گزارش دفاع پرس از قابلیت‌های رزمی یکان زرهی نزاجا

اجرای موفق عملیات پدافند زمینی با شلیک تانک‌های «صمصام» و «تی 72 اس» در رزمایش نزاجا

عملیات پدافند زمینی در مرحله اصلی رزمایش محمد رسول‌الله(ص) 3 با شلیک موفقیت‌آمیز تانک‌های صمصام و T-72S به سوی مواضع نیروهای مهاجم انجام شد.
کد خبر: ۵۸۴۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰ - 17November 2015

اجرای موفق عملیات پدافند زمینی با شلیک تانک‌های «صمصام» و «تی 72 اس» در رزمایش نزاجا

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع پرس، مرحله اصلی رزمایش محمد رسولالله 3 نیروی زمینی ارتش صبح امروز سهشنبه با جابجایی سریع یگانها و گسترش تاکتیکی آنها به منطقه پراکندگی آغاز شد.

در این مرحله از رزمایش همزمان با اجرای آتش سنگین توپخانه، یگانهای زرهی با استفاده از تانکهای صمصام و T-72S  مواضع دشمن فرضی را مورد اصابت قرار داده، و در پاسخ به تک نیروهای مهاجم، عملیات پدافند زمینی را با موفقیت به اجرا گذاشتند.

*قابلیتهای رزمی تانک T-72S

 تانک بهینهسازی شده T-72S که توسط صنعت دفاعی کشور و سازمان جهاد خودکفایی نزاجا ارتقا یافته است، از سیستمهای بسیار پیشرفتهای همچون مسافتیاب لیزری، زره واکنشی، و سیستم گلولهگذاری خودکار برخوردار است.

براساس این گزارش، برد مفید گلوله توپ این تانک حدود 11 کیلومتر است و قابلیت شناسایی و درگیری مستقیم با اهداف تا شعاع پنج کیلومتری را دارد.
 
این تانک که از سیستم خرج موشکی هدایتشونده استفاده میکند، در صورت جابجایی اهداف، قدرت هدایت گلوله پس از شلیک تا نقطه اصابت را دارد. به نحوی که اگر هدف پس از شلیک گلوله حرکت کند فرمانده تانک میتواند گلوله رها شده را تا لحظه اصابت، به سمت هدف هدایت کند.


 لحظه شلیک تانک T-72S

این تانک دارای سه خدمه، راننده، توپچی و فرمانده است و در کمتر از یک دقیقه توانایی شلیک سه الی چهار گلوله را دارد.
 
تانک T-72S به سهولت قابلیت درگیر شدن با اهداف ثابت و متحرک را دارد و میتواند در حال حرکت شلیک کند. سیستم هوشمند این تانک از قابلیت انتخاب خرج سلاح متناسب با اهداف برخوردار است، و با توجه به نوع هدف، گلوله مورد نظر را انتخاب میکند.

نحوه کار در این مرحله به این صورت است که وقتی گلوله توسط خدمه انتخاب میشود، صفحه هوشمند این سیستم میچرخد و گلوله انتخابی را با توجه به خرج موشکی انتخاب کرده، و در جهت شلیک بارگذاری میکند.

*مختصات رزمی تانک صمصام

مهمترین ویژگیهای تانک صمصام ماهیت الکتروهیدرولیکی نیرودهندههای آن، سامانه هیدرولیکی ارتقاء یافته، بهینهسازی صفحه کنترل ادوات توپچی، واحد کنترل مرکزی، ژیروسکوپ و منبع تغذیه سه فاز است.
همچنین سامانه اپتیکی راداری این تانک دارای قابلیت بزرگنمایی تا 7 برابر و وسعت دید 8.5 درجه برای دوربین است.


تانک صمصام

این تانک که مدل ارتقا یافته تانک ام-60 است، ضمن داشتن قابلیتهای رزمی در جنگهای ناهمتراز، به مسافتیاب لیزری با برد 20 کیلومتر مجهز بوده و میتوان آن را به تیربار ضدهوایی نیز مرتبط کرد؛ تا هدفگیری بهتری صورت گیرد.

یکی از مهمترین جنبههای بهینهسازی این تانک تجهیز آن به سامانه کنترل آتش EFCS-3 برای هدفگیری دقیق و مطمئن توپ است. به کمک چنین سامانهای، کار هدفگیری بسیار سریع، و فوقالعاده دقیقتر در شب و روز صورت گرفته و احتمال اصابت گلوله توپ به هدف در اولین شلیک به میزان بسیار زیادی افزایش مییابد.

صمصمام همچنین به سامانه بومی هشداردهنده لیزری که توانایی پوشش 360 درجه پیرامون تانک را دارد مجهز شده است و با توجه به تعدد تسلیحات ضدتانک، با هدایت لیزری این سامانه کمک شایانی به افزایش آگاهی خدمه از محیط اطراف و کاهش خطر آسیب دیدن از ناحیه دشمن خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها