دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

جاسوس‌خانه‌ای در قالبِ سفارت

سفارت آمریکا در تهران که طبق قوانین بین‌المللی فقط باید به امور کنسولی بپردازد، در اسنادی که از این محل استخراج شد، نشان داد محل یاد شده به جای سفارتخانه، جاسوس خانه بوده است.
کد خبر: ۶۲۸۰۷۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۲ - ۰۷:۰۷ - 05November 2023

سفارتخانه‌ای که جاسوس خانه بودگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس ـ رحیم محمدی؛ ۱۳ آبان ۱۳۵۸ که فرا رسید خبری در صدر تمامی رسانه‌های داخلی و خارجی دنیا قرار گرفت بدین مضمون که سفارت آمریکا در تهران توسط تعدادی از دانشجویان تسخیر شد؛ این خبر که در تمامی بخش‌های خبری و نشریات داخلی و خارجی انتشار یافت، باعث شد ایران بار دیگر در صدر و کانون اخبار جهان قرار گیرد، زیرا تا آن زمان سابقه نداشته که سفارت آمریکا در کشوری تسخیر شود.

اما چرا چنین حرکتی توسط دانشجویان صورت گرفت باید مقداری به عقب بازگشت و آن زمانی است که شاه پهلوی در دی ۱۳۵۷ به بهانه درمان بیماری، از کشور گریخت و چندی بعد انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در ۲۲ بهمن همان سال به پیروزی رسید.

به همین جهت وقتی انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و خبر پذیرش شاه فراری ایران در آمریکا منتشر شد، درخواست‌هایی برای استرداد شاه به کشورمان و بازگرداندن اموال و دارایی‌های که وی به همراه خود برده بود، مطرح شد که با بی اعتنایی دولت کاتر، رئیس جمهور وقت آمریکا مواجه شد.

بر این اساس تعدادی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران در اقدامی هماهنگ و با برنامه ریزی صورت گرفته و بدون اطلاع مسئولان دولت موقت، به سوی سفارت آمریکا رفته و توانستند وارد این سفارتخانه شده و کارمندان و اعضای آن را به اسارت بگیرند البته این دانشجویان برای اینکه نشان دهند قصد اقدام مسلحانه را ندارند، بدون نقاب و اسلحه گرم وارد این مکان شدند و تنها سلاحی که بعضی‌ها همراه خود به منظور دفاع شخصی داشتند، چوب دستی بود.

دانشجویان در برنامه‌ای که برای تسخیر سفارت آمریکا داشتند بدین شیوه بود که چنانچه تسخیر این مکان با موفقیت صورت گرفت، ولی امام خمینی (ره) با این اقدام آن‌ها مخالف بودند، سریع از محل یاد شده خارج شوند؛ در واقع قصد آن‌ها از چنین اقدامی رساندن پیام خود به گوش جهانیان برای بازگرداندن شاه خائن بود.

بدین ترتیب وقتی سفارتخانه آمریکا اشغال و دانشجویان وارد ساختمان‌های آن شدند، در مکانی که «گاو صندوق» نامیده می‌شد ملاحظه کردند تعداد زیادی از اسناد در این محل بوسیله دستگاه‌های کاغذ پودرکن و خردکن، امحا شده‌اند و این گمانه را مبنی بر فعالیت جاسوسی در سفارتخانه تقویت کرد.

همچنین در بررسی‌های بیشتر از محل این سفارتخانه مشخص شد در اتاق مخابرات این مکان، دستگاه‌هایی برای شنود بی سیم کلانتری، کمیته و سپاه وجود دارد؛ لذا وقتی گزارش این اقدامات به امام خمینی (ره) منتقل شد، ایشان ضمن تایید اقدام یاد شده در فردای آن روز عنوان کردند: «مرکزی که جوان‌ها گرفتند مرکز جاسوسی و توطئه بوده است» و چند روز سه روز بعد یعنی در ۱۶ آبان همان سال و در مواجه با تهدیدات دولتمردان آمریکایی تاکید کردند: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند».

پس بواسطه این اقدام دانشجویان مشخص شد، سفارت آمریکا در تهران که طبق قوانین بین‌المللی فقط باید به امور کنسولی بپردازد، در اسنادی که از این محل استخراج شد، نشان داد محل یاد شده به جای سفارتخانه، جاسوس خانه بوده است.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها