استقبال کاخ سفید از جنگ داخلی در سودان با ژست معکوس بلینکن!

ظهور گروه‌های تروریستی مانند داعش، بوکوحرام و الشباب در نقاطی از آفریقا و اصرار ناتو بر گسترش ناامنی‌های عمومی در لیبی و سودان، مصادیقی از تلاش وقیحانه دشمنان آفریقا جهت تکرار و بازتولید تاریخ تلخ استعمار در این قاره است.
کد خبر: ۵۸۴۱۳۵
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۲ - 18April 2023

استقبال کاخ سفید از جنگ داخلی در سودان با ژست معکوس بلینکن!به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در واکنش به جنگ داخلی در سودان، خواستار خویشتن‌داری طرف‌های درگیر و ایجاد ثبات در این کشور آفریقایی شده است!

با این حال بر همگان مسجل است که موضع ظاهرا صلح‌طلبانه و دیپلماتیک مقامات آمریکایی در قبال تحولات خونین سودان با راهبرد کلان سیاست خارجی کاخ سفید مبنی بر خلق و تداوم بحران‌های مستمر امنیتی در قاره آفریقا در تعارض مطلق قرار دارد.

خلق بحران‌های تروریستی، امنیتی و داخلی در کشور‌های مختلف آفریقایی حکم ابزار‌های تاکتیکی واشینگتن و برخی بازیگران اروپایی برای توجیه نفوذ آن‌ها در این قاره را دارد، از این رو هیج‌گاه سه بازیگر غربی شورای امنیت (آمریکا، انگلیس و فرانسه) کمترین تمایلی نسبت به ایجاد ثبات در آفریقا نداشته‌اند.

به عنوان مثال؛ «بوکوحرام» در سال ۲۰۰۹ شورشی خونین را در شمال شرق نیجریه به راه انداخت و بعد‌ها اقدامات وحشیانه خود را به کشور‌های همسایه از جمله نیجر، چاد و کامرون هم گسترش داد.

بنابر گزارش دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل، امروز در پی یک دهه اقدامات تروریستی این گروه در نیجریه، بیش از ۳۰ هزار نفر کشته و حدود سه میلیون نفر آواره شده‌اند.

حال سؤال اصلی اینجاست که چرا کشور‌های غربی از جمله آمریکا و فرانسه که دهه‌هاست در آفریقا حضور نظامی دارند، اقدامی در راستای مهار بوکوحرام و دیگر گروه‌های تروریستی در منطقه صورت نداده‌اند؟!

به نظر می‌رسد نه‌تن‌ها اراده‌ای در این خصوص از سوی آمریکا و اروپا وجود ندارد، بلکه بازیگران غربی در حال مدیریت روند انتقال بخشی از گروه‌های تروریستی از غرب آسیا به قاره آفریقا هستند.

نکته دیگر اینکه؛ استعمارگران فرانو در صددند از فقر مردم آفریقا که معلول تاراج منابع خدادای آن‌ها توسط غرب است، به مثابه اهرم فشاری جهت تحمیل و تثبیت حضور خود در مناطق مختلف این قاره استفاده کنند.

سال‌هاست کشور‌های این منطقه اعم از کشور‌های مسلمان و غیرمسلمان، جمله‌گی مورد هجمه‌های مستمر فرهنگی، امنیتی و سیاسی آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی قرار دارند.

ظهور گروه‌های تروریستی مانند داعش، بوکوحرام و الشباب در نقاطی از آفریقا و اصرار ناتو بر گسترش ناامنی‌های عمومی در لیبی و سودان، مصادیقی از تلاش وقیحانه دشمنان آفریقا جهت تکرار و بازتولید تاریخ تلخ استعمار در این قاره است.

با این وجود؛ اقدام اخیر اتحادیه آفریقا در تعلیق عضویت ناظر رژیم اشغال‌گر صهیونیستی و اخراج هیئت مربوطه در اجلاس سی‌وششم اتحادیه، نشان‌گر رویکرد‌های جدید و تصمیمات مستقل این کشورهاست.

تبلور برخی تلاش‌های روشن‌گرایانه در آفریقا علیه سیاست‌ها و راهبرد‌های خطرناک آمریکا و برخی بازیگران اروپایی منجر به آگاهی بیشتر بسیاری از مردم این قاره و ظهور سیاست‌مداران مستقل در تعداد قابل توجهی از کشور‌های آفریقایی شده است.

در چنین شرایطی شدت گرفتن بحران‌های امنیتی، آن هم به صورت متصل و هم‌زمان، قطعا سیاستی مدیریت شده از سوی اتاق‌های فکر غربی محسوب می‌شود.

به عنوان مثال؛ پس از درگیری‌های اخیر در سودان، منابع خبری از فعال شدن دوباره گروه تروریستی بوکوحرام در نیجریه و کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر در جنایات دو روز اخیر این گروه تروریستی-تکفیری خبر داده‌اند.

آیا پیوند این وقایع با یکدیگر و فراتر از آن، ماهیت بازیگرانی که مصدر این سیاست‌گذاری‌های خونین و ضدامنیتی محسوب می‌شوند، قابل انکار است؟!

منبع: نورنیوز

انتهای پیام/ ۱۳۴

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار