استاندار خراسان جنوبی:

دفاع مقدس یک فرهنگ و مکتب جهادی است

«قناعت» با بیان اینکه دفاع مقدس یک فرهنگ و مکتب جهادی است که دست‌آموزی فراتر زمان و مکان بوده است، گفت: اینکه یک نظام نوپا بدون هیچ تجهیزات نظامی در برابر کشوری همچون عراق که از هر سوی حمایت مالی، سیاسی و اقتصادی می‌شد ایستاد و به پیروزی رسید، چیزی جز نصرت الهی نبود.
کد خبر: ۶۱۷۴۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۶ - 20September 2023

یبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از بیرجند، «جواد قناعت» استاندار خراسان جنوبی امروز(چهارشنبه) در مراسم سراسری «جهاد و مقاومت از دیروز تا امروز»، اظهار داشت: جنگ به دلیل همین ماهیت ناپسند و تلخ هیچ تقدسی ندارد اما دفاع هشت ساله رزمندگان جمهوری اسلامی ایران در برابر جنگ تحمیلی دولت حزب بعث عراق به دلیل داشتن خصوصیت ویژگی استثنایی نه تنها از قداست، نورانیت و معنویت برخوردار بوده بلکه نامی و عنوانی جز دفاع مقدس زیبنده آن نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دفاع مقدس پیش از آنکه دفاع باشد فرهنگ و مکتب جهادی درس‌آموز فراتر از زمان و مکانی است که در آن اتفاق افتاده است، بیان داشت: این حقیقت، زمانی قابل فهم خواهد بود که دفاع مقدس همانگونه که بوده به صورت همه‌جانبه و عمیق مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: آن زمان ایران یک کشور تازه انقلاب شده بود که ۳۰ گروهک در داخل آن به دنبال تجزیه‌طلبی بودند و ارتش انسجام لازم را نداشت، حتی سپاه هم تشکیل نشده بود اما عراق به مراتب از ایران قوی تر وارد عمل شد پس از لحاظ ارزیابی‌ها نظام برتری با ارتش صدام بود.

قناعت با اشاره به اینکه صدام فردی جانی و دیکتاتور بود که جنگ کلاسیک مدرن پیشرفته بر علیه انقلاب اسلامی که آن زمان فقط ۱۹ ماه ازعمرش سپری شده بود تحمیل کرد، افزود: براساس تحلیل استراتژیست‌های غربی جنگ هشت ساله یک و نیم برابر جنگ جهانی اول و ۲ برابر جنگ جهانی دوم بوده که بر ملت ایران تحمیل شد.

وی نصرت الهی و امداد غیبی بود را نخستین خصوصیت معنوی جنگ هشت ساله ذکر و تبیین کرد: اینکه یک نظام نوپا بدون هیچ تجهیزات نظامی در برابر کشوری همچون عراق که از هر سوی حمایت مالی، سیاسی و اقتصادی می‌شد ایستاد و به پیروزی رسید، چیزی جز نصرت الهی نبود.

استاندار خراسان جنوبی بیان داشت: نتیجه جنگ هشت ساله این بود که صدام متجاوز معرفی شد و به زباله‌دان تاریخ پیوست، اکنون هم کشته‌شدگان عراقی از شناسنامه ملی پاک شدند و هیچ امتیازی به خانواده‌های آنان داده نشده، اما در ایران جانبازان و ایثارگران و شهدا عزیز هستند و اسوه دیگران معرفی می‌شوند.

قناعت یکی از خصوصیات دفاع مقدس را آرمان‌خواهی آن ذکر و مطرح کرد: از ویژگی‌هایی که که هشت سال دفاع در جنگ تحمیلی را قداست، حرمت و نورانیت داده است و آن را از جنگ به فرهنگ تبدیل کرد آرمان‌خواهی رزمندگان در دفاع مقدس بوده است.

وی با اشاره به اهمیت دوران دفاع مقدس، متذکر شد: دفاع مقدس یک فرهنگ و مکتب جهادی است که دست‌آموزی فراتر زمان و مکان بوده پس این حقیقت زمانی قابل فهم خواهد بود که به شکل عمیق، وسیع و آگاهانه مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

استاندار خراسان جنوبی خصوصیت دیگر دفاع مقدس را نقش‌آفرینی روحانیت با عمامه‌ای بر سر و لباس رزم بر تن دانست و خاطرنشان کرد: آمار شهدای روحانی ۶ برابر دیگر اقشار است که نشان می‌دهد روحانیون هم پا به پای مردم با لباس رزم در جنگ نقش‌آفرینی کردند.

قناعت گفت: تجلیل از رزمندگان، ایثارگران و پیشکسوتان جهاد و مقاومت با محوریت همسرانشان امری پسندیده است زیرا آنان که شعار «زن، زندگی، آزادی» سر می‌دهند از زن در عرصه‌های مختلف جز به عنوان ابزار و کالا استفاده نمی‌کنند و کرامت انسانی زن حفظ نمی‌شود، اما جمهوری اسلامی براساس آموزه‌های اسلام ناب به زن کرامت و حرمت داد.

وی با تأکید بر اینکه اگر در دفاع مقدس مردان و بزرگانی توانستند در جبهه خوب بدرخشند چون زنان فداکار همراه و همسویی در پشت جبهه داشتند، متذکر شد: اگر جوانان کشور با خیال راحت و آسودگی خاطر هشت سال دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند نیز به این خاطر بود که مادری فهمیده، فهیم و همراه با اصول نظام داشتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار