نگرانی در انگلیس درباره بازگشت احتمالی ترامپ به کاخ سفید

۱۱ ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا، ۳ تَن از دیپلمات‌های پیشکسوت انگلیس از دولت «ریشی سوناک» خواسته‌اند که برای بازگشت احتمالی «دونالد ترامپ» به کاخ سفید برنامه‌ریزی کند.
کد خبر: ۶۴۳۳۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷ - 07January 2024

نگرانی در انگلیس درباره بازگشت احتمالی ترامپ به کاخ سفیدبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، این دیپلمات‌های پیشکسوت انگلیسی هشدار داده‌اند که در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴، انگلیس با مشکلات امنیتی بزرگی مواجه خواهد بود.

آن‌ها بر همین اساس تاکید دارند که از هم‌اکنون برای سناریوی بازگشت ترامپ برنامه‌ریزی شود.

۲ سفیر پیشین انگلیس در واشنگتن و معاون سیاسی اسبق وزیر امور خارجه انگلیس می‌گویند که دولت لندن باید برای احتمال قطع کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین و خروج ترامپ از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، در پشت‌پرده برنامه‌ریزی کند تا از تقویت کارزار تبلیغاتی او در انتخابات جلوگیری شود.

سایمون مک‌دونالد معاون سیاسی پیشین وزیر امور خارجه انگلیس به همراه جان کر و پیتر وست‌مکات سفرای اسبق انگلیس در آمریکا معتقدند که به رغم پرونده حقوقی ترامپ، احتمال بازگشت او به کاخ سفید همچنان محتمل است.

مک‌دونالد در این زمینه به نشریه «آی» گفت: «ما باید به پیامد‌های ریاست‌جمهوری دوباره ترامپ فکر کنیم.» وی هشدار داد: «تاثیر پیروزی ترامپ در انتخابات آمریکا به طور بالقوه بسیار زیاد است».

دیپلمات پیشین انگلیس با اشاره به چالش‌های دفاعی و امنیتی ناشی از بازگشت ترامپ به صحنه سیاسی گفت که هنوز زمان برای برنامه‌ریزی وجود دارد.

او بر همین اساس خواستار برگزاری فوری جلسات سطح بالا در انگلیس و سراسر اروپا شد تا پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری برای اروپایی‌ها «معنی شود».

پیتر وستمکات هم که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶ سفیر انگلیس در ایالات متحده بود به نشریه «آی» گفت که لندن باید به طور جدی برای چنین سناریویی آماده شود.

وی افزود: «ما می‌دانیم که او (ترامپ) یک هیولا است، شخصیت قاعده‌مندی نیست و یک شیاد زن‌ستیز، دروغ‌گو و ویران‌کننده قوانین است. اما این احتمال وجود دارد که به کاخ سفید برگردد و باید راه‌هایی برای تعامل با آمریکا پیدا کنیم.»

همچنین جان کر که در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۷ سفیر دولت لندن در واشنگتن بود پیشنهاد کرد که انگلیس و سایر متحدان ایالات متحده باید "با احتیاط دور هم جمع شوند" و درباره این سناریوی احتمالی بحث کنند.

او تاکید کرد که این جلسات نباید جنبه مداخله در انتخابات داشته باشد تا فرصت فضاسازی تبلیغاتی از ترامپ سلب شود.

چندی پیش هم روزنامه تایمز چاپ لندن به نقل از یک منبع دولت انگلیس از نگرانی شدید اروپایی‌ها نسبت به احتمال قطع کمک‌های تسلیحاتی آمریکا از جبهه کی‌یف خبر داد و نوشت: بریتانیا و سایر کشور‌های اروپایی در تلاش هستند تا مطمئن شوند که در صورت به قدرت رسیدن ترامپ، می‌توانند به اوکراین کمک کنند تا در جنگ علیه روسیه بدون حمایت آمریکا پیروز شود.

بر اساس برنامه اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر ۲۰۲۴ برگزار می‌شود. طبق آخرین نظر سنجی‌ها دونالد ترامپ و جو بایدن، محتمل‌ترین نامزد‌های احزاب خود در انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده هستند؛ با توجه به اینکه رقبای اصلی بایدن در نظرسنجی‌ها در مورد دموکرات‌ها، حمایت چندانی ندارند و ترامپ نیز تقریباً در همه نظرسنجی‌ها از رقبای جمهوری‌خواه خود جلوتر است.

آمار‌ها نشان می‌دهد که ترامپ در هفت ایالت مهم انتخاباتی از جو بایدن پیشتاز است. مزیت ترامپ در سایه این فرض است که او می‌تواند حمایت در میان گروهی را که به لحاظ سیاسی، متزلزل و بی‌تفاوت هستند به دست آورد و متقاعدشان کند که به واقع رای دهند، در حالی که بایدن باید حمایت طرفداران سابق ناراضی خود را که اکنون اشتیاق کمی نسبت به انتخاب دوباره او نشان می‌دهند، به دست آورد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها