یادداشت/ سیروس فتح‌اله

نگرانی غربی‌ها از اقتدار دریایی ایران

الگو قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران برای سایر کشورها در حوزه امنیت دریایی نگرانی غربی‌ها و آمریکایی‌ها را دوچندان کرده است و بر همین اساس به‌دنبال اجرای ایران‌هراسی دریایی هستند.
کد خبر: ۶۰۵۴۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۱ - 24July 2023

گروه بین‌الملل دفاع‌پرس-سیروس فتح‌ایران‌هراسی دریایی!اله؛ آمریکایی‌ها چند روز پیش در اقدامی خصمانه از میزبانی ایران در رویدادی که قرار بود در روز جهانی دریانوردی برگزار شود، ممانعت کردند؛ رویدادی که پیشنهاد میزبانی آن در سال ۲۰۱۵ توسط جمهوری اسلامی ایران به «سازمان بین‌المللی دریانوردی» سازمان ملل ارائه و پذیرفته شده بود، اما بعد از سنگ‌اندازی آمریکایی‌ها این درخواست با پاسخ منفی سازمان دریانوردی همراه شد.

به هرحال آمریکایی‌ها با علم بر اینکه جمهوری اسلامی ایران تحریم‌های ظاللمانه آن‌ها را تا حدودی خنثی کرده و بر اساس گزارش سازمان‌های بین‌المللی این کشور با وجود راهزنی دریایی آمریکایی‌ها و تشدید تحریم‌ها حجم فروش نفت خود را به‌صورت قابل توجهی افزایش داده، دست به چنین اقدامی زده است تا زعم به خود اولا اجماع جهانی علیه ایران راه بیندازند؛ ثانیا با طرح این ادعا که «جمهوری اسلامی طی دو سال گذشته اقدام به حمله، آزاررسانی یا توقیف بیش از ۲۰ کشتی که در حال انجام فعالیت‌های بازرگانی بوده‌اند کرده است»، بر راهزنی دریایی خود سرپوش بگذارد؛ این ادعا در حالی مطرح شود که آمریکایی‌ها به بهانه اجرای تحریم‌های ظالمانه علیه ایران بار‌ها نفت‌کش‌های حامل نفت ایران را در دریا توقیف کرده است.

البته که در همین نشست اخیر شاهد بودیم که از ۳۹ عضو سازمان دریانوردی، ۲۲ نفر از اعضا همراه با آمریکایی‌ها بودند و ۱۷ نفر نیز مخالف اقدام ضد ایرانی آمریکایی‌ها بودند.

با این وجود آمریکایی‌ها مدعی اجماع‌سازی علیه ایران در عرصه منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای شده هستند و این ادعا در حالی از سوی آن‌ها مطرح می‌شود که حتی متحدان عربی آمریکایی‌ها در غرب آسیا ماه‌هاست که رویکردشان با ایران تعاملی است؛ تاجایی که گفته می‌شود، عربستان به‌دنبال خرید پهپاد از ایران است و امارات متحده عربی نیز رسما اعلام کرد که از پیمان امنیتی با آمریکا خارج شده است و همراه با دیگر کشور‌های عربی منطقه، خواستار مشارکت با ایران در موضوع امنیت خلیج فارس شد.

با همه این تفاسیر، هرچند اقدام اخیر آمریکایی‌ها که با همراهی سازمان بین‌المللی دریانوردی سازمان ملل صورت گرفت، ایران را از میزبانی این نشست محروم کرد؛ ولی این اقدام خارج از قاعده یک هشدار مهمی به مشروعیت نهاد‌های بین‌المللی دارد که این گونه سازمان‌ها با چنین رفتار‌هایی عملا از ریل اصلی خود خارج می‌شوند و در نظم جدیدی که به سمت چندجانبه‌گرایی حرکت می‌کند، تن دادن آن‌ها به زورگویی‌های آمریکا قطعا هزینه‌های بسیاری برای اعتبار و جایگاه آن‌ها در آینده خواهد داشت.

اما موضوع مهمی که غربی‌ها و آمریکایی‌ها را بیش از همه نگران کرده است، الگو قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران برای سایر کشور‌ها در حوزه امنیت دریایی است؛ لذا آمریکایی‌ها این موضوع را در راستای تکمیل پازل قدرت‌ ایران ارزیابی می‌کنند که توان مضاعفی را به کشور‌های استقلال‌طلب در برابر سلطه‌گری آمریکا داده است. برهمین اساس از هر دریچه‌ای به فکر تخریب کشورمان هستند و پروژه ایران‌هراسی با تمام توان به پیش می‌برند.

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما
پربیننده ها