معاون فرهنگی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل:

هفته کتاب با شعار «آینده خواندنی است» آغاز می‌شود

«موسوی» گفت: هفته کتاب از ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ با شعار «آینده خواندنی است» آغاز می‌شود.
کد خبر: ۶۲۵۱۳۲
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳ - 23October 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اردبیل، «رئوف موسوی» معاون فرهنگی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل امروز (دوشنبه) در نشست خبری اظهار داشت: ۲۴ آبان  روز «کتاب، کتابخوانی و کتابدار» بهانه برگزاری این هفته و بهانه به صدرآوری خبر‌های حوزه کتاب و کتابخوانی در کشور است و این هفته از ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ در کل کشور برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: هفته کتاب فرصتی است تا مشکلات اهالی کتاب تحلیل شوند و علاوه بر آن، هر نهاد گزارشی از فعالیت‌ها و عملکرد خود دهد که بر اساس تحلیل‌های سال گذشته چه اقداماتی انجام داده و برای چالش‌های روبه‌رو چه تمهیداتی دارد.

معاونت فرهنگی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل خاطرنشان کرد: شعار «آینده خواندنی است» برای این دوره از هفته کتاب استفاده می‌شود تا بتوانیم از برنامه‌ها و فعالیت‌های مفهومی که به لحاظ هنری، بصری و گفتمانی در ایام برگزاری سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تولید شد در سی‌ویکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران نیز استفاده کنیم و بر آن‌ها بیفزاییم.

چاپ سالانه پنج هزار عنوان کتاب در استان اردبیل

موسوی افزود: استان اردبیل ۵۲ ناشر فعال دارد و ماهانه به صورت متوسط ۸۰ جلد کتاب چاپ و سالانه بالای پنج هزار عنوان کتاب منتشر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از اهداف برون‌سازمانی مجموعه می‌توان به جلب مشارکت نهاد‌ها و سازمان‌ها، هم‌افزایی و بهره‌گیری از ظرفیت صاحبنظران و پدیدآورندگان جهت ارتقای کمی و کیفی کتاب برای برگزاری وزین برنامه‌ها اشاره کرد.

معاون فرهنگی این اداره کل در ادامه با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده از جمله اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها اشاره و خواستار همکاری اصحاب رسانه به عنوان یک جایگاه مهم در این زمینه شد.

این مسئول با اشاره به نحوه برگزاری برنامه‌ها اعم از برگزاری جلسات نقد و بررسی کتاب‌ها، معرفی کتاب‌های فاخر برای معرفی به مردم و ترویج فرهنگ کتابخوانی اشاره کرد.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مهارتی، سلسله نشست‌های هفته کتاب با موضوع حجاب و عفاف و سبک و مهارت‌های زندگی افزود: بررسی فواید تدوین کتاب، تقویت حافظه، افزایش علم و آگاهی، فن بیان و مسیریابی صحیح زندگی از برنامه‌هایی است که طی هفته جاری انتظار می‌رود با توسعه فرهنگی رقم بخورد و انتخاب کتاب سال طی اطلاع‌رسانی قبلی نویسندگان استان انجام خواهد یافت.

لازمه تلاش مضاف برای آشتی مردم با کتاب

موسوی افزود: در راستای ارتقای فرهنگ مطالعه کتابخوانی با ایجاد شرایط لازم برگزاری محافل نقد و بررسی کتاب، کتاب‌های صوتی و اینترنتی و آشتی با کتاب در دستور کار قرار گرفته و هدف این است تا تغییراتی در پارامتر‌های فرهنگ مطالعه به وجود آید و بتوانیم درصد فراوانی کتاب را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: بازاریابی برای عرضه محصولات فرهنگی همچون کتاب در استان جوابگو نبوده و بهتر است به جای آن نسبت به برگزاری نمایشگاه فصلی، استانی و شهرستانی به صورت مستمر اقدام گردد.

این مسئول عنوان کرد: در حال حاضر نیز نسبت به ایجاد پنج کافه شهری در مسیر‌های پرتردد شهر اقدام شده و در مناطق حاشیه‌نشین نیز در صورت رغبت و اقبال عمومی حمایت‌های لازم برای ایجاد ایستگاه‌های فرهنگی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ترویج کتاب و کتابخوانی در جامعه اسلامی ما واجب است، خاطرنشان کرد: همه نهاد‌های مختلف باید در احیا و فرهنگ سازی مطالعه همکاری کنند تا کتاب به عنوان یک نیاز اساسی مورد اهتمام قرار بگیرد؛ زیرا کتابخوانی فرهنگ عمومی جامعه را ارتقا می‌دهد.

معاون فرهنگی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اردبیل بیان داشت: نهضت کتابخوانی بهترین راهکار برای گسترش فرهنگ مطالعه است و دراین راستا نیاز است همه دست به دست هم دهند و ضمن تقویت کتابخانه‌ها، بحث کتاب و کتابخوانی را در تمام عرصه‌های جامعه به صورت عملی مطرح کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها