همزمان با هفته دفاع مقدس صورت می‌گیرد؛

بررسی واقعه گوهرشاد و کشتار مردم توسط پهلوی اول در رادیو ایران

رادیو ایران، در سالروز آغاز بنای «مسجد گوهرشاد» مستندی به نام «گوهرشاد» را تقدیم می‌کند و به بررسی وقایع روی داده در این مسجد که مهمترینِ آنها، واقعه‌ی کشتار مردم در سال ۱۳۱۴ و به دستور رضاخان است، خواهد پرداخت.
کد خبر: ۶۱۸۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۹ - 25September 2023

بررسی واقعه گوهرشاد و کشتار مردم توسط رضا خان در رادیو ایرانبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، مسجد جامع گوهرشاد یکی از مساجد مشهور ایران و جهان اسلام و دارای سبک هنر و معماری تیموریان است، که در ضلع جنوبی حرم رضوی قرار دارد. این مسجد به همت «گوهرشاد آغا» دختر امیر «غیاث‌الدین ترخان» همسر «شاهرخ بن تیمور گورکانی» و در دوران استانداری پسرش «بایسنقر میرزا» بنا شده است.

مسجد گوهرشاد مشهد وسیع‌ترین مسجد موجود در مجموعه بنا‌های آستان قدس رضوی و به‌جهت قدمت تاریخی، سبک معماری و زیبایی‌های هنری یکی از مهم‌ترین آثار باستانی مشهد و صنعت معماری ایران اسلامی است که مورد علاقه زائران و مجاوران و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های مذهبی تاریخی و فرهنگی مورد توجّه و بازدید باستان‌شناسان، جهانگردان و دیگر علاقه‌مندان است.

«شیرین بغدادی» تهیه‌کننده مستند «گوهرشاد» اظهار داشت: در این برنامه از دلایل اهمیت این مکان خواهیم گفت و به بررسی وقایع روی داده در این مسجد باشکوه خواهیم پرداخت که مهمترینِ آنها، واقعه‌ی کشتار مردم در سال ۱۳۱۴ و به دستور رضاخان است.

وی ادامه داد: با حضور «قاسم تبریزی» و «مهرزاد بختیاری» از پژوهشگران تاریخ معاصر، واقعه‌ی مسجد گوهرشاد را برای شنوندگان تشریح خواهیم کرد.

مستند «گوهرشاد» به تهیه کنندگی شیرین بغدادی و اجرای فاطمه میناخانی امروز (دوشنبه) ساعت ۱۲:۱۵ از رادیو ایران پخش می‌شود.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار