مطالبات امام خامنه‌ای از مسئولان-۴/ در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:دانش‌بنیان‌ها یکی از پایه‌های رشد اقتصادی کشور هستند/ افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری از اثرات دانش‌بنیان کردن صنایع است

زنگنه گفت: دانش‌بنیان کردن صنایع به معنی افزایش بهره‌وری است و افزایش بهره‌وری دو اثر دارد، هم کالاهای ما را رقابت‌پذیر می‌کند و هم به دلیل اینکه بهره‌وری در رشد اقتصادی تأثیر بسزایی دارد، باعث رشد اقتصادی خواهد شد.
کد خبر: ۵۸۸۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۵ - 15May 2023

دانش‌بنیان‌ها یکی از پایه‌های رشد اقتصادی کشور هستند/ افزایش بهره‌وری و رقابت‌پذیری از اثرات دانش‌بنیان کردن صنایع است«محسن زنگنه» عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر دانش‌بنیان‌ شدن اقتصاد و توجه ویژه به تولیدات دانش‌بنیان، اظهار داشت: یکی از مشکلات حوزه صنعت در کشور ما عدم رقابت‌پذیری با محصولات خارجی است.

زنگنه با بیان اینکه اگر بخواهیم محصولات را رقابت‌پذیر کنیم باید بهره‌وری را افزایش دهیم، گفت: افزایش بهره‌وری که یکی از پایه‌های رشد اقتصادی هم محسوب می‌شود از مسیر دانش‌بنیان شدن صنایع می‌گذرد، بنابراین دانش‌بنیان کردن صنایع به معنی افزایش بهره‌وری است و افزایش بهره‌وری دو اثر دارد، هم کالاهای ما را رقابت‌پذیر می‌کند و هم به دلیل اینکه بهره‌وری در رشد اقتصادی تأییر بسزایی دارد، باعث رشد اقتصادی خواهد شد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درخصوص اهمیت صنایع دانش‌بنیان به عنوان جایگزینی برای درآمدهای نفتی و عدم وابستگی به نفت، تأکید کرد: اصولاً در روش‌های جدید توسعه که الان در دنیا مطرح است، موضوع توسعه بر مبنای دانش یکی از نظریه‌های بسیار جدی است که قطعاً می‌تواند موثر باشد.

وی افزود: در صنایع نفت و گاز هم حتی اگر به سمت دانش‌بنیان شدن حرکت کنیم ارزش افزوده بیشتری حاصل خواهیم کرد، بنابراین معتقدم با توجه به هوش بالایی که جوانان ایرانی دارند که حضور در دانشگاه‌های بزرگ دنیا و داشتن کرسی‌های متعدد بیانگر این موضوع است، توجه به دانش‌بنیان‌ها حتماً می‌تواند ارزش افزوده بسیار خوبی برای ما ایجاد کند.

زنگه ادامه داد: هند الگوی خوبی برای دانش‌بنیان‌ها است، کشور هند بسیار دقیق بر حوزه نرم‌افزار تمرکز کرد و امروز درآمدش در حوزه نرم‌افزارنویسی بخش قابل توجهی از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد، ظرفیت نیروی انسانی ایران هم می‌تواند چنین شرایطی را ایجاد کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی درخصوص افزایش بازدهی بنگاه‌های دانش‌بنیان، اظهار کرد: باید فرهنگ‌سازی جدی در حوزه صنعت و تولید کشور داشته باشیم، اصولاً شرکت‌های دانش‌بنیان اگر در مسیر تقاضا به یک راهکار برسند، بسیار موثرتر است تا اینکه از طریق عرضه به نتیجه برسند.

وی افزود: یکی از ایراداتی که اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان دارند، تصمیم‌گیری در خلأ است، به این معنی که عده‌ای نخبه در یک نشست تصمیم می‌گیرند که اقدام به تولید کالایی کنند. در صورتی که این موضوع منفک از تقاضایی است که در صنعت وجود دارد، در صورتی که شرکت‌های دانش‌بنیان باید براساس تقاضای تولید و صنعت اقدام به تولید محصول دانش‌بنیان کنند.

انتهای پیام/371

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار