در آئین رونمایی از کتاب حکمت و فقه حکمرانی؛

سردار احمدی‌مقدم: ارتقاء معنویت در جامعه از وظایف اصلی حکومت اسلامی است+ فیلم

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: حکومت اسلامی به جز کارکرد‌های اولیه، وظیفه دارد که مردم را به نقطه بهتری برساند و این مسیر کمال یک مسیر دائمی است.
کد خبر: ۶۳۰۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳ - 15November 2023

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «اسماعیل احمدی‌مقدم» رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی (داعا) صبح امروز (چهارشنبه) در آئین رونمایی از کتاب حکمت و فقه حکمرانی که در مدرسه عالی حکمرانی شهید بهشتی برگزار شد، اظهار داشت: ما در گام‌های فرایند انقلاب اسلامی به جامعه اسلامی رسیدیم و مطابق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی هنوز به مرحله دولت اسلامی نرسیده‌ایم.

سردار احمدی‌مقدم: ارتقاء معنویت در جامعه از وظایف اصلی حکومت اسلامی است

سردار احمدی‌مقدم افزود: در جامعه اسلامی حفظ اصل حکومت، مقدم بر احکام است؛ یعنی حاکم اسلامی می‌تواند احکام را هم تعطیل کند؛ به‌عنوان مثال در واقعه کشتار حجاج در مکه به دست رژیم سعودی، تا مدتی اعزام حجاج از سوی کشورمان تعطیل شد؛ امام خمینی (ره) معتقد بودند که ولایت فقیه در طول ولایت انبیا نیست، بلکه عین ولایت انبیا و ائمه معصومین (ع) است.

وی با بیان اینکه موضوع مورد اشاره نظریه‌ای است که در مذهب شیعه وجود دارد، گفت: وظایف قطعی حکومت از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، اقامه نماز، پرداخت زکات و اقامه امر به معروف و نهی از منکر هستند؛ به عبارت دیگر تفاوت اندیشه ما با اندیشه اومانیسم و سکولاریسم در این است که آن‌ها اداره جامعه را برای حیات مادی بشر می‌خواهند و برای حکومت وظیفه‌ای قائل نیستند.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: اگر نگوییم آن‌ها منکر این موضوع هستند یا در آن تشکیک می‌کنند، حداقل‌اش این است که می‌گویند «آسمان برای کلیسا و زمین برای قیصر»؛ یعنی امور زمینی و مادی را حکومت اداره می‌کند و کاری به امور معنوی، آسمانی، معاد و... ندارد؛ در حالی‌که مطابق قرآن، حکومت معبر دنیا برای رسیدن به مقصد «انا لله و انا الیه راجعون» است؛

سردار احمدی‌مقدم اضافه کرد: لذا حکومت اسلامی به جز کارکرد‌های اولیه، در اصل وظیفه دارد که مردم را به نقطه بهتری برساند و این مسیر کمال یک مسیر دائمی است که نهایتاً باید بتواند جامعه را به آن مطلوب «انا الیه راجعون» برساند.

وی گفت: برخی‌ها معتقدند در حکمرانی باید از ادبیاتی که در جهان وجود دارد، استفاده کنیم که در این رابطه اگر فرض کنیم مبنای انحرافی نداشته باشد، اما اساس و پایه آن بر مبنای سکولاریسم و نگاه تک‌بعدی مادی به انسان و جامعه بشری است و به فطرت انسان هم نگاه غریزی حیوانی دارد؛ پس وقتی مبانی ما با آن‌ها متفاوت است، چگونه نحوه فقه یا باید‌ها و نبایدها، دستورالعمل‌ها و شیوه‌های حکومتی‌مان می‌تواند یکسان باشد.

رئیس داعا عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند زمانی که انقلاب شد، یک نگاه تقلیل‌گرایانه و سهل‌انگارانه به حکومت داشتیم؛ در صورتی که حکومت، مقوله بسیار پیچیده و سختی است. یک زمانی دوستان ما مقابل دانشگاه تهران جمع شدند که چرا دانشگاه، اسلامی نیست به همین جهت پلاکاردی نصب کردند و گفتند امروز می‌رویم، ولی فردا که آمدیم، اینجا باید اسلامی شده باشد.

سردار احمدی‌مقدم اظهار داشت: ۴۵ سال از عمر‌ انقلاب گذشته و همچنان به مقصد اسلامی بودن دانشگاه‌ها نرسیده‌ایم؛ البته نه اینکه کاری نشده، ولی با مقصد اصلی انقلاب اسلامی که محصولاتش باید مطابق با اهداف عالیه اسلام باشد، فاصله داریم.

وی‌ افزود: مدرسه عالی حکمرانی‌ شهید بهشتی یکی از ابزار‌های رسیدن به مرحله دولت اسلامی است؛ زیرا دولت اسلامی نیاز به نظریه، مبنا، مکتب، روش، دستورالعمل، آیین‌نامه و سازوکار دارد که این‌ها هم امر ساده‌ای نیست.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی اضافه کرد: این مدرسه هدف بزرگی را به سوی تمدن اسلامی تعقیب می‌کند؛ لذا می‌توان گفت محتوا و استاد دو رکن اصلی این مدرسه برای تحقق هدفِ پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها