یادداشت/ سید محمدجواد میرخانی

دفاع مقدس؛ جنگی که در آن همه دنیا از صدام حمایت کردند

بدون‌شک وقتی سخن از جنگ میان ۲ کشور به میان می‌آید، این جنگ به جنگی میان ارتش آن ۲ کشور تلقی می‌شود و یا جنگ یک ائتلاف علیه یک کشور؛ اما در جنگ تحمیلی هشت‌ساله علیه ایران، به‌واقع ما با یک دنیا روبه‌رو بودیم.
کد خبر: ۶۲۰۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۴۰۲ - ۰۴:۴۸ - 03October 2023

دفاع مقدس؛ جنگی که در آن همه دنیا از صدام حمایت کردند

گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس – سید محمدجواد میرخانی؛ هشت سال دفاع مقدس، تنها یک جنگ معمولی بین ۲ کشور نبود؛ بلکه این جنگ از لحاظ «عظمت» دارای ابعاد گوناگونی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی اخیر خود در جمع پیشسوتان جهاد و مقاومت و همچنین خانواده معظم شهدا، از چهار زاویه، این عظمت را تبیین کردند.

اولین بُعد از عظمت دفاع مقدس که امام خامنه‌ای به تبیین آن پرداختند، این بود که ملت ایران در دوران دفاع مقدس از چه چیزی دفاع کردند؟ همچنین، دومین بُعد از عظمت دفاع مقدس که رهبر معظم انقلاب اسلامی به تبیین آن پرداختند، این بود که «دفاع مقدس در برابر چه کسی انجام می‌گرفت؟»؛ ایشان همچنین در بیان بُعد سوم از عظمت دفاع مقدس، به تبیین این موضوع پرداختند که در دفاع مقدس «دفاع به‌وسیله چه کسی انجام گرفت؟» و بُعد چهارمی هم که معظ‌م‌له به تبیین آن پرداختند، «آثار و دستاورد‌های این دفاع» بود.

حضرت امام خامنه‌ای در تبیین این‌که ملت ایران در دوران دفاع مقدس از چه چیزی دفاع کردند؟ به بررسی هدف دشمنان از تحمیل جنگ علیه ملت مسلمان ایران پرداخته و هدف اصلی آن‌ها را نه‌فقط یک جنگ سرزمینی؛ بلکه فراتر از آن یعنی نابودی انقلاب اسلامی ایران عنوان کردند؛ بنابراین ملت ایران در این جنگ هشت‌ساله نه‌فقط از خاک کشور خود؛ بلکه از انقلاب اسلامی ایران دفاع کردند. (بیشتر بخوانید)

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین در تبیین بُعد دوم از ابعاد چهارگانه عظمت دفاع مقدس، به تبیین حقیقت دشمن مقابل ملت ایران در جنگ تحمیلی پرداختند و این جنگ را نه‌فقط جنگ میان ۲ کشور، بلکه جنگی در برابر «همه دنیا» نامیدند؛ بنابراین در ادامه، مروری داریم بر بیانات گهربار معظم‌له درباره بُعد دوم عظمت دفاع مقدس.

بدون‌شک وقتی سخن از جنگ میان ۲ کشور به میان می‌آید، این جنگ به جنگی میان ارتش آن ۲ کشور تلقی می‌شود و یا جنگ یک ائتلاف علیه یک کشور؛ اما در جنگ تحمیلی هشت‌ساله علیه ایران، به‌واقع ما با یک دنیا روبه‌رو بودیم، آن‌هم نه دنیایی متشکل از کشور‌هایی که از لحاظ قدرت، در جایگاه خاصی قرار ندارد؛ بلکه در این جنگ، ابرقدرت‌ها و کشور‌های ثروتمند منطقه آمده بودند تا با پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از ارتش بعث عراق، انقلاب اسلامی ایران را نابود کنند و در این راه انواع و اقسام امکانات، سلاح‌ها پیشرفته و ممنوعه را در اختیار صدام قرار دادند.

حامیان صدام در آن‌روز‌ها کشور‌هایی از ۲ بلوک غرب و شرق را شامل می‌شدند که در رأس آن‌ها شوروی سابق و آمریکا قرار داشتند. همچنین نقش کشور‌های اروپایی هم در حمایت از ارتش بعث عراق کمرنگ نبود و صدام سلاح‌های پیشرفته‌ای را از غربی‌ها دریافت کرد و در جنگ علیه ایران به‌کار گرفت.

قبل از این‌که بخواهیم به برخی از سلاح‌های پیشرفته‌ای که حامیان صدام به او دادند، اشاره کنیم، باید گفت که جمهوری اسلامی ایران در پایان جنگ تحمیلی، تجهیزات ساخت ۴۴ را به غنیمت گرفته بود؛ اما اگر بخواهیم نگاهی گذرا به تجهیزاتی که در اختیار صدام گذاشته می‌شد، داشته باشیم، می‌توانیم موشک‌های ضدکشتی «اگزوسه» و هواپیما‌های «سوپراتاندارد» و «میراژ» را نام ببریم که از سوی فرانسه در اختیار ارتش بعث عراق قرار گرفتند و صدام با استفاده از آن‌ها جنایات زیادی را علیه ملت ایران خصوصاً غیرنظامی‌ها انجام داد؛ نمونه این جنایات، در ۱۹ اسفند سال ۱۳۶۳ صورت گرفت که نیروی هوایی ارتش بعث عراق با استفاده از هواپیما‌های «سوپراتاندارد» و «میراژ»، مناطق زیادی از خاک ایران از قبیل اصفهان، نهاوند، بانه، سرپل‌ذهاب، دهلران، اندیمشک، رامهرمز و سوسنگرد را هدف قرار داد و بسیاری از غیرنظامیان را به خاک و خون کشید؛ نکته مهم‌تر در این زمینه این‌جاست که فرانسه این هواپیما‌ها را با خلبان به عراق تحویل داده بود.

سلاح‌های شیمیایی که جزو سلاح‌های ممنوعه و کشتار جمعی به حساب می‌آید نیز یکی دیگر از کمک‌های حامیان صدام به وی بود که کشور آلمان پرچمدار تأمین سلاح‌های شیمیایی ارتش بعث عراق به شمار می‌رود. صدام با استفاده از این سلاح‌ها، که انواع و اقسام سلاح‌های شیمیایی نظیر عامل اعصاب، گاز خردل و... را شامل می‌شد، جنایات فجیعی را هم در مناطق جنگی علیه رزمندگان ایرانی و هم در مناطق شهری و مسکونی علیه غیرنظامیان رقم زد و در این راستا حتی به مردم کشور خود نیز در «حلبچه» رحم نکرد!

آمریکا و شوروی نیز به‌عنوان ۲ ابرقدرت جهان در آن‌روزها، جزو حامیان اصلی صدام برای حمله نظامی به ایران، به‌شمار می‌روند؛ تا جایی که می‌توان آمریکا را مشوق اصلی صدام برای حمله به جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد. آمریکا همچنین در زمینه تأمین اطلاعات مورد نیاز ارتش بعث عراق نیز به صدام کمک می‌کرد و با در اختیار گذاشتن تصاویر هوایی از آرایش نظامی نیرو‌های ما، کمک شایانی به ارتش بعث عراق در جنگ تحمیلی علیه ایران می‌کردند. مثلاً در همان ابتدای آغاز جنگ تحمیلی، آمریکا پنج هواپیمای شناسایی آواکس را تحویل دولت عربستان سعودی داد تا از این طریق عملیات‌های هوایی ایران شناسایی و به ارتش بعث عراق اطلاع‌رسانی شود.

از سویی دیگر شوروی سابق در سال ۱۹۷۲ میلادی، بر اساس یک پیمان دوستی ۱۵ ساله با عراق، متعهد شد که سالیانه مبلغ یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار اسلحه به عراق تحویل دهد؛ بنابراین با توجه به این‌که این پیمان در ادامه، به دوران جنگ تحمیلی رسید، نقش تعیین‏کننده شوروی در تأمین نیاز‌های تسلیحاتی رژیم بعث عراق در جنگ با ایران را به‌خوبی نشان می‌دهد که در این راستا می‌توان به تانک تی ۵۵، تانک تی ۷۲، انواع هواپیما‌های میگ و موشک‌های «اسکاد بی» اشاره کرد.

همچنین مروری بر اسناد به‌جای مانده از جنگ تحمیلی نیز نشان می‌دهد که کشور‌های دیگری نظیر انگلیس، آرژانتین، سوئیس، سوئد، لهستان، ایتالیا و... نیز جزو حامیان صدام بودند.

کشور‌های عربی نظیر اردن، عربستان و... نیز با حمایت مالی و اطلاعاتی خود از صدام، نقش مهمی در تقویت رژیم بعث عراق برای تأمین نیاز‌های نظامی او در جنگ با ایران داشتند؛ آن‌ها همچنین با در اختیار گذاشتن خاک کشور خود، کمک شایانی برای انتقال تجهیزات نظامی خریداری‌شده به رژیم بعث عراق کردند.

کمک‌های حامیان صدام به وی، تنها به کمک‌های مالی و تسلیحاتی ختم نمی‌شود؛ بلکه می‌توان به اقداماتی نظیر آموزش به نظامیان ارتش بعث عراق که انگلیس در آن نقش ویژه‌ای داشت و همچنین حضور مستقیم نظامیان برخی از کشور‌ها در جنگ تحمیلی اشاره کرد؛ به‌طوری که در ارتش بعث عراق، نظامیانی با ملیت‌های مختلف می‌جنگیدند و جمهوری اسلامی ایران از ۱۳ کشور، اسیر در اختیار داشت.

همه این حمایت‌ها از رژیم بعث عراق در جنگ با ایران، نشان از گستردگی این جنگ هشت‌ساله دارد؛ اما با این وجود، ملت بزرگ ایران با هدایت‌های رهبری عالم، بت‌شکن و فرزانه، توانست هشت سال مقاومت کند و سرانجام نه‌تن‌ها یک وجب از خاک کشورمان نیز اشغال نشد؛ بلکه نابودی جمهوری اسلامی ایران به آرزویی دست‌نیافتنی برای استکبار جهانی تبدیل شد؛ بنابراین یکی از ابعاد عظمت دفاع مقدس، همین بود که ملت ایران در برابر همه دنیا مقاومت کرد و پیروز شد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار