جشنواره «پدر قصه‌های ایرانی» به یاد بابا عاملی برگزار می‌شود

جشنواره «پدر قصه‌های ایرانی» به مناسبت نهمین سالگرد درگذشت حمید عاملی مشهور به «بابا عاملی» همزمان با دهه فجر امسال در زادگاهش برگزار می‌شود.
کد خبر: ۶۵۳۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۲ - 06January 2016

جشنواره «پدر قصه‌های ایرانی» به یاد بابا عاملی برگزار می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، لیلا کفاشزاده مسئول پژوهش و آموزش کودکان و نوجوانان پژوهشگاه امروز چهارشنبه همزمان با سالروز درگذشت زنده یاد عاملی با اعلام این خبر گفت: ۴۲ سال پیش برنامه قصه ظهر جمعه با شما در پنجمین روز از ماه اردیبهشت با روایت بدون متن قصه خاله سوسکه و با صدای گرم و شیرین این مرد بزرگ کلید خورد و به مدت ده سال هر ظهر جمعه میهمان خانه های کودکان و نوجوانان ایرانی بود.

او افزود: بعد ها قصه موزیکال خاله سوسکه که حمید عاملی به شکل شعری بلند آن را باز سرایی کرده بود با صداپیشگان بزرگی همچون مرتضی احمدی اجرا و به صورت نوار کاست به کتاب صوتی بدل شد.

این پژوهشگر حوزه کودک همچنین گفت: حمید عاملی افزون بر قصه گویی حدود ۱۰۰ اثر در حوزه کودک و نوجوان تالیف کرده که بیشتر آنها از باز آفرینی ادبیات فاخر و کلاسیک ایرانی اقتباس شدهاند. آثاری همچون هفت دلاور، پادشاه و کنیزک، چنین گفت رای و هفت قصه برای هفت روز از جمله این دستهاند.

به گفته کفاشزاده: خاله سوسکه، کدو قلقله زن، تقی لجبار، سایه و سپیده و آقا موش شکمو نیز از جمله آثار صوتی این پژوهشگر حوزه قصه و داستان است.

او تاکید کرد: مهمترین و تاثیر گذار ترین اثر پژوهشی حمید عاملی مجموعه داستان های فاخر هزار و یک شب است  که خود میراث مکتوب و ماندگار ادبیات ایران زمین به شمار می رود.

کفاش زاده افزود:  این اثر در سیزده مجلد باز آفرینی شده بود که مرکز پژوهش های رادیو تنها سه جلد از آن را به چاپ رساند.

به گفته وی حمید عاملی در آخرین سال های کاری خود گوینده برنامه یک شب از هزار و یک شب در رادیو بود که ۸۲۴ قسمت از آن را هم اجرا کرد.

این پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان همچنین گفت:  حمید عاملی برای احیای  هزار و یک شب به همراهی دوستان و فعالان حوزه گردشگری طرحی به نام هزار و یک شب ایرانی پیشنهاد داده بود که در کمیته های تخصصی میراث فرهنگی نیز به تصویب رسیده بود.

به گفته کفاش زاده این طرح ترکیبی از قصه های هزار و یک شب و مسیر جغرافیایی قصهها بود که تبدیل به مقصد گردشگری میشد.

مسئول پژوهش و آموزش کودکان پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به اینکه جمعی از فرهنگ دوستان بادرود، شهر پدری حمید عاملی، کتابخانهای به نام ایشان تاسیس کردهاند، افزود: آنها  قصد دارند به مناسبت دهه فجر جشنوارهای به نام پدر قصه های ایرانی با حضور کودکان و نوجوانان برپا کنند زیرا حمید عاملی جلسات شب شعری در این شهر برای علاقهمندان به شعر برپا کرده بود که به طور منظم هر ماه یک بار برگزار میشد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار