مطالبات امام خامنه‌ای از مسئولان ۴۶/ دفاع‌پرس گزارش کرد؛

برخورد با قاچاق کالا نیازمند اقدامات بازدارنده

یکی از راه‌های قاچاق کالا استفاده قاچاقچیان کلان از خودروهای شوتی در کشور است؛ خودروهای شوتی علاوه بر جابه‌جایی کالای قاچاق به دلیل سرعت زیاد و رانندگی بدون توقف باعث به خاطر افتادن جان دیگران می‌شوند.
کد خبر: ۶۳۳۵۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۱ - 27November 2023

برخورد با خودروهای قاچاق‌بر نیازمند اقدامات بازدارنده/// تشدید برخورد با خودروهای شوتی منتظر تصمیم شورای امنیتگروه اجتماعی دفاع‌پرس: رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در دیدار با مسئولین و فرماندهان نیروهای مسلح بر مبارزه قاطع با قاچاق کالا تاکید کرده و می‌فرمایند که مسأله‌ی قاچاق حقیقتاً برای کشور خطر است و مبارزه‌ی کارآمد با قاچاقچی ازخدمات بسیار بزرگ است.

یکی از راه‌های قاچاق کالا استفاده قاچاقچیان کلان از خودروهای شوتی در کشور است؛ خودروهای شوتی علاوه بر جابه‌جایی کالای قاچاق به دلیل سرعت زیاد و رانندگی در شب بدون توقف باعث به خاطر افتادن جان دیگران می‌شوند.

مبدأ بسیاری از خودروهای شوتی استان بوشهر و بندر گناوه است. البته این خودروها از سایر بنادر و مناطق مرزی هم بارهای قاچاق را به مناطق دیگر کشور حمل می‌کنند. بار این خودروها هرچیزی می‌تواند باشد، انواع کالاهای قاچاق و غیرقاچاق و حتی انسان. در نواحی جنوبی و جنوب‌غربی بار آنها بیشتر شامل اقلامی مانند پوشاک، نوشیدنی‌های الکلی، لوازم برقی، تلفن همراه، لوازم خانگی، پارچه و غیره است.

مشروب، مواد منفجره و ترقه نیز توسط خودروهای شوتی حمل می‌شود. البته در بیشتر موارد بار آنها پوشاک است، پوشاکی که بدون پرداخت عوارض گمرکی وارد می‌شود و سر از فروشگاه‌های سراسر کشور درمی‌آورد. ازآنجاکه عوارض گمرکی این کالاها پرداخت نشده‌ است، با قیمت بسیار کمتری تهیه می‌شوند و بنابراین سود خوبی دارند.

خودروهای شوتی معمولا در نیمه‌های شب و به‌صورت گروهی و بدون توقف و استراحت با سرعت بالا حرکت می‌کنند تا هرچه سریع‌تر به مقصد برسند و بار جدیدی بگیرند. رانندگان این خودروها از رانندگی در جاده‌های پرپیچ‌وخم و خطرناک، جریمه‌شدن و حتی شلیک گلوله توسط پلیس هراسی ندارند. سرعت این خودروها حتی تا ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت نیز می‌رسد. آنها معمول پلاک خودرویشان را مخدوش می‌کنند تا شناسایی نشوند.

پلیس نیز در این راستا وارد میدان مقابله با خودروهای شوتی شده است اما قوانین در این حوزه بازدارنده نیست؛ طی روزهای گذشته نیز استواریکم «امیرحسین ابراهیمی» که در حال اجرای ماموریت و مبارزه با قاچاق کالا و سوخت غیرمجاز (شوتی‌ها) در محل پلیس راه سربیشه بر اثر برخورد خودروی شوتی مصدوم شد و پس از تحمل یک دوره بیماری در حالت کما به فیض عظمای شهادت نائل آمد.

سردار «سید تیمور حسینی» جانشین رییس پلیس راهور فراجا در کمیسیون تصادفات فراجا که با حضور فرمانده کل انتظامی فراجا برگزار شد در این خصوص اظهار داشت: تصادفات ناشی از قاچاق سوخت، انسان و کالا در قالب خودروهای شوتی از دغدغه های پلیس راهور است.

سردار «احمدرضا رادان» فرمانده فراجا با بیان اینکه در سال نزدیک به ۳۰۰ نفر از کشته‌های حوادث راهنمایی و رانندگی ناشی از خودرو‌های شوتی است، اظهار داشت: بیش از ۳۰ تا ۴۰ هزار خودرو به عنوان خودرو شوتی جاده‌های کشور را در می‌نوردند و قوانین را زیر پا می‌گذارند.

سردار رادان گفت: اگر بتوانیم این خودرو‌ها را کنترل کنیم قطعا شاهد کاهش کشته‌ها و مجروحین خواهیم بود.

فرمانده فراجا ادامه داد: طی نامه‌ای به شورای امنیت خواستار شدیم خودرو‌های شوتی ۶ ماه در پارکینگ متوقف باشند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار