در نشست مجمع خیرین امدادگران عاشورا مطرح شد؛

رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه امدادگران عاشورا: امدادگران در دوران دفاع مقدس به یک میلیون مجروح خدمات درمانی ارائه دادند

سردار فتحیان با اشاره به اینکه امدادگران در دوران دفاع مقدس یک میلیون مجروح را رسیدگی کردند و مورد تقدیر امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفتند، گفت: در دفاع مقدس جراحان بزرگ ما امدادگری می‌کردند و کار پرخطر انجام می‌دادند که این در کشور بی‌نظیر و در جهان نیز کم‌نظیر است. 
کد خبر: ۶۴۷۸۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹ - 30January 2024

رئیس هیئت مدیره خیریه امدادگران عاشورا: محرومیت‌زدایی پیشکسوتان دفاع مقدس در نظام سلامت با خیریه «امدادگران عاشورا»/ جهاد امدادگران و جراحان در دفاع مقدس کم‌نظیر استبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، نشست خبری بیست و یکمین مجمع خیرین امدادگران عاشورا صبح امروز (سه‌شنبه) با حضور سردار سرتیپ «نصرالله فتحیان» رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه امدادگران عاشورا برگزار شد. 

در این نشست، سردار فتحیان با اشاره به اینکه امدادگران در دوران دفاع مقدس به یک میلیون مجروح خدمات درمانی ارائه کردند و مورد تقدیر امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفتند، اظهار داشت: در دفاع مقدس جراحان بزرگ ما امدادگری می‌کردند و کار پرخطری انجام می‌دادند که این اقدام ارزشمند در کشور بی‌نظیر و در جهان نیز کم‌نظیر است. 

رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه امدادگران عاشورا افزود: در طول ۲۱ سال به همت امدادگران دفاع مقدس که تحت عنوان «بهداری-رزمی» جان خود را به خطر می‌انداختند و تا به امروز نیز به کار امدادگری در صحنه‌های مختلف مشغول هستند، هیئتی را تاسیس کردیم و با استقبالی که صورت گرفت، مجمع خیرین امدادگران عاشورا با کاربری‌ درمانی، خیریه‌ای و مذهبی بنا شد؛ این موسسه در وزارت کشور به‌عنوان سازمان مردم‌نهاد ثبت شده است که در تهران و ۵۴ مرکز استان و شهرستان شعبه دارد. 

سردار فتحیان در ادامه با اشاره به سختی و هزینه‌بر بودن بیماری سرطان گفت: در نظام سلامت سرطان از سخت‌ترین بیماری‌ها محسوب می‌شود که کشور ما در ترند بیماری سرطان آمار کمی دارد. هرجا کشور‌ها صنعتی‌تر باشند، سن بالاتر است و سرطان نیز شایع‌تر؛ لذا اگر افراد خیر برای کمک اقدام نکنند، بیمه‌ها ننمی‌توانند همه هزینه‌ها را پوشش دهند. 

رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه امدادگران عاشورا با استناد به آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تعداد بیماران سرطانی اضافه شده در سال گذشته کشور را بالغ بر ۱۲۵ هزار نفر عنوان کرد و افزود: به دو دلیل عمده آمار هر سال ابتلا سرطان رو به افزایش است. یک علت بالا رفتن امید به زندگی و دیگری بالا رفتن سن است. در خیریه امدادگران عاشورا مقرر شده است به ۱۰ درصد از افرادی که مبتلا به سرطان می‌شوند در بخش تامین نسخه، درمان، هزینه جراحی و پاراکلینیکی و پزشکی هسته‌ای کمک کنیم. تا امروز قریب به ۱۰۰ هزار نفر در تهران و سراسر کشور را تحت درمان قرار داده‌ایم که کار بزرگی است. یکی از ویژگی‌های این خیریه شبکه‌سازی گسترده و جمعیت قابل توجه افراد تحت پوشش است که خیریه‌ای به این وسعت در کشور نمی‌شناسیم. 

سردار فتحیان با اشاره به ایجاد بانک اطلاعاتی و پرونده‌سازی ۸۰ هزار بیمار سرطانی در این خیره گفت: بزرگترین مرکز اطلاعات بیماران سرطانی در ایران را داریم که اطلاعات آنان در سایت موجود است. شبکه‌ای از همه خیریه‌های حوزه سرطان تشکیل شده است و مرکز ثقل ۵۲ خیریه‌ای که در حوزه سرطان کار می‌کنند، خیریه امدادگران عاشورا است. هدف‌گذاری ما در سال، درمان ۱۵ هزار بیمار از فقیرترین اقشار بر اساس تشخیص مددکاران بیمارستان‌های دولتی است. حمایت در هزینه‌های دارویی به صورت تامین فرانشیزی است که بیمار توان پرداخت آن را ندارد و این کار با کمک دیگر خیریه‌ها انجام می‌شود. در خدمات کمک تشخیصی و استفاده از دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی با هماهنگی‌های انجام شده سعی در کم شدن هزینه‌ها داریم. یکی از مبالغی که خیریه تامین می‌کند هزینه پت اسکن است که باید بیمار هر ساله آن را انجام دهد و مبلغ زیادی را شامل می‌شود که تامین آن، گاه از توان بیمار خارج است. 

وی تصریح کرد: در کنار کار درمان از لحاظ رسیدگی به معیشت نیز کمک‌هایی صورت گرفته است و در طول چهار سال گذشته که رهبر معظم انقلاب اسلامی طرح مساوات را اعلام کردند، در کنار خدمات دارو، درمان و بهداشت، خدمات حمایتی را نیز ارائه کرده‌ایم. امسال تا امروز بیش از ۲۰ هزار کیلو گوشت گرم نذر شده و به خانواده‌های نیازمند تقدیم شده است. قرارگاه محرومیت‌زدایی سپاه در امر اهدای جهیزیه مددجویان و یا تعمیرات منزل به ما کمک کرده است که این کار در راستای طب تسکینی با حضور در منازل مددجویان انجام شده است.

سردار فتحیان ادامه داد: ۸۰ درصد کارکنان خیریه از نیرو‌های داوطلب هستند و کسی در موسسه حقوق نمی‌گیرد. با توجه به اینکه یکی از آسیب‌های خیریه‌های دنیا فساد مالی است، ما دارای حساب و کتاب‌های کاملا شفاف و روشنی هستیم و شفافیت بالایی در حوزه مالی داریم. حسابرس قانونی وزارت اقتصاد و دارایی در موسسه مستقر است و سالانه و شش ماهه حسابرسی انجام می‌دهد.

رئیس هیئت مدیره موسسه خیریه امدادگران عاشورا با اشاره به حضور این خیریه در حوادث غیرمترقبه کشور از قبیل سیل و زلزله به اقدامات صورت گرفته در خصوص کمک به مردم غزه پرداخت و گفت: از آنجا که همه نیرو‌های ما از امدادگران هستند، درک می‌کنیم که مردم غزه در چه شرایطی قرار دارند. چون منطقه غزه هر روز و هر شب بمباران می‌شود، ارتباط مستقیم نمی‌توانیم با آنها برقرار کنیم. در جلسات متعدد با هلال احمر و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اولین کار ما اعلام آمادگی برای حضور در نوار غزه بود. تشکل‌های زیادی با محوریت هلال احمر، بسیج جامعه پزشکی، کادر پزشکی و ... نیز اعلام آمادگی برای اعزام داشتند. پیشنهاد دادیم جلوی هر بیمارستان این کار را انجام دهند. ما جمعیتی ۱۵۰ هزار نفره از امدادگران دفاع مقدس در سراسر کشور داریم که همیشه جز اولین نفر‌ها بیرق‌ مداد به مظلومان را بلند کرده‌اند. دومین اقدام اینکه نامه به نهادهای بین‌المللی نوشتیم. کار سوم این بود که برای ارسال دارو به غزه اعلام آمادگی کردیم. برخی خیرین حتی کمک ارزی کردند و حدود ۱۰ هزار دلار پول جمع شد که در حدود ۵۰۰ میلیون تومان دارو تهیه و به هلال احمر تحویل داده شد. 

دکتر یعقوبی معاون پیشگیری و درمان نیز در این نشست با اشاره به اقدامات این خیریه در خصوص پژوهش درباره سرطان و سبک زندگی بیان کرد: این پژوهش‌ها در بحث سرطان، شیوع و مرگ و میر باید مورد توجه قرار گیرد. اگرچه سرعت ابتلا به سرطان در کشور به این صورت است که سالانه ۵ درصد به بیماران قبلی اضافه می‌شود، اما بخشی به خاطر بالا رفتن سن امید به زندگی، بخشی به خاطر کنترل بیماری‌های واگیردار است و بخش دیگر به وضعیت زندگی ناسالم بازمی‌گردد که در همه جوامع وجود دارد.

وی افزود: پیشگیری، تشخیص، غربالگری و درمان چهار محور اساسی کنترل سرطان و مهمترین رکن تشخیص زودهنگام هستند. از دو سال قبل در بخش پیشگیری وارد شدیم و ۲۵ هزار نفر را چهره به چهره آموزش پیشگیری دادیم. در هفت منطقه از تهران نیز کار آموزشی در مساجد و کانون‌‎ها انجام دادیم. در موضوع تشخیص، موسسه به جد وارد شده است و نتیجه خوبی داشته که امسال برای ۱۶ استان برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

انتهای پیام/ ۱۴۱

نظر شما
پربیننده ها