یادداشت/ محسن رضایی

اختلاف‌نظر در کابینه اسرائیل درباره حکمرانی در غزه پس از جنگ

کابینه رژیم صهیونیستی با اختلاف‌های متعددی مواجه است که یکی از این اختلاف‌ها مربوط به چگونگی اداره غزه پس از پایان جنگ است.
کد خبر: ۶۴۴۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۱ - 11January 2024

اختلاف‌نظر در کابینه اسرائیل درباره حکمرانی در غزه پس از جنگگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_محسن رضایی؛ جنگ غزه در آستانه رسیدن به ۱۰۰ روز است. اگرچه حدود ۲۳ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۶۰ هزار نفر نیز زخمی شده‌اند و رژیم صهیونیستی نیز تلفات انسانی و خسارت‌های مادی سنگینی متحمل شد، اما هنوز چشم‌انداز مشخصی برای پایان دادن به این جنگ وجود ندارد.

این موضوع دلایل متعددی دارد از جمله اینکه رژیم صهیونیستی به اهداف نظامی خود نظیر آزادی اسرا و از بین بردن حماس دست پیدا نکرد، اما یکی از دلایل اصلی نیز نبود راهبرد و برنامه مشخصی برای حکمرانی در غزه پس از جنگ است.

در درون کابینه نتانیاهو نه تنها اجماعی برای اداره غزه پس از جنگ وجود ندارد بلکه اختلاف‌های شدیدی نیز دیده می‌شود به نحوی که موجب برگزار نشدن جلسات کابینه شده است. هفته گذشته بنیامین نتانیاهو به دلیل تشدید فشار اعضای افراطی کابینه مجبور شد نشست کابینه را برای بررسی وضعیت نوار غزه پس از پایان جنگ لغو کند.

چند دیدگاه متضاد در درون کابینه نتانیاهو و کابینه جنگی وجود دارد. نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ایده ایجاد منطقه حائل را مطرح و عنوان کرده تنها ارتش اسرائیل می‌تواند تضمین کند که غزه غیرنظامی باقی بماند. در واقع، نتانیاهو که ایده کوچاندن مردم غزه از این منطقه را نیز مطرح کرده و پیگیری می‌کند، خواستار باقی ماندن ارتش اسرائیل در نوار غزه است.

این ایده به شکل دیگری نیز توسط برخی از اعضای افراطی کابینه نتانیاهو مطرح شده است. اسموتریج، وزیر دارایی اسرائیل معتقد است با پایان جنگ، این رژیم باید نوار غزه را تصاحب کرده و ساخت شهرک‌های اسرائیلی را آغاز کند. وی که از وزرای به شدت افراطی و ضد فلسطینی کابینه است، مدعی است که ما نیاز داریم شهرک یهودی در غزه بسازیم. اگر این کار را انجام ندهیم، بعد از ۱۰ سال دیگر با هفتم اکتبر جدیدی از خواب بیدار می‌شویم.

در مقابل این دیدگاه، افرادی نظیر گالانت و گانتس معتقد هستند با پایان جنگ، اسرائیل نباید مسئولیتی درباره غزه داشته باشد. یو آو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل معتقد است هر وقت جنگ تمام شود مسئولیت اسرائیل درباره غزه نیز پایان خواهد یافت و باری بر دوش اسرائیل نخواهد بود. بنی گانتس، رهبر حزب وحدت ملی اسرائیل که اکنون عضو کابینه جنگی نیز است معتقد است بلافاصله بعد از جنگ باید اداره غزه به تشکیلات خودگردان فلسطین واگذار شود و اسرائیل مسئولیتی در این زمینه تقبل نکند.

موضوع مهم این است که درباره اداره غزه پس از جنگ میان آمریکا و رژیم صهیونیستی نیز اختلاف‌نظر وجود دارد. مطابق گزارش رسانه‌های صهیونیستی، دولت آمریکا علاقمند است که اداره غزه پس از جنگ به تشکیلات خودگردان فلسطین واگذار شود و مخالف نقش داشتن رژیم صهیونیستی در اداره غزه پس از جنگ است.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار