چرا سال به سال شاهد افول سیاست‌ورزی در آمریکا هستیم؟

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل گفت: ما در جهان رسانه قرار داریم به همین دلیل کوچک‌ترین فساد اخلاقی، سیاسی و اقتصادی سیاستمداران بشدت زیر ذره‌بین خواهد رفت و افکار عمومی با آن‌ها برخورد می‌کند.
کد خبر: ۶۵۷۰۴۸
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۳ - 14March 2024

چرا سال به سال شاهد افول سیاست‌ورزی در آمریکا هستیم؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، تنور انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۲۴ امریکا در حالی هر روز داغ‌تر می‌شود که بسیاری از ناظران و کارشناسان و رسانه‌ها معتقدند با یک افول و ابتذال بی‌سابقه در سیاست و سیاست‌ورزی امریکا مواجهیم، چراکه در یک سو، نامزدمحوری دموکرات‌ها یعنی جو بایدن پیرمردی است که ناتوانی جسمی و ذهنی‌اش عملاً از وی یک چهره فرتوت ساخته است که توانایی و قدرت درک مسائل را ندارد و در سوی دیگر دونالد ترامپی قرار دارد که به عنوان گزینه محوری جمهوری‌خواهان، خود را در قامت یک لمپن سیاسی نشان می‌دهد. با این حال بسیاری بر این باور هم هستند که جریان ابتذال سیاست و سیاست ورزی یک روند جهانی است، کما اینکه در انتخابات ریاست‌جمهوری آرژانتین هم نهایتاً شاهد روی کار آمدن فردی هستیم که بسیاری در سلامت عقل و روان او شک دارند.

فواد ایزدی درباره اینکه آیا آنچه که در امریکا روی می‌دهد امتدادی از روند جهانی است گفت:

خیر، من چنین تصوری ندارم. چند نکته مهم در سؤال شما وجود داشت که هر کدام را باید جداگانه پاسخ داد. از انتخابات آرژانتین گفتید و لمپن بودن سیاسی شخصی مانند دونالد ترامپ؛ اتفاقاً این سبک از سیاست‌ورزی لمپنیستی دونالد ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری او به عنوان یک شیوه در چند کشور معدود اجرا شد، کما اینکه در برزیل و همچنین در بریتانیا و اخیراً در آرژانتین برگزار شد و از دل آن کسانی مانند بولسونارو، بوریس جانسون و خاویر میلی به قدرت رسیدند. اما این چند کشور معدود هستند و یک روند جهانی نیست.

به همین دلیل ابتذال سیاست و سیاست ورزی در امریکا رویه‌ای است که ارتباطی به مناسبات و معادلات جهانی ندارد و اگر شاهد ابتذال سیاست و سیاست‌ورزی در کشور‌هایی مانند برزیل، آرژانتین و یا بریتانیا هم بوده‌ایم به دلیل کپی‌برداری از سبک لمپنی دونالد ترامپ بوده است. از طرف دیگر هنوز نمی‌توان با قاطعیت گفت که دونالد ترامپ به عنوان کاندیدای نهایی جمهوری‌خواهان انتخاب نشده است و این روند در تابستان سال آینده (شمسی) در کنوانسیون حزب جمهوری‌خواه مطرح خواهد شد، چون طبق اخبارو گزارش‌های واصله، جمهوری‌خواهان فعلاً تمایلی ندارند که دونالد ترامپ گزینه قطعی آن‌ها بشود، اما با توجه به روند کنونی این امکان وجود دارد که ترامپ را به جمهوری‌خواهان تحمیل کنند. به خصوص آنکه پرونده‌های دونالد ترامپ احتمالاً تا پیش از برگزاری انتخابات به صدور رأی علیه وی منجر نخواهد شد.

بایدن هم همین طور. چون به دلیل شرایطی که برای جو بایدن وجود دارد این احتمال می‌رود که در چند ماه آینده اصلاً جانشین دیگری برای وی انتخاب شود. از طرف دیگر و در پاسخ به سؤال قبلی‌تان باید به این نکته اشاره کرد که مشکل جو بایدن، پیری نیست. همان‌طور که به درستی اشاره کردید موضوع اصلی توانایی ذهنی و جسمی اوست. به هر حال دونالد ترامپ هم با جو بایدن فاصله سنی چندان زیادی ندارد و هر دو پیر محسوب می‌شوند. اما تفاوت در اینجاست که ترامپ توانسته است توانایی ذهنی و جسمی و فیزیکی خود را حفظ کند، در صورتی که اکنون توانایی‌های ذهنی و جسمی بایدن رو به تضعیف است. معتقدم که روند ابتذال سیاست و سیاست‌ورزی یک روند جهانی نیست و مختص امریکاست و اگر در برخی کشور‌های معدود این اتفاق روی داده به دلیل تأسی از امریکا بوده است.

کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگویی در پاسخ به اینکه چرا سال به سال و دوره به دوره و رئیس‌جمهور به رئیس‌جمهور شاهد افول و سقوط سیاست‌ورزی در امریکا هستیم گفت: 

دلیلش تغییر وضعیت جهان است که آن را باید در دو سطح دید؛ سطح اول موضوع تأثیر رسانه است. ببینید این‌گونه نیست که تصور کنیم رؤسای‌جمهور قبلی امریکا هم بدون مشکل بوده‌اند. من از فساد سیاسی و اخلاقی دونالد ترامپ گفتم، اما در رؤسای‌جمهور قبلی امریکا هم چنین فساد‌هایی وجود داشت. جان اف کندی به فساد گسترده مشهور بوده است.

روابط متعدد بیل کلینتون هم حواشی بسیاری برای او ایجاد کرد، اما، چون در شرایط کنونی و در سال‌های اخیر شاهد رشد بی‌سابقه فضای مجازی و اطلاع‌رسانی هستیم، طبیعتاً این نوع پرونده‌ها و فساد‌های سیاسی و اخلاقی یا اقتصادی افراد بیشتر رسانه‌ای می‌شود، وگرنه مهم‌تر از ترامپ؛ جان اف کندی، بیل کلینتون یا فرانکلین روزولت را داشتیم که هم پیر بود، هم مشکل جسمی داشت و روی ویلچر بود و نمی‌توانست راه برود و هم فساد اخلاقی داشت، چون روزولت در عین حالی که همسر داشت در خانه معشوقه‌اش فوت کرد. مسأله اینجاست که ما در جهان رسانه قرار داریم به همین دلیل کوچک‌ترین فساد اخلاقی، سیاسی و اقتصادی سیاستمداران بشدت زیر ذره‌بین خواهد رفت و افکار عمومی با آن‌ها برخورد می‌کند. در سطح دوم مسأله مهم‌تری که وجود دارد این است که اساساً قدرت امریکا در جهان چند قطبی رو به افول است.

ایزدی در پاسخ به اینکه این افول نقش امریکا در جهان چند‌قطبی، چگونه باعث ابتذال در سیاست‌ورزی این کشور شده است اظهار کرد:

کمرنگ شدن قدرت امریکا در فضای کنونی روابط بین‌الملل باعث شده است سطح سیاست‌ورزی امریکایی‌ها محدودتر از گذشته باشد، اما نکته اینجاست که این محدودیت نوعی انسداد سیاسی را به وجود آورده و این انسداد سیاسی هم موجب شده است جمهوری‌خواهان با وجود آنکه تمایلی به حضور مجدد دونالد ترامپ ندارند، اما در نهایت شاید به این جمع‌بندی برسند که وی تنها فردی است که می‌تواند رأی امریکایی‌ها را به نفع جمهوری‌خواهان جمع و بخشی از سیاست‌های این حزب را پیاده کند. در نتیجه احتمالاً به این گزینه تن بدهند.

همین وضعیت برای دموکرات‌ها نیز وجود دارد، چون این حزب هم تصور دارد فعلاً کسی مانند جو بایدن نمی‌تواند سلطه دموکرات‌ها بر ساختار سیاسی امریکا را ادامه دهد. 

این کارشناس در خصوص اینکه حتی اگر گزینه‌های دیگری جای ترامپ و بایدن را در حزب دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بگیرند وضعیت بهتر از الان خواهد بود بیان کرد: 

این‌گونه نیست که تصور کنیم دست جامعه سیاسی امریکا برای ارائه و معرفی کردن کاندیدا‌های بهتر خالی باشد. همان‌گونه که گفتم، بیش از۲۰ حزب فعال در امریکا وجود دارد که هر کدام می‌توانند کاندیدا‌های خود را داشته باشند. از طرف دیگر چهره‌های نخبه و آکادمیک، اساتید دانشگاه و تحلیلگرانی که مشرف به حوزه سیاسی و بین‌الملل و اقتصادی باشند کم نیست، اما مسأله‌ای که وجود دارد به دلیل همان دیکتاتوری دوحزبی و ساختار ریاستی درون دو حزب (جمهوری‌خواه و دموکرات)، روند باز و گسترده‌ای برای ورود این افراد به انتخابات وجود ندارد.

قطعاً درون خود جمهوری‌خواهان افرادی باسوادتر، باهوش‌تر و حتی بدون فساد اخلاقی، سیاسی و اقتصادی وجود دارند، اما مسأله اینجاست که آن‌ها محبوبیتی مانند ترامپ برای جمع‌آوری رأی ندارند، کما اینکه در آن سوی داستان هم گزینه‌های دیگری میان دموکرات‌ها برای جایگزینی با جو بایدن وجود دارد، اما اکنون دموکرات‌ها ریسک جایگزینی فرد دیگری با جو بایدن را نمی‌پذیرند.

چون دموکرات‌ها تصور می‌کنند، فعلاً در درون این حزب فرد دیگری که بتواند قدرت مقابله با دونالد ترامپ را داشته باشد، وجود ندارد. به هر حال بایدن یک‌بار در انتخابات سال ۲۰۲۰ توانسته است بر دونالد ترامپ پیروز شود. از طرف دیگر یک قانون یا رسم نانوشته در درون احزاب وجود دارد که رئیس‌جمهور که از یک حزب برای دور دوم اعلام حضور کرده است را کنار نمی‌گذارند تا فرد دیگری را معرفی کنند. از طرف دیگر هم باید گفت که به دلیل حضور و نفوذ چهره‌های نزدیک به جو بایدن در دموکرات‌ها، فعلاً فضایی برای معرفی گزینه آلترناتیو وجود ندارد، وگرنه هم در میان دموکرات‌ها و هم در میان جمهوری‌خواهان و هم در نگاه کلان‌تر جدای از دیکتاتوری دو حزبی دموکرات و جمهوری‌خواه، گزینه‌های دیگری وجود دارند که می‌توانند بهتر از بایدن و ترامپ باشند.

منبع: ایران

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار