با حضور وزیر دفاع؛

"پهپاد راهبردی فطرس" بزرگترین هواپیمای بدون سرنشین کشور رونمایی شد

در ایام سالروز حماسه آزادسازی سوسنگرد قهرمان، با حضور وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، "پهپاد فطرس" بزرگترین هواپیمای بدون سرنشین کشور در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع رونمایی شد.
کد خبر: ۶۳۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۰ - 18November 2013

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از اداره کل تبلیغات دفاعی وزارت دفاع، در مراسم رونمایی از پهپاد فُطرس، سردار سرتیپ پاسدار "حسین دهقان" طی سخنانی در جمع خبرنگاران ضمن گرامیداشت سالروز حماسه آزادسازی سوسنگرد و پاسداشت یاد و خاطره شهدای عظیمالشأن این حماسه جاوید، با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در روزآمدسازی تجهیزات و امکانات مورد نیاز نیروهای مسلح گفت، هواپیمای بدون سرنشین فطرس که امروز شاهد رونمایی از آن بودید، به دست توانمند متخصصان اقتدارآفرین شرکت صنایع هواپیماسازی ایران وابسته به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و با همکاری شرکتهای دانش بنیان و مراکز دانشگاهی کشور، متناسب با نیازهای نیروهای مسلح کشورمان طراحی و ساخته شده است.

وزیر دفاع افزود: این پهپاد راهبردی با محموله خود دارای شعاع عملیاتی تا 2000 کیلومتر، سقف پرواز 25000 پا و قابلیت 16 تا 30 ساعت پرواز مداوم قادر است علاوه بر مأموریتهای شناسایی و مراقبت با مسلح شدن به موشکهای هوا به سطح و انواع راکتها، مأموریتهای رزمی را انجام دهد.
 
سردار دهقان گفت: مواظبت از مرزهای دریایی و خشکی، دیدهبانی از خطوط لولههای نفتی، مخابراتی، کنترل ترافیک جادهها، دیدهبانی مناطق حادثه دیده در زلزله، آتشسوزی و سیل، محیطبانی برای حفاظت از محیط زیست و ارسال فیلم و عکسهای دقیق در تمام طول مدت مأموریت از قابلیتهای پهپاد فطرس است.
 
وزیر دفاع با بیان اینکه اعتبارسنجی این هواپیما در تخصصیترین آزمایشگاهها و مراکز تست در کشور با موفقیت صورت گرفته است، گفت: تستهای زمینی استاندارد بینالمللی، در سرعت کم، متوسط و بالا و تست پروازی با موفقیت و فراتر از اهداف طراحی، حاصل شده است.
 
سردار دهقان، این دستاورد مهم و افتخارآفرین را که در سایه اتکا به توانمندی بومی کشور به منصه ظهور رسیده نماد دیگری از اراده فرزندان دانشمند و مجاهد ملت ایران در وزارت دفاع دانست که با توکل به خدا و توسل به ائمه اطهار (سلام الله علیهم)، نبوغ و خلاقیت خود گام بلند دیگری در عرصه فناوری هواپیمای بدون سرنشین در کشور برداشتند و نشان دادند تحریمهای دشمنان نمیتواند مانعی در مسیر تعالی و پیشرفت صنایع دفاعی ایجاد کند.
 
وی با اشاره به نقش پهپادها به عنوان مهمترین عناصر صحنه نبرد آینده تصریح کرد: وزارت دفاع امروز با طراحی و ساخت انواع پهپادهای آفندی، پدافندی و شناسایی در این فناوری پیچیده به خودکفایی رسیده است.
 
وزیر دفاع با قدردانی از تلاش در خور تحسین و همت بلند متخصصین زبده و کارآمد سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در طراحی و ساخت انواع پرندههای مورد نیاز کشور به ویژه دستاندرکاران طراحی و ساخت پهپاد فطرس این موفقیت درخشان را به محضر فرماندهی معظم کل قوا، نیروهای مسلح و ملت شریف ایران تبریک گفت و افزود: مدلها و طرحهای متعددی را در حوزه پهپاد در دست تحقیق و بررسی داریم که متناسب با نیاز دفاعی کشور آن را به محصول تبدیل خواهیم کرد.
نظر شما
پربیننده ها