در مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس به روایت سردار فتحیان؛

معاون وزیر بهداشت: نافذترین شیوه ترویج فرهنگی در حوزه سلامت معرفی ارزش‌های دفاع مقدس است

«محققی» با بیان این‌که نافذترین شیوه ترویج فرهنگی در حوزه سلامت، معرفی ارزش‌های دفاع مقدس است، گفت: این اقدام تأثیر عجیبی روی نسلی که در دوران دفاع مقدس اصلاً به دنیا نیامده دارد؛ لذا در این حوزه تلاش‌های بسیار زیادی لازم است و اگر این تلاش‌ها انجام نشود ما مرتکب ظلمی می‌شویم و آن این است که حقوق سلامت مردم را مورد بی‌اعتنایی قرار می‌دهیم.
کد خبر: ۶۳۵۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۵۷ - 05December 2023

معاون وزیر بهداشت: نافذترین شیوه ترویج فرهنگی در حوزه سلامت معرفی ارزش‌های دفاع مقدس استبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، دکتر «محمدعلی محققی» معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مراسم رونمایی از کتاب تاریخ شفاهی سردار سرتیپ پاسدار دکتر نصرالله فتحیان که در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند «... صحیفه دل و لوح ذهن پر خاطره آزادمردان و شیرزنان غیور رزمندگان و دلیر بسیجیان ملت ما را که مدرن‌ترین سلاح‌های ابرقدرت‌ها در برابر اراده پولادین آنان خنثی گردیده است به‌آسانی نمی‌توان در هیچ گزارشی ترسیم کرد، مگر آن‌که همه کسانی که توانایی نگارش و سرایش، ترسیم و تجسیم دارند، دیده‌ها و یافته‌های خود و دیگران را هنرمندانه به نظم و نثر و تصویر درآوردند.»

وی با بیان این‌که آنچه انجام شده و امروز از آن رونمایی می‌شود، پاسخ به ندای رهبر عالی‌قدر انقلاب است که جای تحسین و تقدیر فراوان دارد، تأکید کرد: این نوع فعالیت‌ها باید ظرفیت‌های جامع‌تری را ایجاد کند، اگر امروز در این گسست حاصل شده و آنچه که در دفاع مقدس پیدا کرد به عنوان یک حجت بالغه در نظام سلامت، در تاریخ سلامت کشور ما و حتی جهان اسلام بدانیم، این حجت بالغه و پیام‌های آن، به نسل امروز منتقل نشده و از طرفی آنچه که جایگزین شده برای پاسخ دادن به خلأ متنی و ارزشی، نیاز‌های علمی و شیوه‌های حرفه‌ای، هیچ‌کدام ظرفیت دفاع مقدس را نداشته است.

معاون وزیر بهداشت متذکر شد: حتی صحنه‌های بسیار زیبایی که مدافعان سلامت در همه‌گیری کرونا ترسیم کردند که به طور جدی پیوست و همگرایی دارد با ارزش‌های دفاع مقدس، آن هم نتوانسته خلأ نسل جدید را تأمین بکند و ما شاهد مشکلات متعددی هستیم.

وی با اشاره به ضرورت ترویج معارف دفاع مقدس به نسل جوان گفت: سردار شهید سوداگر در تکاپو بود به طرق مختلف و بالأخص از طریق راهیان نور معارف دفاع مقدس را ترویج بکند. کسانی که تاریخچه راهیان نور را می‌دانند و شاهد بوده‌اند، می‌توانند به تلاش‌های این بزرگمرد در راستای دفاع مقدس تا لحظه آخر عمرش شهادت بدهند.

محققی با بیان این‌که ما متوجه شده‌ایم نافذترین شیوه ترویج فرهنگی در حوزه سلامت، معرفی ارزش‌های دفاع مقدس است، خاطرنشان شد: این اقدام تأثیر عجیبی روی نسلی که در دوران دفاع مقدس اصلاً به دنیا نیامده دارد؛ لذا در این حوزه تلاش‌های بسیار زیادی لازم است و اگر این تلاش‌ها انجام نشود، ما مرتکب ظلمی می‌شویم و آن این است که حقوق سلامت مردم را مورد بی‌اعتنایی قرار می‌دهیم.

وی با اشاره به آرمان سلامت طبق فرمایشات رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های کلی سلامت، گفت: این آرمان در بند یک سیاست‌های کلی سلامت ترسیم شده است: ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی و توان‌بخشی سلامت منطبق بر ارزش‌های انسانی و اسلامی و نهادینه‌سازی آن در جامعه.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: سلامت یک نعمت الهی است، این نعمت الهی، یک حق عمومی است. این حق را باید احقاق نمود و هر فعل و انفعالی که در قالب آن انجام می‌شود، باید منطبق بر ارزش‌های انسانی و اسلامی باشد. برای اینکه این تحقق پیدا بکند، به شاهد احتیاج داریم، به نمونه‌هایی احتیاج داریم که بلامنازع باشد، مورد پذیرش عمومی باشد، الگو‌های تحمیل شده فرهنگ غربی نباشد. بر اساس ارزش‌ها و بهترین ارزش‌هایی که در این نظام مقدس خرج شده استوار شده باشد. آن ارزش‌های دفاع مقدس است.

وی با اشاره به اقداماتی که برای تحقق این حق باید انجام بشود، عنوان کرد: این اقدامات چند مرتبه دارد که اولین موردش «تبیین» است. نوشتن این کتاب تبیین است. بیان کردن است، پرده‌برداری از مکنونات است، از ناگفته‌ها و ناشنیده‌هاست. آن‌هایی که مخاطبش هستند نبودند و ندیدند و نشنیدند. حتی به گوش آن‌ها نخورده، این مرحله تبیین است. بعدازآن ترویج است. بعد از آنکه گفته شد، این‌ها که برای پرکردن سطور یک کتاب نیست. برای این است که در متن جامعه مورد استفاده قرار بگیرد، پس باید ترویج بشود، تدریس بشود، گفته بشود، باید تبدیل به مستندات سمعی و بصری و آنچه که در زمان حاضر در صحنه‌های علم و آموزش و معرفت و فرهنگ و سواد و سلامت مردم قابل تأثیرگذاری است و نافذ است، باید تبدیل به آن‌ها بشود.

محققی نهادینه‌سازی را سومین اقدام برشمرد و گفت: مثلاً در نظام آموزش باید به این ارزش‌ها بی‌اعتنایی نشود، بلکه استفاده شود، تدریس شود، تبدیل به جریان‌های باثباتی شود، در نظام سلامت جایگاه داشته باشد، اگر داریم و یا یک‌زمانی بهتر از این را پیدا کردیم جایگزین خواهیم کرد؛ اما اگر نداریم، حق نداریم که نسل جدید را از این باارزش‌ترین چیزی که خلق و حاصل شده، محروم کنیم. این موضوع باید نهادینه‌سازی بشود.

وی بیان کرد: مورد دیگری «فرهنگ‌سازی» است. در توصیف فرهنگ رهبر معظم انقلاب و امام راحل، ادبیاتی مانند این‌که فرهنگ همه‌چیز ملت ما است را دارند. باید فرهنگ‌سازی بشود و بایستی در روزمره نظام سلامت، در زندگی مردم رسوخ داشته باشد و مجسم شود و عینیت پیدا کند و در رفتار‌ها فرهنگسازی حاصل بود.

وی از «رصد» به عنوان مرحله پایانی یاد کرد و گفت: یک نهادی باید باشد و ببیند که آیا این امور دارد انجام می‌شود یا نمی‌شود. دارد غفلت می‌شود یا خیر و اگر غفلت می‌شود به سیاست‌گذاران و برنامه‌ریزان و مدیران نظام سلامت هشدار بدهد.

وی اقدام مرکز اسناد و تحقیقات را در جهت ثبت و ضبط تاریخ شفاهی فرماندهان در دوران دفاع مقدس را با ارزش برشمرد و متذکر شد: ما خیلی نهاد‌ها را در کشور تولید کردیم، خیلی از امکانات بیت‌المال را مصروف ساختار‌هایی کردیم که یا هیچ تأثیری در حال ملت ما نداشتند یا حتی مضرّ بوده‌اند و یا مقابل مردم ایستاده‌اند. این نهال باارزش و کسانی که اینجا را اداره می‌کنند، آن‌هایی که با همه وجودشان کار فرهنگی می‌کنند، به همه آن‌ها خداوند اجر و توفیقات بیشتر عطا بفرماید.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار