در بیانیه مشنرکی عنوان شد؛

حفظ شئونات ماه مبارک رمضان ضروری است

«محمدی» دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر مازندران، سردار «میرزایی» فرماندهی انتظامی استان و «کریمی» دادستان عمومی و انقلاب در خصوص حفظ حدود الهی در ماه مبارک رمضان بیانیه مشترکی صادر کردند.
کد خبر: ۵۸۰۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۱ - 28March 2023

حفظ شئونات ماه مبارک رمضان ضروری است/ برخورد قضایی و انتظامی با ساختارشکنانبه گزارش دفاع‌پرس از ساری، «مهرداد محمدی» دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر مازندران، سردار «مرتضی میرزایی» فرماندهی انتظامی مازندران و «محمد کریمی» دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران در خصوص حفظ حدود الهی در ماه مبارک رمضان بیانیه مشترکی صادر کردند.

در این بیانیه آمده است:

«شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَیِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقان» (بقره آیه ۱۸۵)

باید امر به معروف و نهی از منکر کنید، و گرنه اشرار به شما حکومت می‌کنند، آنگاه خوبان شما دعا می‌کنند، ولی دعایشان مستجاب نمی‌شود. امام کاظم (ص)

احترام به آموزه‌ها و باور‌های دینی و حریم سایر افراد از برجستگی‌های فرهنگی ملتهاست که با مطالعه دقیق و سیر در سابقه تمدنی ایران کهن که الگوی تمام عیار برآمده از ارزش‌های الهی و انسانی است، به روشنی قابل ملاحظه است؛ یکی از این آموزه‌های مقدس و ارزشمند در جامعه ایرانی و اسلامی، ماه مبارک رمضان می‌باشد که فرصتی است بس گرانمایه بمنظور پالایش روح و روان و بهره مندی از خان گسترده و کریمانه حضرت دوست.

ماه رمضان، ماه نزول قرآن، ماه رحمت و مغفرت، ماه نجوا‌های عارفانه و ماه مهمانی خدا که حلول آن همواره به دل‌های مومنان روزه دار لحظه وصال را بشارت می‌دهد؛ ماهی است برای دعا و نیایش که عشق ملکوتی و انس با محبوب جاودانه را پدید می‌آورد و شهد عبادات را در کام انسان حلاوت می‌بخشد.

از رمز و راز‌های معنوی روزه داری که بگذریم، اجرای سنت‌های ویژه در این ماه همچون کمک به همنوعان، دستگیری از نیازمندان و اکرام ایتام و ... اقداماتی است گرانمایه و حاوی پیام‌های ارزشمند که با ظهور اسلام و توامان گشتن با سنت‌های دیرینه ایران کهن، پدید آمده است.

ضمن تبریک سال جدید و تقارن بهار طبیعت با بهار معنویت و سپاس به درگاه خداوند قادر متعال که فرصت درک مجدد ماه ضیافت الهی را بر ما مقرر فرمود؛ و با آرزوی قبولی طاعات و عبادات هموطنان عزیز به ویژه اهالی شریف و مسافران و مهمانان محترم استان مازندران، بدینوسیله الزامات قانونی ذیل که منبعث از قوانین جاری کشور و بمنظور تکریم ماه مبارک و مراعات حال مومنین و روزه داران می‌باشد، ابلاغ می‌شود.

مراتب ذیل برای همه اقشار و اصناف و افراد لازم الاجرا می‌باشد و نادیده گرفتن الزامات ابلاغی بر اساس قانون و شرع مقدس جرم محسوب می‌شود و مرتکبان بر اساس ماده ۶۳۸ قانون مجازات اسلامی مشمول اجرای قانون خواهند شد.

کلیه دستگاه‌های دولتی و نظارتی بر اساس وظایف ذاتی خود می‌بایست شرایط حفظ حریم و حدود الهی بویژه در ماه مبارک رمضان را در سطح جامعه فراهم آورند.

به منظور رعایت حال مسافران و افرادی که بنا به دلایل مختلف قادر به روزه گرفتن نمی‌باشند، متصدیان مراکز پذیرایی و رستوران‌های بین راهی و پایانه‌ها می‌توانند با اخذ مجوز از پلیس نظارت بر اماکن عمومی، با رعایت شئونات اسلامی و استتار مکان به گونه‌ای که در ملاء عام تظاهر به روزه خواری تلقی نشود، بطور محدود فعالیت کنند.

افرادی که بنا به هر دلیلی از جمله بیماری، مسافر بودن و... قادر به روزه گرفتن نیستند، با رعایت شئونات ماه مبارک رمضان از تظاهر به روزه خواری و خوردن و آشامیدن و استعمال دخانیات در ملاءعام خودداری کنند.

کلیه رانندگان و سرنشینان ناوگان حمل و نقل عمومی و خودرو‌های شخصی موظف به رعایت حرمت ماه مبارک رمضان بوده و از هر گونه تظاهر به روزه خواری، ایجاد آلودگی صوتی و اعمال منافی شئونات اسلامی اجتناب کنند.

دستگاه قضائی و فرماندهی انتظامی استان مازندران بر اساس ماده ۹ و تبصره ماده ۱۱ قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، خود را موظف به حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر که در چارچوب وظایف قانونی خود اقدام به تذکر زبانی و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند، دانسته و در صورت مقاومت و ایستادگی از سوی ساختارشکنان برخورد قضائی و انتظامی صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار