استاد اخلاق:

رمضان بهترین فرصت برای بخشش گناهان است

آیت‌الله جاودان گفت: هزاران نفر هر شب در ماه مبارک رمضان بخشیده می‌شوند و اگر کسی حق تضییع شده مردم را ادا کند زودتر بخشیده می‌شود. رمضان بهانه خوبی برای بخشش گناهان است.
کد خبر: ۶۵۷۰۶۱
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰ - 14March 2024

رمضان بهترین فرصت برای بخشش گناهان استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، آیت‌الله محمدعلی جاودان استاد اخلاق در مسجد امام خمینی بازار تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: در زیارت عاشورا میگوییم کسانی که با امام حسین شهید شدند قلب و خون خود را برای حضرت بذل کردند.

وی افزود: مقصود از بذل کردن آن است که قلب خود را در راه رضای خدا دادند، اما انتظار نداشتند در مقابل آن چیزی دریافت کنند؛ شهدای کربلا در مقابل نثار جان خویش انتظار مزد نداشتند؛ بنابراین بذل، عطایی است که در مقابل، انسان بذل کننده چیزی نمی‌خواهد.

جاودان ادامه داد: این نوع بذل در کربلا بالاترین اخلاص بود و شهدای کربلا فکر نمی‌کردند که در قبال این بذل مزدی دریافت خواهند کرد. امام حسین خود و عزیزانش را در راه خدا بذل کرد چرا که داشته‌های خویش را از آن خدا می‌دید برای همین انتظار مزد نداشت.

این استاد اخلاق گفت: بسیاری از کار‌هایی که انسان انجام می‌دهد، چون برای خدا نیست به هدر می‌رود. قلب انسان با طاعت پروردگار آباد می‌شود و معصیت آدمی را خوار می‌کند. کسی که اهل معصیت نیست دارای عزت است و عزت تنها با طاعت الهی حفظ می‌شود؛ بنابراین اطاعت از پروردگار آدمی را عزیز می‌کند.

وی افزود: آدمی باید از خداوند بخواهد که به او قدرت مواسات دهد مواسات به معنای یکی بودن با دیگران است اهل بیت در بسیاری از مواقع طعام خود را به دیگران می‌دادند در حالی که غیر از آن طعام طعامی نداشتند این به معنای مواسات است، چون دیگران را نیز همانند خود می‌دانستند.

جاودان بیان کرد: گاهی اوقات برخی کار‌هایی که انسان انجام می‌دهد برای او توفیق به ارمغان می‌آورد. قلب مرکز ادراک است اگر ادراک آدمی صحیح باشد در مسیر امام حسین گام بر می‌دارد. معصیت قلب را بیمار و خوار می‌کند؛ بر این اساس وقتی فرشتگان می‌آیند اعمال او را بالا ببرند می‌بینند چیزی ندارد. کسی که با پدر و مادرش بلند صحبت می‌کند خوار می‌شود و اگر احترام آنان را رعایت کند عزت به او عطا می‌شود. عزت از آن خداوند است و در خزانه الهی عزت به دست می‌آید و جای دیگر نباید جستجو کرد.

این استاد اخلاق با بیان اینکه عمل صالح انسان را بالا می‌برد و می‌تواند به مرکز عزت برسد گفت: می‌طلبد انسان با شروع ماه مبارک رمضان به ترک گناهان اقدام کند این امر با توکل به خدا میسر است. انسان در این ماه می‌تواند خود را برای خدا خالص کند. رعایت حق الناس و ادای حقوق تضییع شده دیگران باید در اولویت کار‌های انسان باشد. یکی از نشانه‌های مؤمن گریه او برای امام حسین است گریه برای امام حسین گناهان انسان را پاک می‌کند.

جاودان ادامه داد: انسان نباید با کینه وارد ماه رمضان شود برای همین باید تلاش شود کینه را از دل پاک کرد. گفته شده هزاران نفر هر شب در ماه مبارک رمضان بخشیده می‌شوند و اگر کسی حق تضییع شده مردم را ادا کند زودتر بخشیده می‌شود. رمضان بهانه خوبی برای بخشش گناهان است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار