سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری:

طرح تامین مالی و زیرساخت‌های تولید در شورای نگهبان رد شد

طحان‌نظیف در نشست امروز خود از رد طرح طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها به دلیل ایرادات و ابهامات زیاد آن خبر داد.
کد خبر: ۶۲۱۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۸ - 07October 2023

طرح تامین مالی و زیرساخت‌های تولید در شورای نگهبان رد شدبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، «هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان قانون اساسی در نشست خبری امروز (شنبه) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در خصوص تصویب لایحه سازمان ملل متحد در جلسه اخیر شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت که خلاف قانون اساسی و شرع شناخته نشد.

طحان نظیف خاطرنشان کرد: همچنین لایحه ساماندهی و نظارت بر تجارت مرزی است که در جلسه اخیر شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت رد شد چرا که چند ابهام و اشکال نسبت به آن وجود داشت، به طور مثال در ماده یک این لایحه ابهاماتی مبنی بر مشمولان وجود داشت که به اعتقاد شورای نگهبان ذی نفعان در آن مشخص نمی‌شدند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه گفت: مورد بعدی طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر است که خلاف قانون اساسی و شرع شناخته نشده است، ما تاکنون هفت طرح اینچنینی داشتیم که همگی مصوب شده‌اند و این طرح هشتمین طرح فهرست قوانین محسوب می‌شود.

وی افزود: طرح تامین مالی تولید و زیرساخت‌ها مورد بررسی قرار گرفت و باید عرض کنم این طرح ایرادات و ابهامات زیادی داشت که توضیح در مورد آن مفصل است و به مرورگطی روز‌های آینده در مورد آن توضیحاتی خواهم داد.

طحان نظیف تصریح کرد: بسیاری از مصوبات مجلس با اصل ۱۵ قانون اساسی که بر عدم استفاده از واژگان غیر فارسی تاکید دارد در تضاد است و این موضوع همواره یکی از ایرادات بوده است که هزینه تقنینی در کشور را افزایش داده است، بنده توصیه می‌کنم نمایندگان محترم مجلس نسبت به این موضوع اهتمام داشته باشند.

سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: مورد بعدی طرح حمایت از گزارشگران فساد است که بنده در نشست قبلی عرض کردم که فقط نسبت به یک ماده آن ابهام وجود دارد که کماکان به قوت خود باقی است و اگر مجلس این ابهامات را مرتفع کند مجددا در دستور کار شورای نگهبان قرار می‌گیرد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: موضوع بعدی طرح سنجش و آموزش دانشجو بود، به دلیل اینکه مردم عزیز بسیار این مهم را از شورای نگهبان پیگیری کرده اند ما در بررسی‌های خود اهتمام ویژه‌تری در بررسی‌های آن داشتیم و در نهایت این نتیجه حاصل شد که این مصوبه مجلس با اصل ۵۷ قانون اساسی مغایر است.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: ۱۸ استعلام از دیوان عدالت اداری به شورای نگهبان ارجاع شد که فق‌های معظم شورای نگهبان به آن رسیدگی کردند و پاسخ آن‌ها داده شد.

انتهای پیام/ 371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار