یادداشت/ سید محمدجواد میرخانی

«خوزستان»؛ نماد همدلی و همبستگی ملت ایران

خوزستان سرزمین مقاومت است؛ سرزمینی که روایتگر ایستادگی، مجاهدت و حماسه مردم غیور این خطه در طول تاریخ است و هم شاهد حماسه‌آفرینی‌های مردان و زنانی که از اقصی‌نقاط ایران اسلامی به آن‌جا آمده و جان خود را فدای اعتقادات، ناموس و تمامیت ارضی سرزمین خود کردند.
کد خبر: ۶۴۰۲۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۵:۳۱ - 26December 2023

سرزمینی که نماد همدلی و همبستگی همه‌ ملت ایران استگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس - سید محمدجواد میرخانی؛ خوزستان سرزمین مقاومت است؛ سرزمینی که روایتگر ایستادگی، مجاهدت و حماسه مردم غیور این خطه در طول تاریخ است؛ چراکه اگر تاریخ ۱۲۰ سال گذشته کشورمان را ورق بزنیم، خواهیم دید که در این مدت، به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی خوزستان یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مراکز مقاومت ملت ایران بوده و مردم غیور آن نیز مظهر مقاومت ملت ایران در طول این مدت بوده‌اند.

خوزستان در هشت سال دفاع مقدس نیز، هم روایت‌گر ایستادگی مردم غیور این خطه از سرزمین‌مان است و هم شاهد حماسه‌آفرینی‌های مردان و زنانی که از اقصی‌نقاط ایران اسلامی به آن‌جا آمده و جان خود را فدای اعتقادات، ناموس و تمامیت ارضی سرزمین خود کردند؛ بنابراین خوزستان از سویی دیگر نیز نماد همدلی و همبستگی همه ملت ایران شناخته می‌شود.

حماسه عشایر خوزستان در جنگ جهانی اول، نمونه بارزی از غیرت‌مندی مردم این خطه از سرزمین‌مان برای ایستادگی در برابر استعمارگران و متجاوزان در دوران جنگ جهانی اول است؛ در جریان این نهضت مردمی، درحالی که انگلیسی‌ها دست به کشتار مسلمانان و اشغال بلاد اسلامی زده و به خاک ایران تجاوز کرده بودند، مردم خوزستان با لبیک به فتوای علمای نجف، پرچم مبارزه با انگلیسی‌ها را در دست گرفتند و به مقابله با آن‌ها برخاسته و در این راه شهدای زیادی را تقدیم کرده و سرانجام انگلیسی‌ها را عقب راندند و همچنین در ماجرا‌هایی نظیر نهضت ملی شدن صنعت نفت، در اواخر دهه ۲۰ نیز مردم خوزستان نقش مهمی در کوتاه کردن دست انگلیسی‌ها از سرمایه ملی ملت و تصرف مناطق و مراکزی که تحت تصرف انگلیسی‌ها بود، از جمله پالایشگاه نفت آبادان، ایفا کردند.

مردم غیور خوزستان که مظهر مقاومت ملت ایران در این مدت؛ یعنی ۱۲۰ سال گذشته شناخته می‌شوند، پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در دفاع مقدس نقش بی‌بدیلی ایفا کرده و با همان غیرت و روحیه مقاومتی که دارند، در مقابل ارتش تا به‌دندان مسلح بعثی ایستادند. این درحالی است که صدام این خیال غلط را در ذهن خود می‌پروراند که با بهره‌گیری از لشکر‌های مجهز خود، می‌تواند سه‌روزه خوزستان را تصرف کرده و هفت‌روزه به تهران برسد و در خوش‌خیالی تمام، گمان می‌کرد که وقتی به خاک خوزستان پا می‌گذارد، اعراب خوزستان علیه کشور خودشان با او همراه خواهند شد؛ اما در حقیقت وقتی جنگ تحمیلی آغاز شد، مردم غیور خوزستان جزو اولین گروه‌هایی بودند که به دفاع از این مرز و بوم برخاسته و مقابل دشمن تا به دندان مسلح بعثی قرار گرفتند.

بدون‌شک بخش اعظمی از مقاومت سخت روز‌های آغازین دفاع مقدس به‌خصوص مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر، مرهون حماسه‌های اقوام خوزستانی اعم از عرب و غیرعرب، لر و بختیاری است؛ مردمی که اغلب با سلاح‌های انفرادی، صحنه نبرد تن با تانک را رقم زدند و از دل همین حماسه‌ها، شهیدان و فرماندهان دلاوری همچون «بهنام محمدی»، «محمد جهان‌آرا»، «علی هاشمی» و... امروز به‌عنوان اسطوره‌های دفاع از اسلام و میهن شناخته می‌شوند.

خوزستان را همان‌گونه که در ابتدا به آن اشاره شد، نماد همدلی و همبستگی همه ملت ایران می‌شناسند؛ چراکه تقریباً می‌توان گفت در دوران هشت سال دفاع مقدس، چکیده‌ای از حماسه‌های ملت ایران در طول تاریخ، در خوزستان به نمایش درآمد و خاک‌های تفتیده آن متبرک به خون هزاران شهیدی است که از اقصی‌نقاط ایران اسلامی برای مقابله با دشمن، به این خطه از سرزمین‌مان آمده بودند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار