نقد سریال «سوران»/ رسول حسنی؛

«سوران»؛ ادای دینی دیرهنگام به برادران اهل سنت

برادران اهل سنت در طول نهضت امام خمینی (ره) و هشت سال جنگ تحمیلی حضوری موثر و غیر قابل کتمان داشتند و حق بزرگی در ثبات و اقتدار ایران اسلامی دارند که به آن پرداخته نشده است؛ سریال «سوران» ادای دینی دیرهنگام به برادران انقلابی اهل سنت است.
کد خبر: ۵۹۵۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۵:۲۵ - 12June 2023

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس ـ رسول حسنی؛ نهضت امام خمینی (ره) نهضتی اسلامی و نه صرفا شیعی علیه ارکان طاغوت و استکبار جهانی بود که با حضور حداکثری همه فرق اسلامی به پیروزی رسید. به همین جهت در تبیین این نهضت جهانی باید تشیع و اهل سنت را در عرض هم و دوشادوش هم دید، نگاه درست و عالمانه امامین انقلاب اسلامی نیز در این است که انقلاب اسلامی منحصر در شیعی بودن آن نمی‌دانند و سهمی یکسان برای فرق اسلامی قائل هستند.

«سوران»؛ ادای دینی دیرهنگام به برادران اهل سنت

نمی‌توان حضور موثر مردان و زنان اهل سنت را در گسترش و حمایت از نهضت امام خمینی (ره)، به ثمر رساندن انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و جبهه مقاومت نادیده گرفت. دور نگه داشتن تهدید تجزیه طلبان بیش از هر چیز مرهون مرزنشینانی است که غالبا اهل سنت هستند. همچنین بخش قابل توجهی از ثبات و اقتدار ایران اسلامی مرهون حضور توام با بصیرت اهل سنت است.

«سوران»؛ ادای دینی دیرهنگام به برادران اهل سنت

متاسفانه تا امروز اصحاب فرهنگ و هنر و در راس آن مدیران فرهنگی کشور نسبت به این مقوله مهم کاملا منفعلانه عمل کرده‌اند تا جایی که ثبت و انتقال ایثار و فداکاری‌های اهل سنت در آثار فرهنگی نادیده گرفته شده است.  شبکه اول سیما در اقدامی قابل تحسین ـ هر چند دیرهنگام ـ سریالی تحت عنوان «سوران» را روانه آنتن خود کرده است که به این موضوع مهم پرداخته است.  

«سوران»؛ ادای دینی دیرهنگام به برادران اهل سنت

سریال «سوران» به تهیه‌کنندگی «مجتبی فرآورده»، کارگردانی «سروش محمد زاده» و نویسندگی «عباس ریاحی» تولید شده و روایتی است از مبارزات اهل سنت در سال 1357 علیه رژیم پهلوی که بر اساس کتاب «عصر‌های کریسکان» نوشته «کیانوش گلزار راغب» ساخته شده است.

«سوران»؛ ادای دینی دیرهنگام به برادران اهل سنت

عوامل «سوران» در دو قسمت ابتدایی این سریال نشان دادند که قواعد رسانه‌ای مثل تلویزیون را می‌شناسند و توانستند بیش از یک سریال متوسط ظاهر شوند. کارگردان در روایت آنچه در ذهن دارد دچار اطناب نشده است. «محمدزاده» در کسوت کارگردان به اصطلاح از همان ابتدا سر اصل مطلب رفته و تکلیف مخاطب با داستان را روشن کرده است. هر چند هنوز برای قضاوت و نقد این سریال کمی زود است و باید آن را به روزهای پخش پایانی سریال موکول کرد اما تا اینجای کار که اغلب با سریال‌هایی الکن و سردرگم در بیان داستان مواجه هستیم، سریال «سوران» چند گام جلوتر ایستاده است و امید می‌رود این تا انتها این ویژگی را حفظ کند.

«سوران»؛ ادای دینی دیرهنگام به برادران اهل سنت

تنوع اعتقادات و قومیت‌ها حسن بزرگی برای ایران اسلامی است که در کمتر کشوری نظیر دارد و وظیفه آحاد جامعه در شرایط امروز حفظ وحدت ملی است که به شدت به آن نیاز داریم. رسالت اصحاب فرهنگ و هنر بخصوص سینماگران و فیلمسازان ضریب دادن به این وحدت و انسجام است. مختصر اینکه «سوران» ادای دینی دیرهنگام به برادران انقلابی اهل سنت است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار