دریادار سیاری در دیدار وابستگان نظامی:

راهبرد دریایی ایران همواره دفاعی است/ کارکنان نداجا در آب‌های آزاد پیام‌آور صلح و دوستی هستند

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: راهبرد دریایی ایران همواره دفاعی بوده و هیچ‌گاه تهاجمی نبوده است و این نیرو همواره در برابر تهدیدات ایستادگی می‌کند.
کد خبر: ۶۱۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۷ - 06December 2015

راهبرد دریایی ایران همواره دفاعی است/ کارکنان نداجا در آب‌های آزاد پیام‌آور صلح و دوستی هستند

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، امیر دریادار حبیبالله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، امشب در دیدار با وابستگان نظامی سایر کشورها که به مناسبت روز نیروی دریایی در ستاد نداجا برگزار شد، اظهار داشت:امیدوارم این گردهماییها موجب تحکیم روابط کشورها بهویژه در حوزه تحکیم روابط شود.

وی در ادامه با اشاره به نقشآفرینی نداجا در دوران دفاع مقدس، درباره عملیات پیروزمندانه مروارید گفت: اهمیت پیروزی عملیات مروارید آنچنان در جنگ موثر بود که آن روز از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی بهعنوان روز نیروی دریایی معرفی شد.

فرمانده نداجا تصریح کرد: 7 آذر بهعنوان تبلور رشادت نیروی دریایی در دفاع مقدس بود و اگر این پیروزی بهدست نمیآمد، دیگر پیروزیها متعاقب آن رقم نمیخورد.

دریادار سیاری با بیان اینکه روزهای مهم و اثرگذاری از گذشته در سرنوشت ملت ایران دخیل بوده؛ که یکی از مهمترین آنها 7 آذر است، افزود: نیروی دریایی جزو نخستین نیروهایی بود که در جنگ تحمیلی توانست در 67 روز اول جنگ، نیروی دریایی دشمن را منهدم کند.

وی عنوان کرد: بر اساس شواهد تاریخی، راهبرد دریایی ایران همواره دفاعی بوده و هیچگاه تهاجمی نبوده است و این نیرو همواره در برابر تهدیدات ایستادگی میکند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تأکید کرد: کارکنان نداجا امروز ضمن حضور در پهنه دریای آزاد، پیامآور صلح و دوستی هستند.

امیر سیاری اظهار داشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در آبهای بینالمللی همواره پاسخگوی نیاز و کمک دیگر کشورها بوده و رهبر معظم انقلاب اسلامی، نداجا را نیرویی سیاسی، بینالمللی، علمی و مظهر اقتدار ملت در دریا میداند؛ که این موضوع نشانگر جایگاه بالای نیروی دریایی نزد ایشان است.

وی افزود: این نیرو طی چند سال اخیر با ارائه شناخت از دولت خود و اجرای عملیات فرا سرزمینی و دیدارهای دو جانبه تلاش دارد مناسبات دیپلماتیک خود را در عرصه دریا افزایش دهد.

 فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: نیروهای دریایی ابزاری بسیار کارآمد در سطح بینالمللی جهت توسعه روابط بینالمللی هستند نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران این نقش را به ویژه در چند سال اخیر با اعزام مستمر ناوگروههای عملیاتی خود حفظ کرده و با انجام دیدارها و بازدیدهای متقابل با کشورهای دوست این نقش مهم را با آهنگ بیشتری توسعه داده و این موضوع باعث شده که نیروی دریایی حضورش را در عرصههای بینالمللی پررنگتر کند.

امیر سیاری ادامه داد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای ماموریتهای خود همواره به درخواست دریانوردان در حال اضطرار پاسخ مثبت داده و به کشتیهایی که به لحاظ ایمنی و امنیتی درخواست داشتهاند کمک کرده است و این فعالیتها را بر اساس وظایف بشردوستانه خود و مبارزه با پدیده دزدی دریایی در آبهای بینالملل انجام میدهد.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت نیروی دریایی و جایگاه آن در دیپلماسی کشور، گفت: رهبر عزیز ما فرمودهاند که "نیروی دریایی نیرویی است که هم سیاسی، بینالمللی و هم علمی و نظامی است" ایشان نیروی دریایی را مظهر اقتدار ملت ایران در دریا میدانند و همین امر نشان میدهد که فرماندهی معظم کل قوا برای حفظ مناسبات کشور جمهوری اسلامی ایران با همه جهان از مهمترین ابزار توسعه روابط بینالملل به خوبی بهره گرفته و جایگاه نیروی دریایی را روز به روز مهمتر از روز قبل میدانند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تاکید کرد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تلاش دارد تا با گسترش دیدارهای دوجانبه ناوگروهی، تبادل تیمهای بازدید کننده، شرکت در همایشهای بینالمللی و منطقهای، طرح پیشنهاد سازنده بشردوستانه نه تنها به وظایف قدرتمندانه ذاتی خود که همانا حفظ خطوط مواصلاتی دریایی کشور، تامین امنیت دریایی، مبارزه با دزدی دریایی، حفظ محیط زیست دریایی و کمک به آسیبدیدگان ناشی از بلاهای طبیعی دریایی میباشد عمل کند؛ بلکه در مقابل این آمادگی را دارد تا با تکیه بر سیادت دریایی نسبت به جلوگیری از حضور دشمن مثل همیشه از تمام توان خود استفاده کند.

امیر سیاری افزود: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طی چند سال گذشته فعالیتهای بینالمللی خود را روز به روز افزایش داده و با ارائه شناخت بهتر از مقاصد صلحجویانه جمهوری اسلامی ایران موجبات شناخت بیشتری از دولت و ملت را فراهم آورده است و اجرای عملیات دریایی فراسرزمینی و ملاقات دوجانبه یا چند جانبه را از مهمترین عوامل دوستی جهانی میداند و بر این اساس تلاش دارد مناسبات دیپلماتیک دریایی خود را افزایش دهد.

وی تصریح کرد: تامین امنیت منطقه اقیانوس هند که 3گلوگاه بسیار مهم حیاتی را در بر گرفته است به دست کشورهای حاشیه اقیانوس هند و توسعه و همافزایی مناسبات دوستانه عملی میشود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش گفت: انجام اقداماتی از قبیل ایجاد پایگاههای نظامی، دخالت در امور داخلی کشورها و حمایت از گروههای تروریستی که باعث بر هم زدن تعادل امنیتی منطقه میشود  و به تبع آن امنیت تمامی دریاهای جهان را تحت تاثیر قرارمیدهد موجب پذیرش جامعه جهانی نیست و ما معتقدیم کشورهای منطقه قادرند در تعامل با یکدیگر امنیت مطلوب را در منطقه اقیانوس هند برقرار کنند.

امیر سیاری یادآور شد: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد در راستای تامین صلح و ثبات و امنیت در آبهای دوردست جهان همچون گذشته با نیروی دریایی کشورهای دوست همکاری نزدیک داشته و این همکاری را گسترش دهد.

وی تاکید کرد: ناوگروههای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارند در راستای ماموریتهای خود از بنادر کشورهای دوست بازدید کرده و به طور متقابل بنادر نیروی دریایی میزبان ناوگروههای کشورهای دوست باشند. ما آمادگی داریم علاوه بر بازدیدهای متقابل با محوریت اجرای تمرینهای مرکب دریایی، آموزش، تبادل استاد و دانشجو، همکاری در ساخت و تولید تجهیزات دریایی، اجرای همایشهای بینالمللی در سطوح مختلف، تبادل اطلاعات دریایی با رویکرد ضد دزدی دریایی، مبارزه با قاچاق و مواد خطرناک، مبارزه با آلودگی محیط زیست دریایی و سایرمباحث دریایی با کشورهای دوست مشارکت نماییم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان از وابستگان نظامی کشورهای خارجی برای شرکت در سمپوزیوم دریایی اقیانوس هند که میزبانی آن در سال 2018 به جمهوری اسلامی ایران محول شده برای گسترش همکاریهایی دریایی در حوزه دریا و دریانوردی، دعوت کرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار