دبیر ستاد اربعین گیلان خبر داد؛

ثبت‌نام 42 هزار زائر گیلانی برای حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی

«‌بخشی‌نژاد» از ثبت‌نام 42 هزار زائر گیلانی برای شرکت در پیاده‌روی بزرگ اربعین خبر داد و گفت: اعزام زائران به مرزهای عراق از روزهای گذشته آغاز شده و هم‌اکنون شاهد حضور پرشمار زائران در مرز مهران هستیم.
کد خبر: ۶۱۲۹۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۶ - 28August 2023

ثبت‌نام 42 هزار زائر گیلانی برای حضور در پیاده‌روی اربعین حسینیبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از رشت، «‌روح‌الله بخشی‌نژاد» دبیر ستاد اربعین گیلان در جمع خبرنگاران با تسلیت ایام شهادت حضرت سیدالشهدا(ع) و اربعین حسینی اظهار داشت: 42 هزار نفر زائر گیلانی برای حضور در اجتماع بزرگ اربعین ثبت‌نام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه اعزام زائران به مرزهای عراق از روزهای گذشته آغاز شده و هم‌اکنون شاهد حضور پرشمار زائران در مرز مهران هستیم گفت: زائران به مرزهای خسروی، شلمچه و باشماق رفته و از آنجا عازم کشور عراق شوند.

بخشی‌نژاد با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در خصوص ساماندهی مواکب استان در کشور عراق و دو شهر نجف و کربلا، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری جلسات ستاد اربعین استان در راستای ساماندهی مواکب گیلان برگزار و هماهنگی‌های خوبی انجام شده و مشکلی در خصوص تامین کالاهای مورد نیاز و ساماندهی مواکب گیلانی و زائران اربعین وجود ندارد.

وی یکی از مهم‌ترین مشکلات حوزه حمل و نقل در ایام اربعین را نبود وسایل نقلیه و اتوبوس کافی دانست و گفت: حوزه حمل و نقل مهم‌ترین دغدغه ستاد اربعین استان بود که با اتخاذ تصمیمات مناسب و تامین وسایل حمل و نقل عمومی، هم‌اینک مشکلی در اعزام زائران وجود ندارد.

دبیر ستاد اربعین گیلان با اشاره به افزایش دو برابری اعزام زائران اربعین از طریق فرودگاه سردار جنگل رشت گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته، ظرفیت اعزام هوایی از فرودگاه سردار جنگل به نسبت سال گذشته، دو برابر افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی از همه ظرفیت‌های خود برای تجهیز مواکب این استان در عراق استفاده کردند، افزود: در بحث پشتیبانی، موکب‌ها توسط مردم و خیرین تجهیز می‌شود و امسال اکثر مواکب به کشور عراق اعزام و در حال ارائه خدمات هستند و دستگاه‌های اجرایی آنچه می‌توانستند پای‌کار آورده و همدلی خوبی در این زمینه در استان وجود دارد.

بخشی‌نژاد با تاکید بر فراهم کردن امکانات سرمایشی مناسب در مواکب گیلان در شهرهای نجف و کربلا بیان کرد: موقعیت موکب‌های گیلان در رسانه‌ها و سایت اربعین گیلان مشخص بوده و‌ زائران می‌توانند به این سایت مراجعه کنند.

وی، تصریح کرد: در شهرهای نجف و کربلا نگرانی در خصوص غذا و اسکان وجود ندارد زیرا تمامی شرایط برای اسکان زائران به طور کامل فراهم است.

بخشی‌نژاد با اشاره به مستقر شدن موکب سردار شهید حاج قاسم سلیمانی از گیلان در مرز باشماق گفت: مرز مهران و خسروی دو مرز مورد استفاده گیلانی‌ها و مواکب هستند ولی امسال مرز باشماق در مریوان هم مورد استفاده قرار گرفت که موکب سردار حاج قاسم سلیمانی گیلان در آنجا مستقر و اعزام زائران با سهولت در آن در حال انجام است.

وی با بیان اینکه در صورت داشتن مدارک لازم، زائران طی کمتر از 10 دقیقه از مرز خارج می‌شوند افزود: پس از رفع اشکالات فنی، سامانه سماح باز شده و زائران برای خروج از کشور و دریافت ارز اربعین ابتدا باید در این سامانه ثبت‌نام کنند.

دبیر ستاد اربعین گیلان با درخواست از زائران در خصوص سفر به کشور عراق در تاریخ‌های 11 تا 14 شهریورماه، گفت: این تاریخ‌ها بهترین زمان برای ورود به کشور عراق است و توصیه می‌کنیم زائران، زمان برگشت را بعد از اربعین حسینی انتخاب کنند.

سرهنگ احمدرضا منشوری معاون هماهنگ‌کننده سپاه قدس گیلان نیز با بیان اینکه کمک به حمل‌ و نقل زائران و تجهیزات مواکب یکی از وظایف تکلیفی این کمیته است گفت: کمک به مواکب جهت پشتیبانی و تأمین اقلام مورد نیاز و همچنین کمک به خدمات درمانی، امدادی، انتقال، حمل بار مواکب و ارائه نیروی انسانی موردنیاز مواکب و حمل و نقل زائران از وظایف مهم این کمیته است.

وی با بیان اینکه 10 دستگاه اتوبوس و پنج دستگاه مینی‌بوس از سوی سپاه برای جابه‌جایی زائران در ایام اربعین به کارگیری شده است افزود: روزانه سه دستگاه اتوبوس متعلق به سپاه پاسداران از مبدا گیلان به کمک ناوگان حمل و نقل عمومی استان آمده و زوار اربعین را به مرز انتقال می‌دهد و تاکنون یک هزار و 203 نفر از زوار از طریق اتوبوس‌های مربوط به این کمیته به مرز انتقال داده شده‌اند‌.

به گفته جانشین کمیته هماهنگی و پشتیبانی ستاد اربعین گیلان، به کارگیری و اعزام خودروهای تریلی جهت حمل تجهیزات مواکب، کامیون یخچال‌دار و کامیون حامل تانکر آب از دیگر اقدامات این کمیته در راستای رفع کمبودهای مواکب است.

وی گفت: تلاش کردیم کمبودهای مواکب در بخش موتور دیزل، دستگاه‌های خنک کننده مانند کولر، پنکه و غیره و همچنین آب شرب بهداشتی را برای مواکب تامین کنیم.

منشوری ادامه داد: 30 نفر از پزشکان، پرستاران و امدادگر از معاونت سلامت سپاه قدس گیلان و همچنین بسیج جامعه پزشکی برای تامین نیازهای امدادی و پزشکی مواکب به کشور عراق اعزام شده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار