معاون حقوق عامه دادستان کل کشور مطرح کرد؛

بی‌توجهی دستگاه‌ها به معلولان/ معلولیت ۶۰ هزار نفر در تصادفات

ترکی گفت: بسیاری از دستگاه‌ها اهتمامی جهت اجرای قانون حمایت از معلولان ندارند.
کد خبر: ۶۰۲۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۶ - 10July 2023

بی توجهی دستگاه‌ها به معلولان/ معلولیت ۶۰ هزار نفر در تصادفاتبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، «غلامعباس ترکی» در چهل و دومین همایش علمی کاربردی معاونین امور توانبخشی بهزیستی سراسر کشور با اشاره به حائز اهمیت بودن موضوع آسیب‌های اجتماعی اظهار داشت: آسیب اجتماعی یک پدیده یا واقعیت است، همانطور که جرم یک پدیده با واقعیت اجتماعی و انسانی است و هیچ جامعه‌ای خالی از آسیب اجتماعی نیست.

ترکی در خصوص هدف گذاری در زمینه آسیب‌های اجتماعی افزود: هدف گذاری ما باید شناسایی، کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی باشد.

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور با بیان اینکه در مواجهه با آسیب‌های اجتماعی باید نگاه جامع داشته باشیم، تصریح کرد: با توجه به مکاتب جدید جرم شناسی و تجاربی که جوامع داشتند، صرفاً نگاه سرکوب گر و مجازات گرایانه برای کنترل جرم کافی نیست و زمانی می‌توانیم در کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی موفق باشیم که از آحاد مختلف جامعه همچون مردم و نخبگان دانشگاه‌ها بهره ببریم.

وی تمرکز بر روی عوامل اصلی و ریشه یابی را از موارد مهم در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برشمرد و ادامه داد: سازمان‌های حمایتی و مراکزی که جامعه هدف مشترک دارند باید تعامل صحیح و انسجام در کار داشته باشند تا اثربخشی کار بالاتر رود.

این مقام مسئول به ارزشمند بودن کار در بهزیستی و رسیدگی به امور افراد دارای معلولیت اشاره کرد و افزود: فرصت خدمت به جامعه هدف بهزیستی برای شما فراهم شده و وظیفه انسانی داریم نسبت به آسیب دیدگان اجتماعی همه توان خود را صرف کنیم.

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور ادامه داد: آمار‌ها نشان می‌دهد که سالیانه ۶۰ هزار نفر در اثر حوادث رانندگی دچار معلولیت می‌شوند که ۵ درصد آنان دچار ضایعات نخاعی می‌شوند؛ لذا باید روی علل و عوامل اصلی جهت مدیریت این مساله توجه شود.

وی گفت: طبق قانون، اخذ عوارض آزادراهی باید الکترونیکی شود در حال حاضر از ۲۸ آزاد راه کشور، فقط ۱۳ آزادراه به این تکلیف قانونی عمل کرده اند. ما به معاونت زیرساخت وزارت راه تا شهریور مهلت دادیم که به این تکلیف قانونی عمل کنند.

ترکی تصریح کرد: منابع مالی که در قوانین خاص از جمله بیمه شخص ثالث و قانون جرایم رانندگی برای بهسازی و نگهداشت راه‌ها و توسعه آزادراه‌ها و رفع نقاط حادثه خیز پیش بینی شده است، باید به دستگاه‌های مسئول پرداخت شود.

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور افزود: برای کاهش این آمار باید ضمن اتخاذ تدابیر پیشگیرانه، با ترک فعل مدیران مربوط برخورد شود. همچنین لازم است برای ناوگان فرسوده اورژانس کشور که گفته شده سه هزار آمبولانس فرسوده و از رده خارج دارد، فکری شود. بخشی از عوامل این آمار معلولیت در حوادث رانندگی به عدم حضور به موقع اورژانس در حوادث رانندگی بر می‌گردد و بخش قابل توجهی نیز به ناایمنی خودرو‌ها و جاده‌ها مربوط می‌شود.

ترکی ضمن اشاره به لزوم تدوین بانک اطلاعاتی جامع از آمار آسیب‌ها و آسیب دیدگان اجتماعی، اظهار داشت: باید از روش‌های نوین رصد و پایش جهت برنامه‌ریزی کاربردی استفاده کنیم. باید نظام جامعی برای پیشگیری از بزه دیدگی و بزهکاری افراد آسیب پذیر به ویژه کودکان و نوجوان در وضعیت‌های مخاطره‌آمیز داشته باشیم تا مراحل شناسایی، غربالگری، درمان و اصلاح با موفقیت صورت گیرد.

وی منشأ بسیاری از آسیب‌های اجتماعی و جرایم شایع را کاهش تاب‌آوری و خشونت دانست و افزود: کاهش تاب‌آوری از جمله عوامل بروز آسیب در جامعه است که برای مدیریت آن باید به دنبال نسخه‌های جدید و نوآورانه باشیم.

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور ادامه داد: روش‌های سنتی با رویکرد‌های دولتی، نسخه اثربخشی برای کنترل آسیب‌ها محسوب نمی‌شوند و نحوه مواجهه ما با آسیب‌های اجتماعی نیاز به باز طراحی مجدد دارد.

وی ادامه داد: برای حل بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه باید با دسترسی به داده‌های دقیق آماری، واکاوی و شناخت آسیب‌های اجتماعی از زوایای مختلف انجام و نظام مددکاری مؤثر و هوشمند به کار بسته شود.

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور با اشاره به راه اندازی مجتمع شوق زندگی در برخی از دادسرا‌های مراکز استان، مطرح کرد: مجتمع شوق زندگی یک میز خدمت واحد است. در این مجتمع‌ها که مدیریت شهری و دستگاه‌های مسئول نیز در آن حضور دارند، تعاملات خوبی صورت می‌گیرد، با مشارکت مردم شبکه سازی می‌شود، مددکاران، متخصصین، سازمان‌ها و انجمن‌های مردم نهاد و خیرین جذب می‌شوند تا در کنار هم و با روحیه جهادی برای رفع مشکلات و کاهش آسیب‌ها چاره جویی کنند.

وی همچنین با بیان اینکه بسیاری از احکام قانون جامع حمایت از معلولین اجرا نشده است، تصریح کرد: بسیاری از دستگاه‌ها اهتمام لازم جهت اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را ندارند. باید مجدانه پیگیری کنیم تا این قانون که برای حدود ۳۰ دستگاه تکالیفی را مقرر کرده است، بطور کامل اجرا شود.

معاون حقوق عامه دادستان کل کشور در خصوص موارد پیش بینی شده در قانون جامع حمایت از معلولین گفت: سوای از حق معیشت، تأمین مسکن، درمان و بیمه معلولین، باید ضمن استعدادیابی آنان، تمام تلاش خود را در جهت تقویت مهارت‌ها و قابلیت‌ها و نهایتاً توانمندسازی این عزیزان بکار گیریم تا ظرفیت‌ها قابلیت‌های آنان مورد غفلت و بی مهری قرار نگیرد و شاهد حضور فعال و پرنشاط افراد توان خواه در جامعه باشیم.

وی در پایان گفت: دادستانی کل ضمن پایش مستمر انجام تکالیف دستگاه‌های اجرایی، کیفیت ارائه خدمات از سوی نهاد‌های حمایتی به جامعه هدف را نیز دنبال می‌کند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار