یک شاعر پیشکسوت در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

درباره امام خمینی (ره) کم‌گویی و تک‌گویی وجود دارد/ رسانه غفلت کرده است

اکرامی‌فر با بیان اینکه درباره امام خمینی (ره) کم‌گویی و تک‌گویی وجود دارد،‌ گفت: رسانه‌ها تنها به یک ساحت از شخصیت حضرت امام (ره) توجه کرده‌اند و غافل از اینکه شخصیت ایشان چند ساحتی بوده است.
کد خبر: ۵۹۴۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۱ - 04June 2023

درباره امام خمینی (ره) کم‌گویی و تک‌گویی وجود دارد/ رسانه غفلت کرده است«محمود اکرامی‌فر» شاعر پیشکسوت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سالروز رحلت حضرت امام خمینی (ره) را تسلیت گفت و اظهار داشت: ۱۳ خرداد سال ۱۳۶۸ زمانی که امام (ره) رحلت کردند، بنده دانشجوی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و در مسیر دانشگاه بودیم که این خبر را شنیدیم.

وی خاطرنشان کرد: دومین روز پس از ارتحال حضرت امام خمینی(ره) بود که به مصلی تهران آمدیم و من همان‌جا یک شعر با ردیف گریسته برای امام (ره) سرودم. ای آنکه در عزای تو عالم گریسته، این شعر را به نشریات دادیم که چاپ شد؛ انبوه جمعیتی که برای تشییع حضرت امام (ره) حاضر شده بود را من در عمرم ندیده بودم که همان علت سروده شدن شعر من شد.

این شاعر پیشکسوت به برگزاری کنگره شعر طلاب همزمان با رحلت امام (ره) در مشهد اشاره کرد و افزود: به‌خاطر دارم که در ایام رحلت حضرت امام (ره) کنگره شعر طلاب در مشهد برگزار می‌شد و بخاطر وفات حضرت اسم کنگره عوض شد لذا به‌نظرم بعد از رحلت امام (ره) شکل دیگری در شعر شکل گرفت.

اکرامی‌فر نگاه عرفانی، اجتماعی و توجه به وجهه دیگری از شخصیت امام(ره) را ثمره شعرهایی دانست که برای امام (ره) سروده شد و بیان کرد: تا قبل از رحلت امام (ره) عده‌ای ایشان را بیشتر یک شخصیت سیاسی، فقیه و جهان‌مرد می‌دانستند درحالی وقتی ایشان رحلت کردند ساحت دیگری از ایشان خودش را نشان داد که شامل بعُد عرفانی و شاعری امام (ره) بود؛ به‌عباراتی دیگر شعر به‌ما شناساند که امام یک انسان چندساحتی است و تنها یک رهبر سیاسی نیست که با یک بیانیه مردم بخاطر ایشان عزاداری کنند یا تنها یک رهبر دینی نیست که مردم با یک فتوا قیام کنند بلکه یک بعُد عرفانی و هنری دارند.

این شاعر پیشکسوت نگاه امام (ره) به شعر را تشریح کرد و گفت: شعر در نگاه امام (ره) یک ابزار برای بیان انديشه‌های عرفانی است؛ امام (ره) شعر را هدف نمی‌دانند بلکه شعر برای ایشان یک وسیله است. به پیروی از بزرگان ادبیات که عارف بودند ایشان نیز مثل مولوی، حافظ و سعدی شعر را ابزاری برای بیان اندیشه‌ها و باورهای عرفانی می‌دانستند.

وی در پاسخ به اینکه ایا عدم شناخت عمیق نسل امروز از شخصیت امام (ره) بخاطر کم‌کاری در سرودن شعر و یا بهره‌گیری از دیگر گونه‌های هنری است، گفت: اصولأ ما در معرفی شخصیت‌های برجسته و الگوهای حسنه جامعه مشکل داریم؛ این شخصیت‌ها هم کمتر معرفی شده‌اند و هم‌اینکه خوب معرفی نشده‌اند. گاهی وقت‌ها امام (ره) را طوری معرفی کرده‌ایم که برای جوان‌ترها باورپذیر نبوده است و گاهی اصلا معرفی نکرده‌ایم و حتی بعُد سیاسی حضرت امام را خیلی پُررنگ کرده‌ایم و بعُد عرفانی، اجتماعی، علمی و فقاهتی متاسفانه کمتر دیده شده است.

اکرامی‌فر علت و ریشه کم‌کاری در معرفی جایگاه حضرت امام (ره) را ضعف رسانه دانست و تصریح کرد: رسانه‌ها تنها به یک ساحت از شخصیت حضرت امام (ره) توجه کرده‌اند و غافل از اینکه شخصیت ایشان چند ساحتی بوده است و ما بیشتر امام (ره) را یک رهبر سیاسی معرفی کرده‌ایم درحالی امام (ره) یک رهبر سیاسی، فقیه و جهان‌مرد هم بود.

این شاعر تاکید کرد: ما درخصوص حضرت امام (ره) دچار کم‌گویی و تک‌گویی شده‌ایم یعنی تک‌بعُدی به ایشان پرداخته‌ایم و دوربین‌ها و دوربین‌ به دستانمان درباره ایشان آگاهی درست ندارد بخاطر همین این شخصیت عظیم به‌درستی معرفی نشده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها