ادعای سفیر آمریکا: تحرکات نظامی اخیر در عراق صرفا جابه‌جایی نیرو بود

سفیر آمریکا در عراق در دیدار با وزیر خارجه این کشور، تلاش کرد تا تحرکات مشکوک نظامی اخیر در مرز‌های این کشور را توجیه کند.
کد خبر: ۶۱۲۲۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۰ - 24August 2023

ادعای سفیر آمریکا: تحرکات نظامی اخیر در عراق صرفا جابه‌جایی نیرو بودبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «الینا رومانسکی» سفیر آمریکا در عراق شب گذشته (چهارشنبه) در دیدار با «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق، تلاش کرد به توضیح و توجیه چرایی تحرکات مشکوک نظامی اخیر ارتش آمریکا در مناطق مرزی با سوریه و اردن بپردازد.

این دیدار پس از آن صورت گرفت که طی دو هفته اخیر محافل سیاسی و نظامی عراقی به‌شدت به تحرکات مشکوک آمریکا در مناطق مرزی عراق با سوریه و اردن معترض شده و خواهان پاسخگویی واشنگتن شدند؛ حشدالشعبی نیز اعلام کرد که با دقت این تحرکات را تحت نظر دارد و نیرو‌های خود را در مناطق مرزی مستقر کرده است.

به نوشته وبگاه خبری بغداد الیوم، الینا رومانسکی در این دیدار ضمن شایعه خواندن برخی نظرات مدعی شد: «این تحرکات بخشی از روند جابه‌جایی نیروی‌های حاضر بود و به طور مطلق هیچ ارتباطی به مسائل داخلی عراق نداشت.»

او سپس تأکید کرد که دولت آمریکا بر ادامه همکاری و توسعه منافع مشترک با عراق بسیار مشتاق است.

در تاریخ ۲۷ مرداد نیز «پات رایدر»، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران گفته بود که گزارش‌های اخیر در رسانه‌های عرب‌زبان در خصوص تحرکات ارتش آمریکا در مناطق مرزی «اشتباه» هستند و نیرو‌های آمریکایی نقشی در تأمین امنیت در مرز عراق با سوریه ندارند.

رایدر در پاسخ به سوالی در این خصوص گفت: «من هیچ تغییر قابل توجهی در وضعیت نیرو‌های ائتلاف ضد داعش در سوریه مشاهده نکرده‌ام.»

اما در ادامه دیدار میان سفیر آمریکا و فؤاد حسین، طبق بیانیه وزارت خارجه آمریکا دو طرف روابط عراق و آمریکا و راه‌های تقویت همکاری مشترک در حوزه‌های اقتصادی و توسعه‌ای در سایه توافقنامه چارچوب استراتژیک را بررسی کردند.

در این دیدار همچنین، نشست مجمع عمومی سازمان ملل که اواخر سال جاری برگزار خواهد شد و فعالیت‌های مختلف در این در حاشیه آن بررسی شد و فؤاد حسین گفت که عراق در فعالیت‌های سیاسی چند جانبه و دوجانبه در سازمان ملل فعال خواهد بود.

بررسی نتایج نشست کمیته تماس اتحادیه عرب در خصوص سوریه که هفته گذشته در قاهره برگزار شد نیز از دیگر مسائل مطروحه میان دو طرف بود؛ نشست اتحادیه عرب در خصوص سوریه در حالی با حضور فیصل المقداد وزیر خارجه این کشور برگزار شد که آمریکا همچنان از بازگشت دمشق به اتحادیه عرب ناخرسند است.

از طرفی دیگر وزیر خارجه عراق و سفیر آمریکا، آخرین تحولات مربوط به اردوگاه الهول در سوریه و مشکلات پیش رو برای بازگرداندن برخی خانواده‌های عراقی حاضر در این اردوگاه را بررسی کردند.

حضور و ادامه فعالیت نظامی آمریکا در عراق در حالی است که محافل و مقامات رسمی عراق بار‌ها اعلام کرده‌اند که نیازی به نیرو‌های رزمی برای مبارزه با تروریسم ندارند؛ با این حال دفتر نمایندگی سازمان «پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) در عراق در تاریخ ۲۸ مرداد در بیانیه‌ای از گسترش فعالیت‌های خود در این کشور خبر داد و مدعی شد که این فعالیت‌ها شامل «مشاوره و توانمندسازی نیرو‌های وابسته به وزارت کشور عراق و فرماندهی پلیس فدرال» خواهد بود.

نمایندگی ناتو همچنین مدعی شد که تصمیم به گسترش فعالیت‌های خود بنا به درخواست مقامات عراقی و تصمیم شورای ناتو در تاریخ ۱۷ آگوست (۲۶ مرداد) گرفته شده است.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار