دبیر جشنواره شعر دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

روح و جان‌مایه «دفاع مقدس» عاشورایی است/ باید برای جذب جوانان تلاش کرد

«رضا شیبانی اصل» گفت: روح و جان‌مایه دفاع مقدس عاشورایی است که با الگو گرفتن از سالار شهیدان عرصه و میدان جنگ را خالی نکردیم و همین عامل باعث پیروزی ما در جنگ تحمیلی شد.
کد خبر: ۶۲۰۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۴۰۲ - ۰۱:۲۵ - 05October 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تبریز، «رضا شیبانی اصل» شاعر تبریزی متولد سال 1360 و از شاعران نسل جوان در حوزه شعر دفاع مقدس و مقاومت است که سروده‌های بسیاری در وصف دلاورمردان دوران پرشکوه دفاع مقدس داشته است که امسال نیز دبیر علمی جشنواره استانی آذربایجان‌شرقی شعر دفاع مقدس است.
 
فرصتی دست داد تا با این شاعر جوان تبریزی گفت‌وگویی داشته باشیم که مشروح صحبت‌های وی را در ادامه می‌خوانید:
 
تعریف شما از شعر دفاع مقدس چیست؟
 
شعر دفاع مقدس بیان رشادت‌های اسلامی و ملی مردم ایران است که به اعتقادم امتداد شاهنامه فردوسی است و شعر دفاع مقدس نشان دهنده مقاومتی همانند مقاومت مثبت خلفای عباسی است که در برابر ظلم و شیعه کشی ایستادند و باید با شعر دفاع مقدس به دنبال احیای تمدن اسلامی برویم و در این راستا جریان‌سازی کنیم.
 
وظیفه شاعران متعهد در شرایط فعلی چیست؟
 
در برهه فعلی جبهه‌هایی که برای کشورمان ایجاد می‌شود، خارجی است که می‌خواهند انحرافاتی را برای دین و تمدن‌ کشورمان ایجاد کنند که در واقع در یک جنگ ترکیبی تمام عیار هستیم و در چنین مواقعی نیز نقش شعرا بسیار مهم است و باید در هر زمینه‌ای شاعرانه حرکت کرده و نقش تشییع و اسلام با شعرهای‌مان پررنگ ترسیم کرده و جلوه دهیم.
 
با وجود اینکه سال‌ها از پایان جنگ می‌گذرد ما هنوز جشنواره شعر دفاع مقدس را برگزار می‌کنیم، دلیل و فلسفه این حرکت چیست؟
 
به نظرم ما در تبلیغ و اهتمام ورزیدن دفاع مقدس حرکت چندانی نداشته‌ایم و باید بیشتر برای شناساندن نقش و مفهوم دفاع مقدس به دنیا فعالیت داشته باشیم چرا که در آن سال‌ها یک تنه در برابر کل دنیا ایستادیم و ما یک دهم روس‌ها که برای پیروزی در برابر آلمان در جنگ جهانی دوم 80 سال است جشن می‌گیرند، کار نکرده‌ایم که بتوانیم ارزش‌های دفاع مقدس را به جامعه نشان دهیم.
 
شعر دفاع مقدس و مقاومت چه شاخصه‌هایی باید داشته باشد؟
 
شاخصه‌های شعر دفاع مقدس برخواسته از فرهنگ تشییع و مذهب اسلامی ما است، شاخصه‌های امام حسین (ع) است که یک تنه برای دفاع از حق در برابر جهان عرب مقاومت کرد.
 
ارزیابی شما از وضعیت شعر دفاع مقدس و مقاومت استان چیست؟
 
آذربایجان در حوزه شعر همیشه حرف اول را می‌زند که نمونه آن استاد شهریار است که شعرهای انقلابی بسیاری سروده است و خیلی از شاعرها در این حوزه وجود دارند. به اعتقاد من باید در آذربایجان شعر دفاع مقدس و مقاومت باید بسیار پررنگ جلوه داده شود چرا که این منطقه در تیررس هجوم دشمنان کشورهای همسایه قرار دارد و نیاز است با شعر دفاع مقدس و مقاومت در برابر هجوم دشمنان ایستاد و مقابله کرد.
 
شاعران جوان را چگونه می‌توان به شعر دفاع مقدس و مقاومت تشویق کرد؟
 
جشنواره شعر دفاع مقدس بهترین فرصت برای جذب جوانان علاقمند است که در حوزه دفاع مقدس تربیت شده و در جامعه تاثیرگذار باشند و شعر دفاع مقدس و مقاومت را تبیین کنند، باید به دنبال شناسایی استعدادها رفته و کار فرهنگی بسیاری انجام دهیم.
 
تاثیر عاشورا و نهضت امام حسین (ع) بر شعر دفاع مقدس و مقاومت چیست؟
 
روح و جان‌مایه دفاع مقدس عاشورایی است که با الگو گرفتن از سالار شهیدان عرصه و میدان جنگ را خالی نکردیم و این برخواسته از مکتب عاشورایی و نهضت امام حسین (ع) بود که اگر چنین نبود نمی‌توانستیم در جنگ تحمیلی به پیروزی برسیم.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار