چطور در نجف هوشمندانه سوغاتی بخریم؟

عراق به‌عنوان کشوری عربی و اسلامی، در مجموعه کشور‌هایی شناخته می‌شود که بیشترین تعداد مسلمان شیعه را در خود جای داده است. وجود قبور مطهر ائمه اطهار در این کشور، موجب شده که هرسال تعداد زیادی از گردشگران برای زیارت به شهر‌های مختلف آن سفر کنند.
کد خبر: ۶۵۶۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۶ - 10March 2024

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، عراق به‌عنوان کشوری عربی و اسلامی، در مجموعه کشور‌هایی شناخته می‌شود که بیشترین تعداد مسلمان شیعه را در خود جای داده است. وجود قبور مطهر ائمه اطهار در این کشور، موجب شده که هرسال تعداد زیادی از گردشگران برای زیارت به شهر‌های مختلف آن سفر کنند. در این میان شهر نجف به‌عنوان شهری مهم با تاریخی بلند در جهان است که مرقد مطهر حضرت علی علیه‌السلام در آن قرار دارد.

به همین دلیل مسافران زیادی از شهر‌های مختلف جهان و ایران برای زیارت این بارگاه مطهر وارد نجف می‌شوند. گردشگران مشهدی با دریافت بلیط مشهد نجف به این شهر می‌آیند و مسافران از شهر تهران نیز با گرفتن بلیط تهران به نجف خودشان را به این شهر نورانی می‌رسانند و در هنگام بازگشت تلاش می‌کنند تا سوغاتی هرچند کوچک برای دوستان و عزیزان تهیه کنند. اگر شما هم قصد حضور در نجف و خرید سوغات دارید، بهتر است با نکات مهم در خرید سوغات از این شهر آشنا باشید. در ادامه این موارد را باهم بررسی می‌کنیم.

چطور در نجف هوشمندانه سوغاتی بخریم؟

قبل از سفر ارز تهیه کنید

اولین و مهم‌ترین پیشنهاد این است که قبل از ورود به این شهر، ارز لازم خودتان را تا حد امکان تهیه کنید. موضوع این است که تعداد صرافی‌ها در شهر نجف بسیار کم و محدود است. به همین دلیل ممکن است با مشکل کمبود ارز روبه‌رو شوید و نتوانید سوغاتی‌های مناسب تهیه کنید.

دینار تهیه کنید

پول رسمی کشور عراق، دینار است و فروشنده‌ها نیز بیشتر با همین ارز، مبادلات مالی خود را با گردشگران خارجی انجام می‌دهند. البته شما می‌توانید از پول ایرانی هم استفاده کنید؛ اما عراقی‌ها رغبت دارند که پول مورد مبادله، دینار عراقی باشد. با توجه به این مسئله، بهتر است ارز موردنیاز برای سفر به نجف را به‌صورت دینار تهیه کنید. همچنین درصورتی‌که پول ایران و دینار عراق همراه می‌برید، قبل از خرید سوغاتی از فروشنده بپرسید که پول ایرانی قبول می‌کند یا خیر.

اسباب‌بازی و لباس نخرید!

احتمالا شما هم دوست ندارید مسیری طولانی در راه برگشت به ایران را با پر کردن چمدان‌ها از اسباب‌بازی و لباس‌های چینی و بی‌کیفیت پر کنید. در ضمن باید این وسایل را با قیمتی بیشتر از آنچه در ایران به فروش می‌رسد، تهیه کنید؛ بنابراین توصیه می‌شود بعد از اینکه با بلیط تهران نجف به این شهر زیارتی سفر کردید، وسایلی به‌عنوان سوغات بخرید که در ایران یافت نمی‌شود و کیفیت بالایی داشته باشد. در ادامه با برخی از سوغاتی‌های خاص و مناسب این شهر آشنا می‌شویم.

عطر‌های عراقی؛ خاص و منحصر به فرد

اگرچه در ایران و شهر‌های مختلف آن عطر‌های متعددی با رایحه‌های مختلف وجود دارد، اما درصورتی‌که می‌خواهید حال و هوای این شهر زیارتی را برای خانواده خود به سوغات ببرید، بهترین انتخاب خرید عطر است؛ بنابراین اگر با بلیط مشهد نجف به این شهر می‌آیید، حتما عطر‌های خوش‌بوی آن را تجربه کنید. مطمئن باشید که عطر‌های نجف درست شبیه به زعفران مشهد، حال و هوایی متفاوت را به ارمغان می‌آورد. کشور عراق به‌دلیل تولید عطر، اسانس و روغن‌های معطر در خاورمیانه مشهور است. همچنین اسانس و عطر زر و یاس عراقی محبوبیت زیادی دارد. شما هم می‌توانید این عطر‌ها را در ویال‌های کوچک و جیبی تهیه کنید و برای دوستان و آشنایان به سوغات ببرید.

چطور در نجف هوشمندانه سوغاتی بخریم؟

دستگاه بخور عود

یکی دیگر از سوغاتی‌های خاص عراق و شهر نجف، دستگاه‌های بخور عود است که در طرح‌ها و شکل‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند. شما در این دستگاه‌های می‌توانید طراحی سنتی عراقی را مشاهده کنید. همچنین با تهیه عود از بازار نجف، مجموعه کاملی برای ایجاد رایحه خوش خرید خواهید کرد. درعین‌حال خیالتان راحت باشد که دوستان و خانواده نیز از دریافت این هدیه خاص خوش‌حال خواهند شد.

شیرینی‌های عراقی

به یاد داشته باشید که مهم‌ترین فاکتور برای جذاب شدن یک هدیه این است که خاص و منحصر به فرد باشد. البته در حال معمول ممکن است اولویت شما برای تهیه یک هدیه این باشد که متناسب با سلیقه طرف مقابل آن را خرید کنید. اما درباره سوغاتی‌ها موضوع کمی متفاوت خواهد بود.

یکی از سوغاتی‌های خاص نجف نیز، شیرینی‌های محلی عراقی است. این شهر و کشور عراق نیز مانند ترکیه در پختن شیرینی‌های متفاوت شهرت دارند. بیشتر شیرینی‌ها نیز با ترکیب خرما و ادویه‌های تندی مانند زنجبیل و دارچین تهیه می‌شوند. اگر شما هم علاقه به این نوع شیرینی دارید، حتما شیرین‌های مخصوص عراقی را امتحان و از این شهر، شیرینی، میوه‌های خشک و آجیل مخصوص خرید کنید. مزیت جالب دیگر این خوراکی‌ها، ماندگاری بالای آن‌ها است؛ بنابراین با خیال راحت شیرینی دلخواه خود را تهیه کنید و نگران خراب‌شدن آن در مدت کوتاه نباشید.

زیورآلات و بدلیجات عراقی

اگر جزو افرادی هستید که علاقه زیادی به داشتن زیورآلات بدلی دارید، حتما نیم‌نگاهی به بازار بدلیجات نجف بیندازید. اگرچه این نوع زیورآلات در تمام شهر‌های ایران یافت می‌شود، اما موضوع این است که بدلیجات ساخته شده عراقی، دقیقا متناسب با سلیقه عراقی‌ها تهیه می‌شود؛ بنابراین مطمئن باشید که شکل و طرحی متفاوت از بدلیجات ایرانی دارد و گزینه خوبی برای هدیه دادن یا کامل کردن کلکسیون اکسسوری‌های بدلی محسوب می‌شود.

چطور در نجف هوشمندانه سوغاتی بخریم؟

ظروف طلایی و نقره‌ای

این نوع ظروف نیز در بازار نجف به‌وفور یافت می‌شود و طراحی زیبای عربی و سنتی خود را به نمایش می‌گذارند. اگر در مجموعه وسایل پذیرایی آشپزخانه خود، جای وسایلی با شکل و طرح جدید را خالی میدانید، خرید ظروف طلایی و نقره‌ای را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

سایر سوغات نجف

علاوه بر موارد ذکرشده، سوغاتی‌های متعدد دیگری نیز در این شهر یافت می‌شود که کمتر می‌توانید در بازار ایران آن‌ها را پیدا کنید. ازجمله آن‌ها می‌توان به دشداشه، رطب و خرمای عراق در انواع مختلف، وسایل ساخته شده با چرم، انگشتر‌های مردانه با سنگ‌های مختلف، درّ نجف و مواردی ماند این‌ها اشاره کرد.
شما در سفر به نجف چه سوغاتی می‌خرید؟

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار