در میان دیگر موجودات هستی به خود می‌بالد از طرفی پوشش مناسب یکی از مهم‌ترین راه‌های تحقق امنیت اخلاقی در جامعه است.  
کد خبر: ۶۶۲۶۶۰
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۲:۴۴ - 23April 2024

پوشش مناسب یکی از مهم‌ترین راه‌های تحقق امنیت اخلاقیبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، سرهنگ «اسماعیل امیدی» فعال رسانه و کارشناس علوم ارتباطات؛ حجاب و پوشش در دین مبین اسلام از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است؛ حجاب به عنوان نوعی پوششی برای زن و بهترین و زیباترین امانتی است که خداوند در فطرت زن به ودیعه نهاده است و زن با قبول چنین امانتی در میان دیگر موجودات هستی برخود می‌بالد.
 
وجوب حفظ حجاب و پوشش برای زن که در محیط اجتماعی زندگی می‌کند ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است؛ حجاب اسلامی نقش اساسی در حفظ نسل و تامین پاکی خلقت نسل‌های آینده دارد چرا که زن مربی جامعه است و انسان‌ها از دامن او پیدا می‌شوند، اگر دامن خود را در پناه پوشش حفظ کند سعادت انسان‌های آینده را پایه‌ریزی و بیمه کرده است.

حجاب و عفاف دو اصل مهم در زندگی بشری به شمار می‌رود چرا که رعایت الزامات دینی موجب می‌شود تا انسان از آسیب‌های اجتماعی دور بماند؛ حجاب و پوشش اسلامی و به تبع آن، حفظ نظام خانواده نیز از آن رو دارای اهمیت است که تامین‌کننده سعادت آدمی و منشاء قرب الهی است.

به عبارت دیگر پوشش مناسب یکی از مهمترین راه‌های تحقق امنیت اخلاقی در جامعه است؛ حجاب باید به عنوان یک ارزش دینی مورد توجه تک تک افراد جامعه قرار گیرد و از طرفی پوشش نامناسب بانوان به عنوان یکی از مهمترین عوامل ایجاد مزاحمت برای آنان محسوب می‌گردد.  

از میان ناهنجاری‌ها، بدحجابی یکی از مقوله‌هایی است که در جامعه رواج دارد و امنیت اجتماعی و نظم عمومی را خدشه دار می‌کند.

از آنجا که انسان اعم از زن و مرد در جهت رفع نیاز‌های فردی و اجتماعی مادی و معنوی خود ملزم به زندگی اجتماعی است و صرف نظر از مشارکت در فعالیت‌های اجتماعی، ناگزیر است که در اجتماع حضور پیدا کند، لذا زنان به حکم فطرت که همانان مصونیت و حفظ امانت الهی است برای مشارکت در جامعه به سلامتی نیاز دارد که همان حجاب است و حال آن که جامعه برای سالم ماندن از فتنه و فساد به حجاب بانوان محتاج است.  

اصولا مساله حجاب با حضور زن در جامعه در محدوده خارج از خانه معنا می‌یابد و ارزش و اعتبار خود را به عنوان زینت زن نمایان می‌سازد؛ لزوم حضور زن در عرصه‌های اجتماعی در جهت رفع نیاز‌های مادی، معنوی خود و اجتماع ضرورت دارد.

هدف از این مقاله بررسی وجوب حضور زن در اجتماع و حفظ و پوشش است تا راهی فرا روی نوجوانان و جوانان در انتخاب شیوه زندگی بگشاید.
 
بررسی‌ها نشان می‌دهد که در جامعه مسئولیت‌ها و خدماتی وجود دارد که تنها بدست توانای زن انجام می‌رسد و مردان قادر به انجام آن نیستند؛ شان و حرمت زن بسیار مهم است نباید پایمال شود.

بعضی اوقات حقوق زنان اعاده نمی‌گردد. بنابرین زنان باید با حفظ پوشش اسلامی و قبول مسئولیت اجتماعی ضامن امنیت، سلامت و بقای اجتماع باشند.  

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها