دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

نگاهی به «ارض مقدس»؛ جهان در انتظار «منجی صلح»

در حالی که حماس از مالکیت «از نهر تا بحر» می‌گوید، در مقابل اسرائیلیان ادعای حق تملک «از نیل تا فرات» را دارند. ماجرای این سرزمین به اشکال مختلف در کتب آسمانی تورات، انجیل و قرآن ذکر شده است.
کد خبر: ۶۳۰۵۳۸
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۱:۴۰ - 15November 2023

نگاهی به «ارض مقدس»؛ جهان در انتظار «منجی صلح»گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: در حالی که حماس از مالکیت «از نهر تا بحر» می‌گوید، در مقابل اسرائیلیان ادعای حق تملک «از نیل تا فرات» را دارند. بر اساس آیات و روایاتی که در تورات کتاب مقدس کلیمیان جهان آمده و در قرآن کریم نیز به آن اشاراتی داشته است، حضرت ابراهیم خلیل الله (ع) به دستور خداوند جهت رسیدن به ارض موعود زادگاه خود را ترک کرد. بر اساس روایات فوق حد فاصل میان رود نیل تا رود فرات یعنی فاصله‌ی بین این دو رود خانه به فرزندان و اخلاف ابراهیم نبی (ع) وعده داده شده است. بر این اساس از مصر تا قسمت‌هایی از لبنان و اردن و سوریه و فلسطین و اسرائیل و بخش‌هایی ازعراق جزء قلمرویی هستند که خداوند تبارک و تعالی به ابراهیم و فرزندانش وعده داده است.

پس از خروج حضرت موسی علیه‌السلام همراه با قوم بنی‌اسرائیل از مصر به مقصد کنعان، به دلیل نافرمانی و ناشکری قوم، تا چهل سال در صحرای سینا سرگردان ماندند. در طول این مدت موسی (ع) درگذشت و یوشع ابن نون (ع) زعامت معنوی قوم را بر عهده داشت. سرانجام بنی اسرائیل به سرزمین کنعان که فلسطین امروزی باشد رسیدند. طالوت، داوود و سلیمان علیهم السلام اجمعین در این سرزمین علاوه بر پیامبری بنا بر نص صریح قرآن کریم به پادشاهی رسیدند. کلام الله مجید در سوره‌ی بقره در آیه‌ی ۲۴۷ در باب به پادشاهی رسیدن طالوت (ع) می‌فرماید:
وَقَالَ لَهُمْ نَبِیُّهُمْ إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَکُمْ طَالُوتَ مَلِکًا قَالُوا أَنَّى یَکُونُ لَهُ الْمُلْکُ عَلَیْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْکِ مِنْهُ وَلَمْ یُؤْتَ سَعَةً مِنَ الْمَالِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَیْکُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَالْجِسْمِ وَاللَّهُ یُؤْتِی مُلْکَهُ مَنْ یَشَاءُ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ پیغمبرشان به آن‌ها گفت: خداوند طالوت را به پادشاهی شما برانگیخت. گفتند که از کجا او را بر ما بزرگی و شاهی رواست در صورتی که ما به پادشاهی شایسته‌تر از اوییم و او را مال فراوان نیست. رسول گفت: خداوند او را برگزیده و در دانش و توانایی و قوت جسم فزونی بخشیده، و خدا ملک خود را به هر که خواهد بخشد، که خدا به حقیقت توانگر و داناست.

پس از طالوت داماد ایشان حضرت داوود و پس از ایشان فرزندشان حضرت سلیمان به پادشاهی در این سرزمین رسیدند. پس از حضرت سلیمان فرزندش به پادشاهی رسید، اما به دلیل وجود برخی اختلافات در نزد قوم بنی اسرائیل عملا دولت به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شد و ده قبیله‌ی معترض به شمال و دو قبیله‌ی یهودا و بنیامین در جنوب ماندند. بعد‌ها دولت اسرائیل ضعیف‌تر شد و مدتی بعد زیر سلطه‌ی دولت آشور درآمد. بعدتر نیز در جنگ با بابلیان هر دو دولت شکست سختی خوردند و همه‌ی قوم به جا مانده از بنی اسرائیل زیر سلطه‌ی و ظلم بابلیان رفتند. مدتی بعد با لشکرکشی ذوالقرنین (ع) این قوم از بندگی بابل نجات یافت بنا بر تفسیر استاد مطهری ذوالقرنین همان کوروش هخامنشی بوده است؛ بنابراین حدود و مرز‌های اسرائیل بر اساس تورات بسیار بزرگتر از دولت سیاسی کنونی رژیم صهیونیستی است.

ماجرای این سرزمین به اشکال مختلف در کتب آسمانی تورات، انجیل و قرآن ذکر شده است. از سویی دیگر سرزمین فلسطین از دیر بار برای مسیحیان نیز دارای تقدس خاصی بوده است، زیرا عیسی ابن مریم (ع) در این منطقه زاده و مصلوب شد و نهایتا از همین سرزمین عروج کرد.

برای مسلمانان نیز این سرزمین حائز اهمیت است. بیت المقدس قبله‌ی نخست مسلمین و محلی است که حضرت محمد صلوات الله علیه و آله و سلم از آنجا معراج فرمودند. به بیانی ساده تر، این منطقه برای همه‌ی پیروان ادیان ابراهیمی مورد احترام است. اما حماس فقط به مالکیت بر منطقه‌ی فی ما بین کرانه‌ی باختری رود اردن تا دریای مدیترانه (از سمت غزه) را دارد.

مناقشه‌ی بین فلسطین و اسرائیل از سال‌های آغازین قرن بیستم میلادی تا کنون در جریان است. حرکت مقاومت اسلامی (حماس) مستقر در نوار غزه در کنار جنبش آزادی بخش میهنی فلسطین (فتح) از جنبش‌های اسلامی برتر در منطقه به شمار می‌روند که خواهان نابودی رژیم صهیونیستی هستند. اسرائیل نیز ادعا می‌کند قصد مقابله و نابودی حماس را دارد.

آنچه واضح، روشن و مبرهن است آن‌که سیتره‌ی ظلم و دروغ هرگز در جهان پایدار نخواهد ماند و حق بر سیاهی و تاریک پیروز خواهد شد. روزی نیز خواهید رسید که با ظهور منجی عالم بشریت حضرت مهدی (عج) بساط ستم ظالمین از روی زمین برچیده خواهد شد. دعای منتظرین ظهور تا آن روز یقینا چنین خواهد بود: اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلِیِّکَ الْفَرَجَ وَ الْعافِیَةَ وَ النَّصْرَ وَ اجْعَلْنا مِنْ خَیْرِ اَنْصارِهِ وَ اَعْوانِهِ وَ الْمُسْتَشْهَدینَ بَیْنَ یَدَیْهِ.

انتهای پیام/۱۳۳

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار