نماینده آفریقای جنوبی در کنفرانس ایران و بریکس مطرح کرد؛

دعوت از رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست «بریکس»

«آنیل سوکلال» با اشاره به دعوت از رئیس جمهور ایران برای شرکت در کنفرانس بریکس در آفریقای جنوبی، گفت: ایران صدایی قوی از جنوب غرب آسیا است.
کد خبر: ۶۰۸۶۳۳
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴ - 08August 2023

دعوت از رئیس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در نشست «بریکس»به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «آنیل سوکلال» نماینده آفریقای جنوبی در کنفرانس ایران و بریکس در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: ایران کشور مهمی در غرب آسیا است و کشور مهمی در خطه جنوب غرب آسیا محسوب می‌شود.

آنیل سوکلال ادامه داد: ما خیلی عمیقاً با ایران همکاری داریم و روابط قوی میان ایران و آفریقای جنوبی را شاهد هستیم.

نماینده آفریقای جنوبی در کنفرانس ایران و بریکس افزود: ایران در تلاش است تا عدالت، دموکراسی و آزادی در آفریقای جنوبی برقرار باشد.

سوکلال افزود: ایران در سطح جهانی همواره تلاش کرده تا به خوب و بد پایبند باشد و ما تجربه این موضوع را با فداکاری‌های ایران برای برقراری عدالت و آزادی در آفریقای جنوبی احساس کردیم. بنابراین ایران صدایی قوی از جنوب غرب آسیا است.

وی ادامه داد: ما با ایران در قالب گروه ۷۷ و سازمان ملل و آیورا و همکاری‌های خوبی داشتیم، بنابراین با ایران سابقه خوبی از همکاری را داریم.

سوکلال تصریح کرد: در ابتدای ماه ژوئن ما دیداری با وزرای امور خارجه کشورهای دوست بریکس داشتیم. وزیرامور خارجه ما آقای امیرعبداللهیان را برای شرکت در این جلسه دعوت کرد تا بعنوان یکی از دوستان بریکس در این نشست شرکت کند.

وی ادامه داد: خیلی خوشحالیم که ایشان توانستند در آن برنامه حضور داشته باشند و در آن برنامه آقای امیرعبداللهیان اعلام کردند که میزبانی نشستی را برای اعضای بریکس خواهند داشت که امروز برگزار شد.

وی افزود: در این نشست درباره عضویت و همکاری‌های ایران و بریکس صحبت کردیم و بنظر من ایران یک شریک بسیار مهم و راهبردی برای بریکس محسوب می‌شود.

وی با اشاره به روابط ایران و آفریقای جنوبی گفت: روابط دو کشور بسیار قوی و مستحکم است.

سوکلال عنوان کرد: ما مشکلات مشترکی با ایران داریم و در این مشکلات ایران در کنار ما ایستاد و ما را حمایت کرد. بنابراین ما یک تاریخ مشترک در مقابله با بی عدالتی و تلاش برای آزادی و دموکراسی داریم.

وی گفت: ۱۵ امین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی را در ماه آگوست در آفریقای جنوبی داریم که آقای امیرعبداللهیان برای این برنامه به آفریقای جنوبی سفر خواهد کرد و همانطور که میدانید رئیس جمهور ایران دعوت شرکت در کنفرانس بریکس در آفریقای جنوبی را پذیرفته اند و احتمال بالایی برای حضور ایشان وجود دارد.

نماینده آفریقای جنوبی در کنفرانس ایران و بریکس تصریح کرد: همکاری‌های سطح بالایی بین ایران و آفریقای جنوبی وجود دارد و بر این باورم که روابط بسیار دوستانه‌ای بین دولت‌ها و ملت‌ها وجود دارد.

وی درباره زمان عضویت ایران در بریکس و تحریم‌ها علیه ایران اظهار داشت: عضویت ایران در بریکس همچنان در حال بررسی است. وزرای خارجه ما با یکدیگر دیدار خواهند کرد تا روند گسترش بریکس بررسی شود. انتظار داریم اعلامی مبنی بر نحوه افزایش اعضای بریکس را داشته باشیم. ایران یکی از آن کشورهاست که در این روند قرار خواهد گرفت تا عضو بریکس شود.

سوکلال خاطرنشان کرد: به عنوان گروه بریکس و آفریقای جنوبی به صورت جدی در راستای مقابله با تحریم‌های جهانی صحبت کردیم.

وی تصریح کرد: تحریم‌های یکجانبه را به هیچ عنوان قبول نداریم و هیچ اعتبار و بستر قانونی برای این تحریم‌ها قائل نیستیم. تنها تحریم‌های سازمان ملل متحد قابلیت اعلام و پذیرش به عنوان تحریم را دارد و ما به همین روند در راستای مقابله با تحریم‌های یکجانبه به عنوان آفریقای جنوبی از اعضای بریکس ادامه خواهیم داد و با افتخار به مقابله با این تحریم‌ها می‌پردازیم.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار