کارشناس مسائل آمریکا:

سوءاستفاده آمریکا از حادثه ۱۱ سپتامبر/ روند افول آمریکا با حمله به عراق و افغانستان آغاز شد

ایزدی گفت: بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر یک ذهنیتی به وجود آمد که آمریکا برای رسیدن به یک سری از اهداف خارجی می‌تواند از این حادثه استفاده کند.
کد خبر: ۶۱۶۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۲ - 13September 2023

روند افول آمریکا با حمله به عراق و افغانستان آغاز شد/ سوءاستفاده آمریکا از حادثه ۱۱ سپتامبر برای اهداف خودبه گزارش خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، «فواد ایزدی» کارشناس مسائل آمریکا امروز (چهارشنبه) با حضور در برنامه «جهان امروز» شبکه خبر پیرامون آمریکای بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر اظهار داشت: اینکه باعث و بانی واقعه ۱۱ سپتامبر واقعه چه گروه و کشوری بوده را هنوز دقیق نمی‌دانیم. زیرا شواهدی را که قرار بود آمریکا منتشر کند، انتشار پیدا نکرده و هنوز هم رسانه‌ای نشده است. حتی هنوز هم اکثریت مردم آمریکا معتقد هستند که آن داستان و ماجرایی که دولت آمریکا پیرامون ۱۱ سپتامبر گفته صحیح نیست و آن را باور ندارند.

ایزدی افزود: اما آن چیزی که می‌دانیم این است که دولت آمریکا در آن زمان تصمیم گرفت تا از این حادثه برای پیشبرد اهداف خود در داخل و خارج از آمریکا استفاده کند. بحث خارج از آمریکا با حمله به کشور افغانستان در سال ۲۰۰۱ و حدود یک ماه بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر شروع شد و بعد از آن هم در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کردند و بر همین اساس یک ذهنیتی بوجود آمد که آمریکا برای رسیدن به یک سری از اهداف خارجی می‌تواند از این حادثه استفاده کند.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: سیاست خارجی آمریکا بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر در غرب آسیا، سلطه کامل بر این منطقه از جهان بود. اما این حملات روند افول آمریکا را تسریع کرد و مشاهده کردیم که آمریکایی‌ها بعد از ۲۰ سال افغانستان را به همان گروهی تحویل دادند که قرار بود آن‌ها را نابود کنند.

وی خاطرنشان کرد: در زمان حمله به عراق یک اختلاف نظری بین مقامات آمریکایی ایجاد شد که به عراق حمله کنیم و یا به ایران و در این میان عده‌ای می‌گفتند که مشکل اصلی ما در منطقه غرب آسیا ایران است. اما در دولت بوش به این نتیجه رسیدند که ایران یک دشمن و قدرت بزرگتری است و به همین جهت به سمت عراق رفتند.

ایزدی اضافه کرد: در این میان افرادی را هم داشتیم ازجمله «ریچارد پرال» که اعتقاد داشتند برای تضعیف ایران، اول باید در عراق مستقر شویم. این مستقر شدن فقط در حوزه‌های نظامی و ژئوپولوتیک و سیاسی نبود، بلکه هدف آن حرفی از او بود که در کتاب خود آورده بود که در عراق مستقر شدن یعنی بر نجف سلطه پیدا کردن است. زیرا حوزه نجف قدمت بسیار بیشتری نسبت به قم بیشتر دارد. زیرا این دست افراد مشکل خود با جمهوری اسلامی را عقبه اسلامی و حوزوی جمهوری اسلامی می‌دانستند.

این کارشناس مسائل آمریکا عنوان کرد: دسته‌ای خاص از مقامات و سیاستمدارن آمریکایی احساس می‌کردند که اول باید در عراق مستقر شوند، سپس در حوزه علمیه نجف حضور پیدا کنند تا بعد بتوانند آن عقبه‌هایی که به مقاومت ایران در این سال‌ها و سال‌های قبل از آن منجرب شده را بشکنند.

وی تصریح کرد: مشکل اصلی آمریکا در منطقه ایران بود ولیل اینکه با ایران بد هستند و افرادی همچون سردار سلیمانی را به شهادت رساندند این بود که قرار نبود اهداف آمریکا در منطقه پیش نرود. زیرا در افغانستان که مشکل خاصی نداشتند و قرار بود در عراق هم مستقر شوند و سپس به سراغ کشور‌های دیگر می‌رفتند و حالا کی به سراغ ایران می‌آمدند معلوم نبود.

ایزدی افزود: البته طراحی آمریکایی‌ها از ابتدا این بود که بر کشور‌های منطقه به خصوص کشور‌های مسلط نبودند تسلط پیدا کنند. اما ایران تصمیم گرفت تا زیر سلطه آمریکا قرار نگیرد، زیرا ما تجربه رژیم شاه را داشتیم و یادمان بود و هست که زیر سلطه آمریکا بودن چه طعمی دارد و برای همین هم ایران در برابر آمریکا مقاومت کرد.

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار