دیدار مقامات ارشد آمریکا و ارمنستان پیرامون امنیت منطقه‌ای

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا با دبیر شورای امنیت ارمنستان در واشنگتن دیدار و درباره مسائل امنیتی منطقه و روابط دوکشور گفت‌وگو کرد.
کد خبر: ۶۰۲۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۲ - ۲۲:۰۸ - 07July 2023
دیدار مقامات ارشد آمریکا و ارمنستان پیرامون امنیت منطقه‌ایبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «آرمن گریگوریان» دبیر شورای امنیت ارمنستان روز جمعه در رسانه اجتماعی فیس بوک نوشت: ما در مورد وضعیت امنیتی و چالش‌های منطقه و فراتر از آن گفت‌وگو کردیم. در این زمینه، من رویکرد‌های ارمنستان را در چند مساله مهم به همکارم ارائه کردم.
 
به گفته وی، در این دیدار روابط دوجانبه نیز در دستور کار قرار گرفت و هر دو طرف خواستار همکاری نزدیکتر آمریکا و ارمنستان در زمینه «انرژی، اقتصاد و دموکراسی» شدند.
 
گریگوریان در پیام خود به مذاکرات صلح ارمنستان و آذربایجان و جزییات دیگری از این دیدار اشاره نکرد.
 
سالیوان و دفتر او بیانیه‌ای درباره این دیدار صادر نکردند. این دیدار یک هفته پس از پایان دور جدیدی از مذاکرات وزرای خارجه ارمنستان و آذربایجان با میانجیگری آمریکا در مورد معاهده صلح باکو و ایروان انجام شد.
 
وزارت خارجه جمهوری آذربایجان بامداد جمعه گذشته اعلام کرد که باکو و ایروان در مورد برخی مفاد پیش‌نویس «توافقنامه صلح و برقراری روابط بین دولتی» به توافق رسیده‌اند.
 
آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا از روز سه‌شنبه گذشته به مدت سه روز میزبان همتایان ارمنستانی و جمهوری آذربایجانی بود.
 
متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با اشاره به اینکه این مذاکرات حوزه‌های «بسیار حساسی» را شامل می‌شود، گفت: ما همچنان اعتقاد داریم که صلح در دسترس و برای حل مسائل باقی مانده و رسیدن به یک صلح پایدار، گفت‌وگوی مستقیم مهم است.
 
روسیه به صورت تاریخی میانجیگری بین دو جمهوری سابق شوروی را انجام می‌داده، اما از آنجایی که مسکو درگیر جنگ اوکراین است، آمریکا و اتحادیه اروپا به تازگی در این زمینه فعال شده‌اند.
 
ارمنستان و جمهوری آذربایجان برای کنترل منطقه قره باغ در دو جنگ با یکدیگر رو در رو شده‌اند که آخرین آن در سال ۲۰۲۰ رخ داد.
 
جنگ دوم قره‌باغ در سال ۲۰۲۰ با قرارداد آتش‌بسی به میانجیگری روسیه به پایان رسید که بر اساس آن سه تا ۶ هزار نیروی حافظ صلح روسی در منطقه حاضر شده و تلاش خود را برای برقراری آتش‌بس بین طرفین آغاز کردند، ولی آتش‌بس بین دو طرف بار‌ها نقض شده است.
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها