دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

چرا جنگ غزه طولانی شد؟

اگر کشور‌های اسلامی و عربی به‌صورت یکپارچه در قبال مردم مظلوم فلسطین موضع اصولی و اخلاقی اتخاذ می‌کردند و از موضع انفعالی خود خارج می‌شدند، شاهد طولانی شدن جنگ غزه نمی‌شدیم.
کد خبر: ۶۵۳۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۹ - 26February 2024

چرا جنگ غزه طولانی شد؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهر سال‌ جاری در واکنش به جنایات بی‌حدومرز رژیم اشغالگر قدس و هتک حرمت به مسجدالاقصی عملیات بی‌نظیری را تحت عنوان «طوفان‌الاقصی» علیه مواضع و پایگاه‌های رژیم کودک‌کش به اجرا گذاشتند و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی این رژیم را با شکست سنگینی مواجه ساختند؛ شکستی که به اذعان خود صهیونیست‌ها، رژیم اشغالگر قدس در طول تاریخ حیات سراسر جنایتش در این سطح متحمل نشده بود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان نیرو‌های مسلح در تعبیری درست و دقیق، این شکست را غیرقابل ترمیم خواندند و فرمودند: این شکست از ابعاد نظامی و اطلاعاتی یک شکست غیرقابل ترمیم و یک زلزله ویرانگر است که بعید است، رژیم غاصب با همه کمک‌های غربی‌ها بتواند ضربات عمیق این حادثه به سازه‌های حاکمیتی خود را ترمیم کند.

اما رژیم اشغالگر قدس که از عملیات طوفانی گروه‌های مقاومت غافلگیر شده بود، در اقدامی کاملا غیرانسانی و غیراصولی در راستای ترمیم این شکست، مناطق مسکونی را در نوار غزه مورد هدف قرار داد و اقدام به کشتار کورکورانه غیرنظامیان کرد.

 این رژیم به‌صورت جنون‌آمیز سیاست جنایت جنگی در پیش گرفت؛ تا جایی که به اقداماتی همچون مجازات دسته‌جمعی، قطع آب و برق، بمباران بیمارستان، آمبولانس‌ها، مدارس و حتی پناهگاه‌ها با استفاده از سلاح‌ها یا بمب‌های ممنوعه روی آورد.

با وجود اینکه حملات بی‌امان صهیونیست‌ها علیه مردم مظلوم غزه تداوم داشت و روزانه ده‌ها غیرنظامی شهید و مجروح می‌شدند، اما گروه‌های مقاومت اسلامی با تمام قوا به مبارزه با رژیم صهیونیستی و مقاومت در برابر ماشین جنگی این رژیم ادامه می‌دادند؛ تا اینکه سرانجام این رژیم پس از ارتکاب جنایت جنگی و کشتار بی‌امان زنان و کودکان فلسطینی، تحت تاثیر فشار افکار عمومی و بدون اینکه به اهداف اعلامی خود اعم از نابودی حماس و آزادسازی بی‌قید و شرط اسرای خود برسد، به مدت هفت روز با میانجیگری قطری‌ها، مصری‌ها و آمریکایی‌ها اعلام آتش‌بس کردند تا مبادله اسرا و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه صورت بگیرد؛ اما بعد از هفت روز این رژیم از ادامه آتش‌بس خودداری کرد و به جنایت خود علیه مردم مظلوم فلسطین ادامه داد که تا به امروز بدون هیچ‌گونه دستاوردی تداوم‌ دارد.

ولی موضوع مهمی که بعد از عملیات طوفان‌الاقصی در جهان شگفتی‌ساز شد، حمایت همه‌جانبه مردمی از مردم مظلوم فلسطین در سطح جهانی بود؛ نتایج بررسی‌ها و ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که ۹۵ درصد افرادی که در سراسر جهان بعد از آغاز جنگ غزه اقدام به برگزاری تظاهرات در واکنش به این جنگ کرده‌اند، از فلسطین حمایت می‌کنند.

اما با وجود اینکه در سراسر جهان مردم فارغ از دولت‌های خود به حمایت از مردم مظلوم فلسطین می‌پردازند، متاسفانه برخی از سران کشور‌های عربی، موضع شفافی در قبال این مردم که مورد ظلم کسانی قرار گرفته‌اند که هیچ بویی از انسانیت نبرده‌اند، نگرفته‌اند! عقل سلیم حکم می‌کند که سران این کشور‌ها باید از خواب خود بیدار شوند و مثل دولت و ملت یمن برای حمایت از مردم غزه مواضع اصولی اتخاذ کنند.

چون مواضع اتخاذی ملت و دولت یمن در قبال تجاوز صهیونیست‌ها و ظلم و جنایتی که علیه مردم مظلوم فلسطین مرتکب می‌شوند، در ابعاد محتلف تاثیر گذاشته است؛ یکی از مهم‌ترین تاثیر اتخاذ این موضع اصولی و البته اخلاقی و انسانی یمنی‌ها، در وهله اول خسارت‌های زیادی است که به اقتصاد اسرائیل وارد شده است و در وهله دوم ترس رژیم صهیونیستی، آمریکا، انگلیس از محور مقاومت و به‌ویژه جنبش انصار الله یمن است؛ زیرا یمنی‌ها هنوز توانایی‌های زیادی دارند که می‌توانند در آینده‌ای نزدیک آن را آشکار سازند. سند این ادعا اعتراف مقامات آمریکایی است؛ در همین زمینه سی‌ان‌ان گزارش داده است که این باور در دولت آمریکا وجود دارد که استفاده از زور به تنهایی در برابر نیرو‌های یمنی بی‌اثر است و معیاری برای تخمین درصد تسلیحات نیرو‌های یمنی که منهدم شده‌اند، ندارند.

اما همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار شرکت‌کنندگان در چهلمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران سوال کردند؛ چرا سران کشور‌های اسلامی علناً به قطع رابطه خود با رژیم قاتل صهیونیستی و قطع کمک به این رژیم، اقدام نمی‌کنند؟

به نظر می‌رسد، برخی از کشور‌های عربی تمایل ندارند روابط تجاری خود را با اسرائیل به خطر بیندازند؛ این رفتار و رویکرد کشور‌های عربی در قبال غزه در حالی است که مردم غزه در مذهب و هویت عربی با این کشور‌ها مشترک هستند. اما اگر کشور‌های اسلامی و عربی متحد می‌شدند و مواضع اصولی، انسانی و اخلاقی در قبال حمایت از مردم مظلوم فلسطین اتخاذ می‌کردند و از موضع انفعالی خود خارج می‌شدند، شاید شاهد طولانی شدن جنگ غزه نمی‌شدیم و زنان و کودکان کمتری جان خود را از دست می‌دادند.

انتهای پیام/۴۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار