در سخنانی؛

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی: لزوم تبیین پیشینه جریان مقاومت از گذشته تا امروز/ جامعه نیازمند الگوپردازی از قهرمانان ملی است

سردار یوسفعلی‌زاده گفت: ایران اسلامی، امروز و آینده به الگوپردازی از قهرمانان ملی خود نیاز دارد، که برای تحقق این مهم باید از افسانه‌پردازی پرهیز کرد و حقایق را آنگونه که بودند ثبت و ضبط و همچنین تبیین کرد.
کد خبر: ۶۵۵۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۰ - 06March 2024

مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی: لزوم تبیین پیشینه جریان مقاومت از گذشته تا امروز/ جامعه نیازمند الگوپردازی از قهرمانان ملی استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از استان خراسان رضوی، جلسه ارائه عملکرد سازمان‌های خراسان رضوی در حوزه نگارش مقالات دانشنامه دفاع مقدس استان با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در مرکز فرهنگی دفاع مقدس این استان برگزار شد.

در ابتدای این جلسه؛ سردار یوسفعلی‌زاده با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی بر حفظ یاد و نام شهیدان و استمرار جریان مقاومت اظهار داشت: متأسفانه برخی در داخل کشور و برخی دولت‌ها در سطح بین‌الملل در موضع ضدیت و مقابله با جریان مقاومت که برگرفته از دفاع مقدس است، قرار دارند؛ به همین دلیل، باید پیشینه این جریان، روشن و شفاف باشد و نقش دستگاه‌ها و سازمان‌ها در این عرصه به درستی تبیین شود. توجه به این نکته؛ از انتظارات و مطالبات اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی است.

وی در ادامه صحبت خود با اشاره به درگذشت مادر سردار سرلشکر شهید «ولی‌الله چراغچی مسجدی» قائم مقام فرمانده لشکر پنج نصر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: خانواده این سردار شهید؛ یک خانواده آزمون داده با برکتی است به طوری که عمه مکرمه شهید چراغچی، یعنی شهیده «بتول چراغچی» در دوران مبارزاتی انقلاب اسلامی به شهادت رسید و سردار چراغچی نیز که از فرماندهان برجسته دفاع مقدس استان محسوب می‌شود در عملیات بدر مجروح و ۱۸ فروردین سال ۱۳۶۴ به فیض شهادت نائل آمد. پس از شهید چراغچی؛ پدر شهید تا زمان فوت و برادران این شهید والامقام؛ این مسیر را تا امروز ادامه داده‌اند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی در تکمیل صحبت خود افزود: چنین خانواده‌ای اسوه است و جامعه می‌تواند با الگوگرفتن از این خانواده، بزرگان و پیشکسوتان خود را در حوزه دفاع و مقاومت بشناسد. اگر چنین خانواده‌هایی را معرفی نکنیم، آن‌ها لابه‌لای اوراق تاریخ به فراموشی سپرده می‌شوند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ایران اسلامی، امروز و آینده به الگوپردازی از قهرمانان خود نیاز دارد، تأکید کرد: قبل از اینکه زمان بگذرد اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی به دنبال ثبت و ضبط و همچنین تبیین حقایق دفاع مقدس همانگونه که بودند، است. پیشینه تاریخی پیشکسوتان دفاع مقدس و مقاومت در سازمان‌ها و ادرات استان که گویای عملکرد آن‌ها در دوران دفاع مقدس است باید از طریق اسناد، مصاحبه و بیان خاطرات احصا و در قالب‌های مختلف پژوهشی، ادبی و هنری ارائه شود تا مورد استفاده نسل امروز و آیندگان قرار گیرد.

یوسفعلی‌زاده در ادامه با اشاره نقش‌آفرینی جامعه فرهنگیان در دوران دفاع مقدس، ابراز داشت: تقدیم بیش از سه هزار شهید دانش‌آموز در دوران دفاع مقدس از افتخارات استان است.

وی تصریح کرد: در فراخوان جمع‌آوری اسناد و خاطرات شهدای دانش‌آموز که از طریق اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی منتشر شد، با انبوهی از اطلاعات مواجه شدیم که تا پیش از این مورد توجه قرار نگرفته بودند که این اقدام، بهانه‌ای شد تا عملکرد این اداره‌کل در دوران دفاع مقدس احصا شود.

این مقام مسئول ضمن قدردانی از زحمات فعالان حوزه تدوین دانشنامه دفاع مقدس خراسان رضوی، یادآور شد: در این جلسه؛ اعضا باید به یک همدلی برسند و با عبور از موانع، اهمیت این مهم را به یکدیگر یادآور شوند. باید همت کرد تا پیش از آنکه بزرگان و پیشکسوتان دوران دفاع مقدس از بین ما بروند؛ اطلاعات و خاطراتشان ثبت و ضبط و داده‌ها تدوین شوند؛ که تحقق این مهم نیازمند پیش‌بینی اعتبار و استفاده از ظرفیت نیروهای علمی و پژوهشی است.

در این جلسه؛ سرهنگ پاسدار «جواد قاصد نظامیان» مدیر دانشنامه و مرکز اسناد اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، گزارشی از روند تعامل این مدیریت با ادارات و سازمان‌های استانی در راستای پیشبرد تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان ارائه کرد.

همچنین سایر اعضای حاضر در این نشست به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود جهت تسریع در روند تدوین دانشنامه دفاع مقدس استان پرداختند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها