پیشکسوت دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

رزمندگان روحانی در عرصه‌های سخت دفاع مقدس در خط اول بودند

حجت‌الاسلام «موسوی» گفت: رزمندگان روحانی در همه عرصه‌های سخت همچون دفاع مقدس، جنگ‌های اعتقادی و مبارزه با طاغوت روحانیت در خط اول بودند.
کد خبر: ۵۸۵۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۰۳:۲۹ - 27April 2023

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، اگر آمار نسبتی شهدا در اقشار مختلف را در نظر بگیریم، تعداد شهدا نسبت به جمعیت روحانی و طلبه در دوران دفاع مقدس در مقایسه با سایر اقشار در صدر قرار می‌گیرد.

این آمارها بیانگر آن است که قول و عمل روحانیون در دفاع از ارزش‌های انقلابی، یکی است و روحانیون طی هشت سال دفاع مقدس در مبارزه با کفر، نقش فرماندهی را نیز برعهده داشتند. رزمندگان روحانی در همه عرصه‌های سخت همچون دفاع مقدس، جنگ‌های اعتقادی و مبارزه با طاغوت روحانیت در خط اول بودند.

به همین منظور گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام «سیدمحمد موسوی» از رزمندگان روحانی دوران هشت سال دفاع مقدس انجام شده که در ادامه می‌خوانید:

دفاع‌پرس: لطف کنید خودتان را معرفی کنید.

بنده «سید محمد موسوی» فرزند سید احمد، متاهل، دارای 4 فرزند، ساکن یزد و دارای تحصیلات حوزوی (سطح چهار) هستم. در مهر ماه سال 57 با تشویق شهید آیت الله صدوقی وارد حوزه علمیه یزد شدم و دروس سطح یک را نزد آیت الله سید محمد مدرسی، شیخ محمود علومی و... سپری کردم و بعد از آن به حوزه علمیه قم عزیمت کردم و دیگر سطوح را نزد حضرات آیات «استادی، محقق داماد، محمدی قوچانی و تهرانی» به پایان رساندم.

آنگاه در درس خارج حضرات آیات: فاضل لنکرانی، وحید خراسانی، ناصر مکارم شیرازی و جعفر سبحانی شرکت کردم. در زمان جنگ تحمیلی و در حال حاضر به فعالیت های تبلیغی اشتغال داشته و دارم در حوزه علمیه برادران و خواهران (مکتب الزهراء س، مدرسه الزینب س، ریحانه الرسول س)، دانشگاه یزد و دانشگاه آزاد اسلامی به تدریس اشتغال دارم. همچنین در زمینه تحقیق،و نویسندگی به فعالیت پرداخته و بیش از 30 مقاله در مجلات مختلف کشوری و استانی به چاپ رسیده وافتخار برتری در سطح کشور، برای بعضی از مقالات، حاصل گردیده است.

از سال 13 در نقاط مختلف کشور به تبلیغ امر دین پرداخت در مقطعی هم مدیریت آموزش تبلیغ، مسئولیت آموزش رشته تخصصی تبلیغ حوزه علمیه قم، مسئول حوزه شهید بهشتی دانشگاه یزد و رابط فرهنگی نهاد رهبری در دانشگاه یزد، مسئولیت تربیت راهنمای یزد، معاون تبلیغ و آموزشهای کاربردی حوزه علمیه یزد، مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت را بر عهده داشتم.

دفاع‌پرس: در زمان انقلاب هم فعالیت داشتید؟

بله. در زمان رژیم ستم شاهی در راهپیمایی ها و تظاهراتی که برگزار می‌شد توفیق شرکت داشتم.

دفاع‌پرس: از زمان اعزامتان به جبهه بگویید؟

بنده 4 دفعه از یزد به صورت بسیجی داوطلب به جبهه جنوب کشور اعزام شدم.

دفاع‌پرس: در چه عملیات‌هایی شرکت کردید و در کدام مناطق و خطوط مقدم حضور داشتید؟

موقعیت شهید پارسائیان و شلمچه حضور داشتم، بیشتر فعالیت بنده تبلیغی بود اعم از اقامه نماز جماعت و بیان احکام شرعی در خدمت رزمندگان بودیم.

دفاع‌پرس: لطف کنید برخی از همرزمانتان و شهدایی را که به خاطر دارید نام ببرید.

از همرزمان حجت الاسلام غلامرضا باقری، از شهدا مرتضی و رجبعلی حیدری، کمالی، حسینی.

دفاع‌پرس: در پایان اگر خاطره‌ای از دوران دفاع مقدس دارید برایمان تعریف کنید.

(وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا ۚ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ) با عنایت به آیه 190 سوره بقره

که اشاره به مقابله با جنگ کسانی که با ما به حمله کردند دارد طلاب حوزه های علمیه در شروع جنگ تحمیلی و حزب بعث منحوس، در کنار دیگر رزمندگان و بلکه پیشتاز در اعزام بودند یادم هست کلاسی نزد حجت الاسلام میرزایی درس اصول فقه را تلمذ می کردیم که در حوزه علمیه خان برگزار می شد برخی از طلاب همین کلاس به جبهه رفته بودند و تقریبا کلاس نیمه تعطیل شده بود.

توفیقی بود که بنده هم در کنار رزمندگان به صورت تبلیغی حضور داشته باشم زیارت عاشورا و ادعیه ای که از سوی اهل بیت (ع) بود را با هم میخواندیم و نام مبارک اباعبدا... که بر زبان جاری میشد قلبها تپیدن می گرفت و اشک بود که از چشمان پاک رزمندگان جاری می شد.

در اعزامی که به صورت 40 نفره و جمعی بود استاد راشد یزدی هم حضور داشتند و این جمع بسیار صمیمی و دوست داشتنی بود با دوستانی که اعزام شده بودیم موقع تقسیم شدن، بودند کسانی که در انجام برنامه ها از یکدیگر سبقت می گرفتند، بنده هم در مورد اینکه به کجا فرستاده شوم هیچ نگفتم و گفتم هر کجا را در نظر دارید بفرستید و آماده خدمت هستیم.

در کنار مباحث تبلیغی به همراه رزمندگان در گشت زنی و نگهبانی بودم و این همراهی روحانیت یک نوع دلگرمی به رزمندگان عزیز می داد.

گفت‌وگو از: علی ضرغام‌زاد

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار