افشای ماجرای تعاملات حزب کومله و دموکرات با سیا در یک کتاب

چارلز فدیس افسر بازنشسته عملیات سازمان سیا و تفسیرگر امنیتی اطلاعاتی، در کتاب «سیا در کردستان عراق» از اعزام یک تیم ویژه به شمال عراق سخن می‌گوید؛ یک تیم ۸ نفره که از زبده‌ترین افسران اطلاعاتی متخصص در امور خاورمیانه تشکیل شده بود.
کد خبر: ۶۵۷۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۵ - 15March 2024

افشای ماجرای تعاملات حزب کومله و دموکرات با سیا در یک کتاببه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، نویسنده کتاب «سیا در کردستان عراق» چارلز فدیس به گزارش‌هایی اشاره می‌کند که توسط حزب دموکرات کردستان به صورت مداوم و پیوسته به سازمان سیا ارسال می‌شده است.

این گزارش‌ها همواره در زمره‌ی اصلی‌ترین منابع برای طرح‌ریزی‌های اطلاعاتی سیا در این منطقه بوده‌اند. 

فدیس به همراه ۷ همکار خود و سه افسر اطلاعاتی تُرک، در ابتدا به میزبانی مسعود بارزانی و نیرو‌های پیشمرگه حزب دموکرات وارد خاک کردستان عراق شده و در اولین قدم به تجهیز ساختمانی می‌پردازند که سال‌ها پیش توسط سیا خریداری شده بود تا برای روز مبادا بتوانند از آن به عنوان مقر جاسوسی و اطلاعاتی استفاده کنند. 

در سال‌های بعد از دستگیری و اعدام صدام و حتی پس از خروج آمریکا از عراق، سیا مصطفی هجری و عبدالله مهتدی (سرکرده­ گروهک کومله) را به آمریکا فراخوانده و به آن­ها گفته بود که باید با یکدیگر ادغام شوند، در غیر این صورت کمک­های مالی و تسلیحاتی سازمان سیا به هر دو گروهک قطع خواهد شد! 

عطاء مقدم فر و سعید رمضانی مترجمان این کتاب هستند، کتاب «سیا در کردستان عراق» در سال ۱۴۰۰ به زبان فارسی در موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران انتشار یافت.

منبع: فارس

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار