مراسم یادبود پژوهشگر فرهنگ شفاهی مردم بهار برگزار شد

مراسم یادبود پژوهشگر و نگارنده فرهنگ شفاهی مردم شهرستان بهار زنده‌یاد «سلیم سلیمی‌مؤید» با حضور مسئولان و اقشار مختلف مردم این شهرستان برگزار شد.
کد خبر: ۶۳۵۰۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۸ - 02December 2023

مراسم یادبود پژوهشگر فرهنگ شفاهی مردم بهار برگزار شدبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، مراسم یادبود پژوهشگر و نگارنده فرهنگ شفاهی مردم بهار زنده‌یاد «سلیم سلیمی‌مؤید» با حضور امام جمعه شهرستان بهار، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیر کل کتابخانه های عمومی، معاون سیاسی امنیتی فرمانداری شهرستان بهار، بخشدار مرکزی و جمعی از پژوهشگران فرهنگی کشور، در فرهنگسرای آیت الله بهاری برگزار شد.

«معصومه فزونی» رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار برگزاری این مراسم را در راستای یادبود انسان‌های بزرگی که تمام عمر شریفشان را برای تحقیق، پژوهش و ماندگاری فرهنگی این سرزمین مصروف داشتند، دانست.

وی رسالت آقای «سلیمی‌موید» را ثبت دانش شفاهی و غنای فرهنگی مردم بهار برشمرد و گفت: ایشان از سال ۱۳۶۹ به ثبت و ضبط فرهنگ شفاهی مردم بهار کرد و ضرب المثل‌های ترکی، محاوره‌ها و نقل قول‌ها، آیین‌ها، آرزوها، استعاره‌ها، اشعار محلی و عامیانه، اصطلاحات عامیانه، افسانه‌ها، پندها، پندارها، ترانه‌ها، گذرها و وقایع تاریخی و مسائل مرتبط با فرهنگ عامه را جمع آوری و پس از ۳۰ سال زحمت، موضوعات و موارد گردآوری شده را در قالب مجموعه فصیح و ارزشمندی به نام «کتاب فرهنگ شفاهی مردم» در سه جلد و در ۵۳۵۴ موضوع مرتبط با فرهنگ شفاهی مردم بهار منتشر کرد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان بهار افزود: ارائه بیش از ۱۶ کتاب و ۶۵ مقاله آقای «سلیمی‌موید» را در شمار نویسندگان پرکار و پژوهشگران تاثیرگذار در حوزه مردم شناسی و میراث فرهنگی در سطح کشور قرار داده است.

وی عنوان کرد: شناسایی و ثبت دانش شفاهی و غنای فرهنگی مردم بهار و هویت بخشی به آن، رسالت استاد سلیمی بوده و نسل‌های آینده وامدار قلم و اندیشه این پژوهشگر توانمند خواهند بود.

فزونی گفت: وظیفه ذاتی کتابخانه‌های عمومی، معرفی دانش، معرفت و نشر دانایی در جامعه است و نسبت به پاسداشت و معرفی مفاخر ملی که در سطح دانش بشری و ارتقای آگاهی، تلاش کرده‌اند متعهد است.

وی از برگزاری سلسله جلساتی در راستای بررسی آثار این بزرگوار با عنوان «فرهنگ شناسی استاد سلیمی» با حضور اساتید این حوزه خبر داد و متذکر شد: برگزاری این جلسات علاوه بر ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی بر غنای این فرهنگ می‌افزاید و ادای دینی به زحمات شبانه روزی استاد سلیمی موید خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار