دبیر تئاتر صاحبدلان در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

«تنهاتر از مسیح» هوشمندانه و نیاز لایحه‌های مختلف مردم است

محمود فرهنگ نمایش «تنهاتر از مسیح» با موضوع عاشورا را یک اتفاق هوشمندانه و نیاز لایحه‌های مختلف مردم دانست و گفت: موضوعات دینی و مذهبی زیادی از امامان معصوم وجود دارند که هنوز وارد عرصه نمایش نشده است و نمایش‌های بزرگ میدانی اخیر در راستای رفع این خلاها قدم برمی‌دارند.
کد خبر: ۶۱۲۶۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۷ - 26August 2023

«محمود فرهنگ» دبیر دوازدهمین دوره تئاتر صاحبدلان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، به اجرای فصل جدید نمایش‌ «تنهاتر از مسیح» اشاره کرد و با بیان اینکه ارتباط با مخاطب ویژگی نمایش میدانی است، اظهار داشت: به دلیل اینکه ما در کشورمان زیرساخت نمایشی کمی داریم؛ این گونه‌ی نمایشی می‌تواند یک ژانر رو در رو و در کنار مخاطب برای انتقال مفاهیم دینی و مذهبی باشد.

وی با تاکید براینکه بعد از 4 دهه نیاز مخاطب به مفاهیم و گونه‌های نمایش با مضامین دینی و انقلابی ملموس‌تر از گذشته است، گفت: بهزاد بهزادپور اولین کسی بود که دست به تولید کارهای میدانی بزرگ زد؛ ایشان به‌صورت سه‌بعدی تلاش کرد مخاطب را با موضوعات مختلف دینی آشنا کند که این اتفاق یک باب جالبی در عرصه نمایش بود که اتفاق افتاد. به‌مرور زمان با اجراهایی که در زمینه نمایش میدانی صورت ‌گرفت؛ اجراها، گونه‌ها و ژانرهای مختلفی به‌وجود آمد و تجربه شد که امروزه به‌عنوان نمایش‌های بزرگ میدانی نمونه آن را در «تنهاتر از مسیح» می‌بینیم.

«تنهاتر از مسیح» هوشمندانه و نیاز لایحه‌های مختلف مردم است

این پیشکسوت هنرهای نمایشی درباره تاثیرگذاری نمایش‌های میدانی گفت: مخاطب به این نمایش‌ها احتیاج دارد؛ وقتی سالن‌های نمایش و تئاتر ما احیاناً نمی‌توانند ذائقه مخاطب عام و جامعه‌ی که شاید از نظر اقتصادی امکان حضور در سالن‌ها را ندارد را پاسخ دهند آثاری مثل «تنهاتر از مسیح» با توجه به اینکه مضامین و اهدف و مفاهیم آن نزدیک به چیزی است که در ذهن، فکر و قلب مخاطب قرار دارد، مورد استقبال قرار می‌گیرد.

محمود فرهنگ، تاثیرگذاری نمایش‌های میدانی در ارتقاع بلوغ فرهنگی و سطح فکر جامعه را غیرقابل انکار دانست و افزود: اگرچه ممکن است از نظر تکنیکی و علمی نقدهایی بر نمایش‌های میدانی وارد باشد اما با استفاده از امکانات و تمهیدات مختلف و بهره‌گیری از صنعت سینما، نورپردازی، افکت، انفجار و دیگر ابزارهای سینما گونه‌‌ی جدیدی از نمایش به‌وجود آمده است که روند پیشرفت آن همچنان ادامه دارد.

«تنهاتر از مسیح» هوشمندانه و نیاز لایحه‌های مختلف مردم است

دبیر تئاتر صاحبدلان به نمایش بزرگ «تنهاتر از مسیح» اشاره کرد و گفت: هرچند در برخی از نمایش‌های میدانی راحت‌طلبی دیده می‌شود اما در نمایش «تنهاتر از مسیح» ابعاد مختلفی از تئاتر وجود دارد که اجرای آن کار بسیار سختی است و از توان بسیاری خارج است. در این نمایش از نظر تصویر، حرکت، مفاهیم و ساختار زحمت بسیاری وجود دارد. اجرای این نمایش اتفاق مهمی است که استمرار آن می‌تواند کمک کند تا مخاطبین با یک شکل و ژانر جدیدی که براثر مرور زمان و نیاز مخاطب شکل گرفته، روبرو شود.

او به شکل‌گیری و تکثیر گروه‌های مختلف نمایش میدانی اشاره کرد و درباره نقاط قوت «تنهاتر از مسیح» گفت: بعد از انقلاب‌های بزرگ در هر جامعه‌ای شاهد اتفاقات بزرگ هستیم؛ بعد از جنگ جهانی دوم تئاتر خیابانی ابزاری برای پرداختن به موضوعات ایدئولوژیک کمونیستی و یا اعتراض به جنگ و موضوعات نژادپرستی قرار گرفت و همین‌ها باعث شد ژانر جدیدی در تئاتر به‌وجود آید. وقتی 33 سال پیش نمایش «خورشید کاروان» در ایران اجرا شد هیچ کسی فکر نمی‎کرد، این نمایش 33 سال تکرار شود. همچنین کسی فکر نمی‌کرد بتوان درباره موضوع عاشورا و امام حسین(ع) و فرزندان ایشان کار بزرگ نمایش تولید کرد لذا وقتی «خورشید کاروان» شکل گرفت و توسط گروه‌های مختلفی در سراسر کشور ساماندهی و اجرا شد باب جدیدی برای این‌گونه نمایش‌ها شد.

محمود فرهنگ اظهار داشت: در نمایش‌هایی مثل «تنهاتر از مسیح» ساختاری روایی وجود دارد و در بخشی از آن از تکنیک‌ تعزیه استفاده شده و ساختار تئاتر اپیک و رئالیستی است. مخاطب در این نمایش‌ها در دل موضوع قرار می‌گیرد و در خیلی از مواقع اطلاعات تماشاچی کمک به جریان نمایش کمک می‌کند تا توجه او به نقطه ثقل جلب شود لذا این نمایش‌ها را باید اتفاقات جدیدی دانست که توانست بابی در عرصه نمایش دینی باز کنند.

«تنهاتر از مسیح» هوشمندانه و نیاز لایحه‌های مختلف مردم است

این هنرمند تلفیق تصویر، صدا، بازی و نور و دکور و امکانات رزمی در نمایش‌های میدانی را ویژگی آن‌ها دانست و تصریح کرد: در نمایش‌های بزرگ میدانی با کارگردانی درست تلاش می‌شود بازسازی بخشی از وقایع تاریخی صورت گیرد. در گذشته برای اینکه بتوان موضوع خیر و شر را در این نمایش‌ها به‌درستی نشان داد، نیاز بود کار از خلقت انسان شروع شود.

دبیر تئاتر صاحبدلان خاطرنشان کرد: در نمایش‌های بهزاد بهزادپور موضوعات مختلف نمایش داده می‌شد. به نظرم بهزادپور در نمایش‌هایش کار جدیدی کرد و اکثر کارهایی که امروز شاهد هستیم تقریبا گرده‌برداری از آن نگاه و تکنیک و ساختار است لذا بهزادپور جلودار تئاتر محیطی بود. در «تنهاتر از مسیح» نیز هنوز نگاه و جای پای بهزادپور دیده می‌شود و در حال تکامل و رشد است.

«تنهاتر از مسیح» هوشمندانه و نیاز لایحه‌های مختلف مردم است

او گفت: اخیراً نمایش‌ «جهان بانو» در تهران و بوستان ولایت اجرا شد و فکر می‌کنم موضوعات جدی زیادی از امامان معصوم و اخلاقیات و فرهنگ آن‌ها وجود دارند که وارد عرصه نمایش نشده است. انعکاس و معرفی حضرت زینب(س) و شخصیت‌های واقعه کربلا به زبان نمایش می‌تواند به دختران ما الگو بدهد.

محمود فرهنگ نمایش را لازمه رشد فرهنگی دانست و با تاکید براینکه هنوز برای پرداختن به مسائل به تئاتر نیاز داریم، گفت: موضوع زن یکی از اولویت‌هایی است که باید در نمایش در آن انعکاس داده شود اما اینکه چطور بتوانیم آن را همه‌گیر کنیم که مورد استفاده اقشار جامعه باشد، مهم است. بسیاری از مردم درگیر معاش و اقتصاد شده‌اند و فرصت نمایش دیدن ندارند لذا باید یک گونه و اتفاق جدید رقم بخورد تا مخاطب بیشتری را درگیر کند. انتخاب نمایش‌ «جهان بانو» با موضوع زن و «تنهاتر از مسیح» که موضوع محوری آن اباعبدالله الحسین (ع) است، هوشمندانه است و معتقدم در این نمایش‌ها برجستگی‌های نمایشی وجود دارد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار