بازتاب غائله ۱۴ اسفند ۵۹ در مطبوعات خارجی؛ عملیات تقسیم ایران آغاز شده است!

غائله ۱۴ اسفند ۱۳۵۹ و درگیری هواداران بنی‌صدر با نیرو‌های انقلابی در دانشگاه تهران واقعه مهمی در سیر اختلافات رئیس‌جمهور وقت و حزب جمهوری اسلامی بود.
کد خبر: ۶۵۵۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۷ - 05March 2024

بازتاب غائله ۱۴ اسفند ۵۹ در مطبوعات خارجی؛ عملیات تقسیم ایران آغاز شده است!به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، غائله ۱۴ اسفند ۱۳۵۹ در رسانه‌های خارجی به خصوص کشور‌های عربی و اروپایی بازتاب داشت.

غائله ۱۴ اسفند چه بود؟

پس از انتخاب بنی‌صدر به عنوان اولین رئیس‌جمهور ایران در بهمن ماه ۱۳۵۸ با آغاز به کار مجلس شورا در خرداد ۱۳۵۹ اختلافات بنی‌صدر و سایر نیرو‌های سیاسی به ویژه حزب جمهوری اسلامی شدت گرفت. اوج اختلافات آن‌ها در قضیه تعیین نخست‌وزیر بود که پس از کش و قوس‌های فراوان با اصرار مجلس، محمدعلی رجایی به نخست‌وزیری رسید. دامنه تضاد‌ها روز به روز گسترده‌تر می‌شد و سخنرانی‌های بنی‌صدر در برنامه‌های مختلف آتش اختلافات را شعله‌ورتر می‌ساخت. تا اینکه اولین برنامه سالگرد مصدق در ۱۴ اسفند ۱۳۵۹ در دانشگاه تهران برگزار شد. سخنرانی بنی‌صدر در این برنامه به آشوب کشیده شد و کار طرفداران رئیس‌جمهور با مردم به درگیری کشید. پیوند سازمان مجاهدین خلق با بنی‌صدر در پی این درگیری‌ها اختلاف را حداکثر رساند که منجر به عزل بنی‌صدر از فرماندهی کل قوا و طرح عدم کفایت سیاسی او توسط مجلس در خرداد ۱۳۶۰ شد. 

اما غائله ۱۴ اسفند ۱۳۵۹ در رسانه‌های خارجی به خصوص کشور‌های عربی و اروپایی بازتاب داشت.

خبرگزاری پارس در ۱۸ اسفند ۱۳۵۹ از واکنش مطبوعات خارجی به وقایع داخلی ایران اینگونه گزارش می‌دهد: بنابه گزارش رسیده از کویت روزنامه‌های امروز کویت تیتر‌های خود را به درگیری روز پنجشنبه دانشگاه تهران و اظهارات مسئولان در این زمینه اختصاص داده‌اند.

روزنامه الابناء در صفحه اول خود با تیتر درشت می‌نویسد: درگیری بخاطر سلطه در ایران شدت گرفت. خلخالی خواستار محاکمه و عزل بنی‌صدر شده است. سازمان مجاهدین خلق شهر لاهیجان را به تصرف خود درآوردند و استقلال این شهر را اعلام کردند.

این روزنامه سپس می‌افزاید خلخالی در یک گردهم‌آئی اظهار داشت: بنظر من شکی نیست رئیس‌جمهوری در مقابل قانون اساسی مرتکب خیانت شده است و باید محاکمه شود.

این روزنامه سپس از قول آقای خلخالی می‌افزاید بنی‌صدر صلاحیت ریاست‌جمهوری و فرمانده کل قوا را ندارد و مجلس باید در زمینه عزل وی از این دو سمت رسیدگی کند. این روزنامه از قول آقای رفسنجانی می‌نویسد گوشزد‌های امام خمینی کافی نیستند.

روزنامه الوطن با تیتر درشت می‌نویسد: خلخالی خواستار محاکمه بنی‌صدر شده است و رفسنجانی برادر خمینی را به توطئه علیه دولت متهم کرده است. این روزنامه از قول خلخالی می‌افزاید زمانی که بنی‌صدر به طرفداران خود دستور حمله به مخالفین را داده است قانون اساسی را نقض کرده است این روزنامه سپس به تعطیل شدن بازار‌های تهران اشاره کرده است.

روزنامه السیاسه در این رابطه با تیتر درشت می‌نویسد: عملیات تقسیم ایران آغاز شده است. بنی‌صدر برای محاکمه دعوت شده است.

این روزنامه می‌افزاید محافل داخلی ایران در ۲۴ ساعت گذشته به درگیری پرداخته‌اند و می‌افزاید درخواست‌هایی از داخل مجلس شورای اسلامی و در گفتار رادیو و تلویزیون ایران برای محاکمه بنی‌صدر شده است همچنین در این زمینه اطلاعات رسیده حاکیست این درگیری سرآغاز تقسیم ایران خواهد بود.

منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها