حجت الاسلام علوی تهرانی: عبادت و بندگی تنها سجده و رکوع کردن نیست

این کارشناس مذهبی گفت: هوای نفس مشکل‌ترین معبودی است که در نظام خلقت وجود دارد، زیرا این موجود به حقیقت انسان بر می‌گردد و در وجود همه انسان‌ها هست و جمع بین حق و باطل است.
کد خبر: ۶۵۶۶۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۵ - 12March 2024

حجت الاسلام علوی تهرانی: عبادت و بندگی تنها سجده و رکوع کردن نیستبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت الاسلام والمسلمین علوی تهرانی کارشناس مذهبی همزمان با اول ماه مبارک رمضان پیرامون موضوع انسان شناسی در مسجد حضرت امیر اظهار داشت: خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر می‌فرماید‌ای پیامبر کسانی که ایمان نیاوردند، چون از هوای نفس تبعیت می‌کنند؛ هوای نفس مطلع بحث در موضوع انسان شناسی است.

وی افزود: در قرآن کریم هوای نفس را جز معبود‌ها مطرح می‌کنند؛ تکلیف انسانی که معبود باطل، چون بت می‌پرستد معلوم است، اما کسی که هواپرستی می‌کند شخصی است که حق را می‌فهمد، اما نمی‌پذیرد. مقام پرستش و الوهیت نیاز عالی و فطری بشر است؛ در پرستشی که انسان به دنبال خداوند می‌رود پرستش عالی است چرا که این مهم در فطرت انسان ریشه دارد و فطرت آدمی سر در ملکوت دارد و به عقل او مربوط می‌شود.

علوی تهرانی ادامه داد: در قرآن کریم مقام پرستش به دو جریان تقسیم می‌شود جریان اول پرستش الله است، در قرآن آمده بی تردید الله پروردگار من و شما است او را اگر بپرستید در صراط مستقیم هستید؛ جریان دوم پرستش غیر خدا است؛ بنابراین در قرآن کریم دو جریان حق و باطل برای پرستش مطرح شده است.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه گاهی در قرآن کریم از پرستش غیر تعبیر به طاغوت می‌شود عنوان کرد: طاغوت از نظر فرهنگ قرآن کریم به هر جریان و مسیری که به غیر حق منتهی می‌شود گفته شده است. یکی از مصادیق طاغوت حکام هستند. سردمداران کفر، شرک و الحاد همه مصادیق طاغوت به شمار می‌روند. در سوره مبارکه مائده آمده پیامبر ما به انسان‌ها بگو بدترین انسان‌ها نزد خداوند کسانی هستند که طاغوت‌ها را پرستیدند؛ امام علی فرمودند کسی که حقش نیست یا غاصب است او طاغوت اند.

وی با اشاره به اینکه عبادت و بندگی تنها سجده و رکوع کردن نیست گفت: کسی که یک حاکم ظالم را در مسیر نافرمانی خدا اطاعت کند این بندگی طاغوت است. در مسیر الهی دوری کردن از طاغوت دستور داده شده است. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید از من بترسید و کسانی که از طاغوت اجتناب کردند بدون اینکه آن را بپرستند و به سوی خدا سیر کردند برای آنان بشارت است.

علوی تهرانی خاطرنشان کرد: بنابراین یکی از انحرافات پرستش طاغوت است و یکی دیگر از راه‌های انحرافی پرستش هر معبود باطل، چون اجرام آسمانی و یا حیوانات است. گاهی مشرکان موجودات بی جان، چون بت را مورد پرستش قرار می‌دادند بت‌هایی که دست ساخته خودشان بودند و نمی‌توانستند از خود دفاع کنند. آنان گاهی دانشمندان خود را پرستش می‌کردند و رب خود قرار می‌دادند.

این کارشناس مذهبی در پایان گفت: هوای نفس مشکل‌ترین معبودی است که در نظام خلقت وجود دارد، زیرا این موجود به حقیقت انسان بر می‌گردد و در وجود همه انسان‌ها هست و جمع بین حق و باطل است. دلیل اینکه انسان‌های نفس را انتخاب می‌کند آن است که سلوک معنوی را به درستی انجام نداده است.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار