جانشین پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس:

شهید صیاد شیرازی روح انقلاب را در ارتش دمید

امیر سرتیپ «پورشاسب» گفت: در اوایل انقلاب که زمزمه انحلال ارتش مطرح بود شهید صیاد شیرازی می‌گفت باید ارتش انقلابی در تراز انقلاب اسلامی تشکیل بشود، او روح انقلاب را به ارتش دمید.
کد خبر: ۵۸۲۴۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۴ - 10April 2023

شهید صیاد شیرازی روح انقلاب را در ارتش دمیدبه گزارش دفاع‌پرس از کرمانشاه، امیر سرتیپ ستاد «عبدالعلی پورشاسب» جانشین پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس امروز در آیین گرامیداشت سالروز شهادت امیر شهید سپهبد صیاد شیرازی در مسجد النبی تاق‌بستان کرمانشاه اظهار داشت: آن شهید اول نمی‌گفت تجهیزات بلکه می‌گفت اول حاکمیت روحیه اعتقاد و ایمان در ارتش باید وجود داشته باشد، او به مشی رهبری در پرتو نور ولایت اعتقاد داشت که سلسله مراتب رهبری را به الله می‌رساند.

وی در ادامه تاکید کرد: در اوایل انقلاب که زمزمه انحلال ارتش مطرح بود شهید صیاد شیرازی می‌گفت باید ارتش انقلابی در تراز انقلاب اسلامی تشکیل بشود، او روح انقلاب را به ارتش دمید.اگر جوانان ما با تاریخ و جغرافیا آشنا نباشند در آینده نخواهیم توانست کشور را حفظ کنیم.

جانشین پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس افزود: آیزنهاور رییس جمهور آمریکا در نوامبر ۱۹۵۲ در نخستین نطقش گفت: ایران یکی از مهمترین نقاط جهان است و اگر ایران را کنترل نکنیم و به قدرت خودش بازگردد، منافع ما و تمام غرب به خطر خواهد افتاد، ایران مملو از دخایر انرژی است و در چهار راه اقتصاد جهانی قرار گرفته است، وای به حال روزی که ایران به قدرت برسد.

وی بیان داشت: هر سال در سند ملی آمریکا یک بند در رابطه با ایران می نویسند در نتیجه بی خود نیست در تاریخ تحت تهاجم بیگانگان قرار گرفته ایم، بنابراین باید بدانیم که کجای دنیا زندگی می کنیم و چه اهمیتی دارد.

امیر سرتیپ پورشاسب در ادامه گفت: یک زمانی گروهی افغانی به ایران حمله کردند و تا اصفهان پیش رفتند زمانی دیگر نادر شاه را می بینیم که با همان سربازان جغرافیای باستانی ایران را احیا می کند.

وی تاکید کرد: اگر هم رهبر کبیر انقلاب نبود چنین انقلاب عظیم جهانی رخ نمی داد، زمانی که صدام به ایران حمله کرد همه نا امید بودند اما چند جمله انقلابی و محکم امام خمینی(ره) ورق را برگرداند، فرمود: دیوانه ای سنگی انداخته آنچنان سیلی به گوشش بزنید که هرگز از جایش بلند نشود،با همین جمله نیروها حالت آفندی پیدا کردند.

جانشین پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس گفت: شهدای بزرگی مانند شهید قاسم سلیمانی و شهید صیاد شیرازی و غیره ماحصل تربیت امام راحلمان هستند که در تجربیات هشت سال دفاع مقدس شکل گرفتند، نیروهای امروز نیز می تواند مانند این شهیدان باشند به شرطی که راه آنها را طی کنند.

شهید صیاد شیرازی مومن و خداترس بود

جانشین پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس تصریح کرد: کارشناسان نظامی می دانند نیرویی که می خواهد آفند کند باید سه برابر پدافند باشد اما در بسیاری از عملیات های ما تعدادمان کمتر بود ولی شهید صیاد شیرازی و دیگر فرماندهان ایمان ، اعتقاد ، توکل و توسل داشتند.

وی افزود: همین ویژگی باعث می شود که نقشه پلید آمریکا در خاورمیانه را که می خواست ایران ، سوریه و عراق را به چند کشور تقسیم کند، توسط شهید حاج قاسم سلیمانی خنثی شود، آنها نیز از شهید سلیمانی انتقام گرفتند که البته اشتباه کردند.

امیر سرتیپ پورشاسب در خصوص ویژگی های اخلاقی شهید صیاد شیرازی نیز گفت: او قدرت جسمانی بالایی داشت و در کوه های شمالغرب و در صحراهای سوزان جنوب ساعت ها برای شناسایی راهپیمایی می کرد و دوره های سخت ارتش مانند تکاوری و چتر بازی را طی کرده بود ضمن اینکه خاضع و خاشع بود و در عمل اخلاص داشت و هیچ کس از او دروغی نمی شنید.

وی ادامه داد: آن شهید اهل اتکا به خدا و نماز شب بود و در انجام کارها شب و روز برای او فرقی نداشت، ضمن اینکه با علما ارتباط خوبی داشت و همواره آماده شنیدن نصایح آنها بود از جمله ارتباط روحی خوبی با آیت الله بهاء الدینی در قم داشت.

این فرمانده ارتش افزود: شهید صیاد شیرازی مدیر و مدبر و در عین رعایت اخلاق قاطع بود، او همیشه با وضو بود شبی چهار ساعت بیشتر نمی خوابید و پشتکار زیادی داشت از همه مهمتر اهل نماز اول وقت و نماز جماعت بود و هر روز یک ساعت قبل از نماز صبح بیدار می شد نماز شب می خواند و هر صبح نیز نیم ساعت ورزش می کرد.

وی در ادامه توضیح داد: شهید صیاد شیرازی جوان آزاده ای بود که سه سال دانشکده افسری را قبل از انقلاب طی کرده بود و در دوره ای نیز به آمریکا اعزام شده بود و چون منشاء دینی و مذهبی داشت در آمریکا نیز تبلیغ اسلام می کرد و نماز می خواند.

وی افزود: در اصفهان با حوزه علمیه ارتباط برقرار می کند و چون انگلیسی بلد بود به طلبه ها انگلیسی یاد می داد همانجا هم با شهید بابایی و سردار صفوی آشنا می شود و بعد از به شهادت رسیدن ۵۲ نفر از بسیجیانی که از اصفهان به سردشت اعزام شده بودند همراه با سردار صفوی به سردشت می روند و در آنجا با شهید چمران آشنا می شود که این آشنایی منجر به طرح آزادسازی شمالغرب کشور از وجود ضد انقلاب می شود.

وی تاکید کرد: همین حزب کومله ای که امروز از مردم صحبت می کند خود من شاهد بودم که پوست مردم را می کند و بدتر از داعش رفتار می کردند، منافقین نیز بیش از ۱۶ هزار نفر از مردم عادی را ترور کردند لذا باید اینها را خوب بشناسیم.

امیر سرتیپ پورشاسب در ادامه گفت: شهید صیاد شیرازی بعد از اختلافی که با بنی صدر پیدا می کند و بعد از عزلش به سپاه پاسداران می رود و در آنجا چون استاد نقشه خوانی بود شروع به آموزش می کند.

وی افزود: بعد از سقوط هواپیمای سی- ۱۳۰ ارتش بعد از شکست حصر آبادان به فرماندهی نیروی زمینی ارتش منصوب می شود و در آنجا به اساتید بازنشسته ارتش فراخوان می دهد و اولین قرارگاه مشترک ارتش و سپاه را در دزفول احداث می کند که نتیجه آن شکل گیری طرح های راهبردی کربلای یک تا چهار می شود.

شهید صیاد شیرازی تفکر بسیجی داشت

این فرمانده ارتش در پایان گفت: شهید صیاد شیرازی تفکر بسیجی داشت و ساده زیست بود و محافظ شخصی نداشت و برای کسی که با او کار داشت وقت می گذاشت، آخر سر هم کسانی او را به شهادت رساندند که نقش نیازمندی را بازی کرده بودند که می خواهند نامه ای به او بدهند.

امیر سرتیپ دوم ستاد «سلیمان طاهری» فرمانده قرارگاه منطقه‌ای غرب ارتش در ادامه این مراسم نیز گفت: شهید صیاد شیرازی عامل ایجاد وحدت بین ارتش و سپاه بودند که همین وحدت عملیات های بزرگی مانند طریق القدس، فتح المبین و ده ها عملیات بزرگی که سرنوشت کشور را عوض کرد به وجود آوردند.

 امیر طاهری افزود: شهید صیاد شهیدی گمنام ولی نام آشنا بودند همیشه برای رضای خدا کار می کرد و به دنبال مادیات نبود، او یک نخبه نظامی، مدیر و مدبر و ذوب در ولایت بود.

وی تاکید کرد: آن شهید مورد اعتماد امامین انقلاب بود و در عملیات های مهمی نقش آفرینی کرد و طراح عملیات بزرگ مرصاد بود که عملیات فروغ جاویدان منافین را به دروغ جاویدان تبدیل کرد، همین موضوع باعث شکل گیری کینه شهید صیاد در دل منافقین و شهادت ناجوانمردانه او بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها