روند مبارزات «سید عباس موسوی» از عراق تا لبنان

سید عباس موسوی دومین دبیرکل حزب‌الله لبنان بود که در مراسم سالگرد شیخ «راغب حرب» در حمله بالگردهای رژیم صهیونیستی به شهادت رسید.
کد خبر: ۶۵۵۹۰۴
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۱۵ - 24March 2024

سید عباس موسوی و فعالیت سیاسی علیه رژیم بعث در عراقگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: سید عباس موسوی در سال ۱۹۵۲م در شهرک نبی شیث از توابع بعلبک لبنان به دنیا آمد. او در سال ۱۹۶۶میلادی در شهر صور با امام موسی صدر آشنا شد و به توصیه وی به حوزه علمیه صور (معهد الدراسات الاسلامیة) رفت و تحصیلات حوزوی خود را از آنجا آغاز کرد.

سفر به نجف

سید عباس موسوی در سال ۱۹۶۷میلادی برای ادامه تحصیلات حوزوی به نجف هجرت کرد و پس از گذراندن دروس سطح در حوزه علمیه نجف آنجا، در دروس سید ابوالقاسم خویی و سید محمدباقر صدر شرکت کرد. وی ارتباط گسترده‌ای با شهید صدر داشت و او بود که مقدمات آشنایی سید حسن نصرالله را با شهید صدر فراهم کرد.

فعالیت در لبنان

سید عباس موسوی به علت فعالیت سیاسی علیه رژیم بعثی در عراق تحت فشار حکومت آنجا بود و از سوی دیگر از وضعیت ناگوار محرومان در لبنان اطلاع داشت و به همین دلیل در سال ۱۹۷۹میلادی به لبنان مراجعت کرد. او در همان سال حوزه علمیه‌ای در شهر بعلبک با نام امام منتظر تأسیس کرد. همسر وی نیز حوزه‌ای با نام الزهراء برای تحصیل بانوان دایر کرد.

از طرف دیگر، سید عباس موسوی در سال ۱۹۷۹میلادی تجمع علماء المسلمین را برای هماهنگی بیشتر میان روحانیون لبنانی ایجاد کرد. همچنین در سال ۱۹۸۲میلادی در پی اشغال لبنان توسط اسرائیل سید عباس موسوی به همراه چند تن از جوانان لبنان در دره بقاع لبنان جمع شده و گروهی را برای مبارزه با اسرائیل تشکیل دادند که بعد‌ها به حزب‌الله موسوم شد.

دبیر کلی حزب‌الله لبنان

او در ماه مه ۱۹۹۱میلادی از سوی شورای مرکزی حزب‌الله لبنان به عنوان دبیر کل این حزب انتخاب شد تا پس از صبحی طفیلی دومین دبیرکل این حزب باشد.

همدردی با مسلمانان جهان

سیدعباس موسوی از چنان سعه صدری بر خوردار بود که امت اسلامی را در قلب خود جای می‌داد و دارای چنان قلبی بود که گنجایش همه مسائل و مشکلات جهان اسلام را داشت. در زمانی که در نجف تحصیل می‌کرد برای چاره اندیشی قضایای جهان اسلام به پا خاست. او اصرار داشت که در قلب مسایل مسلمانان قرار گیرد و در این راه از تمامی امکانات فکری، قلبی، تایید زبانی حمایت مالی، اقدامات عملی و پیشگامی در جهاد دریغ نمی‌کرد.

ارتباط با جهان اسلام

سید عباس موسوی در کنفرانس‌های سیاسی، فکری و فرهنگی در تهران، اسلام آباد، دمشق و آلمان حضور پیدا می‌کرد و نیز در تمامی اجتماعات و گردهمایی‌هایی که در خصوص مسئله فلسطین، کشمیر یا همبستگی با مسلمانان مبارز در الجزایر، تونس، مصر و عراق یا دیگر نقاط منعقد می‌گردید حضوری مداوم و فعال داشت.

شهید موسوی از طریق فعالیت‌های اسلامی خود به شبکه ارتباطات مهم و بزرگی پیوست و با برجسته‌ترین رهبران کشور‌های اسلامی و جنبش‌های مسلمانان در جهان اسلام و یا کسانی که برای او احترام بسیاری قائل بودند مراوده و ارتباط بر قرار کرد.

شرکت در عملیات والفجر

این مجاهد خستگی‌ناپذیر در پاییز سال (۱۳۶۲ هـ. ش.) در دفاع از جمهوری اسلامی ایران، در جنگ تحمیلی عراق، در عملیات والفجر شرکت جست، تا سرانجام به درخواست امام خمینی و بنابر اتفاق نظر مسؤولان امر، به لبنان اعزام گردید، چرا که صحنه لبنان بیش از جبهه‌های جنگ ایران نیازمند به او بود.

شهادت

سید عباس موسوی ۲۷ بهمن سال ۱۳۷۰ (۱۶ فوریه ۱۹۹۲میلادی) برای شرکت در مراسم سالگرد شیخ راغب حرب به روستای جبشیت سفر کرد و پس از شرکت در مراسم و ایراد سخنرانی به سمت بیروت در حرکت بود. صهیونیست‌ها با توجه به اطلاعاتی که از طریق جاسوسان خود در لبنان به دست آورده بودند، با بالگردهای خود به کاروان اتومبیل‌های سید عباس موسوی حمله کردند و با هدف قرار دادن خودروی وی، او و فرزند و همسرش را به شهادت رساندند.

خلبانان مهاجم به کاروان وی در سال ۲۰۰۸میلادی و روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت در سال ۲۰۱۲میلادی جزئیاتی از ماجرای ترور وی را فاش کردند.

پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی

در پی این ترور، حضرت امام خامنه‌ای در پیامی، سید عباس موسوی را عالیقدر و شجاع و بااخلاص و هوشمند توصیف کردند و وی را فردی دانستند که علم را با عمل و گفتار را با صدق وفداکاری را با درایت توأم کرده بود.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار