بخش پایانی/ در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح شد؛

استفاده از هوش مصنوعی در پروژه‌های دفاعی/ اجرای کل پروژه‌های ICT دو کشور عربی

مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) گفت: در همه پروژه‌ها حتی پروژه‌های دفاعی می‌توان از فناوری هوش مصنوعی استفاده کرد.
کد خبر: ۵۷۵۹۰۰
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۹ - 28February 2023

استفاده از هوش مصنوعی در پروژه‌های دفاعی/ اجرای کل پروژه‌های ICT دو کشور عربیگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- رحیم محمدی؛ قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دو سه سال اخیر اقدام به ایجاد هلدینگ‌های تخصصی کرده است؛ این هلدینگ‌ها معادل وزارتخانه‌های دولت بوده و تشکیل آن‌ها در راستای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه این قرارگاه باید بازوان اجرایی دولت‌ها باشد، صورت گرفته است؛ لذا برای اینکه سهولت کار‌ها در همکاری میان قرارگاه و مجموعه دولت بیشتر شود، معادل برخی وزارتخانه‌ها، هلدینگ‌های تخصصی ایجاد شدند. به عنوان مثال هلدینگ نفت، گاز و پتروشیمی معادل وزات نفت است که با تشکیل آن، تمام پروژه‌های مربوطه توسط هلدینگ مورد اشاره پیگیری و انجام می‌شود و یا هلدینگ‌های راه و شهرسازی، نیرو، صنعت و معدن و فناوری اطلاعات و ارتباطات که به ترتیب معادل وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، نیرو، صمت و ارتباطات و فناوری اطلاعات هستند.

با توجه به این موضوع، گفت‌وگویی را با «عبدالله آزاد» مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) انجام دادیم که بخش اول آن در اینجا و بخش دوم آن در اینجا و بخش سوم هم در اینجا قابل مشاهده است.

بخش چهارم و پایانی این گفت‌گو را در ادامه می‌خوانید.

دفاع‌پرس: این روز‌ها عبارت «شهر هوشمند» را شاید بتوان عبارت پرتکراری دانست که توسط برخی مسئولان مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ آیا برای شهری هم‌چون تهران نیز می‌توان از چنین عبارتی استفاده کرد؟

برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی در شهر تهران طی جلسه‌ای به معاون فنی و عمرانی و مدیر IT شهرداری تهران اعلام کردیم که هر آنچه در بحث شهر هوشمند انتظار دارید، ما قابلیت انجام آن را در مدت زمان کوتاه داریم؛ به عنوان مثال ما در چهارراه‌ها دوربین‌های ترافیکی داریم که کافی است این دوربین‌ها با استفاده از هوش مصنوعی، هوشمند شوند؛ در حالی که الان آنچه در برخی تقاطع‌ها از عبارت هوشمند استفاده می‌شود، غلط است؛ زیرا زمان‌سنج چراغ‌های ترافیکی را نمی‌توان هوشمند دانست؛ برای اینکه فقط زمان‌سنج است، و یا اینکه برای عبور سریع خودرو‌های امدادی در حال ماموریت، این خودرو‌ها باید حتما به چند متری تقاطع برسند تا عبور سمت آن‌ها آزاد شود که از این نظر هم نمی‌توان وضعیت تقاطع‌ها را هوشمند دانست.

در صورتی که در تقاطع هوشمند، دوربین‌های ترافیکی چراغ‌های راهنمایی را با توجه به میزان ترافیک تقاطع، هوشمندانه تنظیم می‌کند و حضور خودروی امدادی در حال ماموریت را از فاصله دو سه کیلومتری تشخیص می‌دهد و مسیر را برای عبور سریع آن باز نگه می‌دارد؛ حتی با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان مسیر خودر‌وهای امدادی را از ابتدای حرکت تا رسیدن به مقصد با توجه به زمان‌بندی که انجام می‌شود، باز نگه داشت و یا با نصب دوربین‌های هوشمند در تقاطع‌ها در صورت بروز حادثه و تصادف، هوش مصنوعیِ بکار رفته در دوربین‌ها به‌صورت خودکار با پلیس تماس برقرار می‌کند و محل وقوع حادثه را اطلاع می‌دهد؛ بدون اینکه کسی بخواهد تماس بگیرد.

دفاع‌پرس: آیا استفاده از فناوری هوش مصنوعی در پروژه‌های دفاعی هم امکان‌پذیر است؟

هر نوع سیستم یا دستگاهی که ساخته می‌شود را می‌توان به فناوری هوش مصنوعی مجهز کرد؛ به عبارت دیگر در همه پروژه‌ها حتی پروژه‌های دفاعی می‌توان از فناوری هوش مصنوعی استفاده کرد.

دفاع‌پرس: اینترنت اشیاء را می‌توان یکی از دستاورد‌های استفاده از تکنولوژی دانست که کاربرد‌های گوناگونی دارد؛ با توجه به این موضوع، هلدینگ فناوری اطلاعات و ارتباطات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) می‌تواند خدماتی را بر این بستر ارائه دهد؟

نامه‌ای را به وزارت ارتباطات ارسال و در آن ذکر کردیم که آماده هستیم تا اپراتوری اینترنت اشیاء را راه‌اندازی کنیم؛ به‌عنوان مثال اکنون کنتور‌های برق هوشمند در منازل نصب شده که در داخل آن‌ها سیم‌کارتی بکار رفته است؛ در حالی که این نوع هوشمندسازی راهکار صحیحی نیست؛ زیرا به ازای هر کنتور باید یک سیم‌کارت تعبیه شود؛ حال در شهری همچون تهران با تعداد بالای واحد‌های مسکونی، تجاری و اداری باید سیم‌کارت‌های بسیاری نصب و راه‌اندازی شود.

البته در کنار آن، اگر کنتور‌های آب و گاز را هم با همین دید لحاظ کنیم با حجم انبوهی از سیم‌کارت فعال مواجه می‌شویم که در واقع این نشان می‌دهد آنچه هم‌اکنون صحبت از اینترنت اشیاء می‌شود در حقیقت استفاده از سیم‌کارت در دستگاه‌های مختلف است؛ در صورتی که مقصود ما از اینترنت اشیاء یا همان IOT، شبکه‌ای مستقل و به هم پیوسته و فاقد سیم‌کارت است.

یکی از معایب استفاده از سیم‌کارت این است که گاهی حاکمیت بنا به دلایلی موقتاً مجبور به قطع سیم‌کارت‌ها می‌شود که در چنین حالتی تمام دستگاه‌های متصل به سیم‌کارت ارتباطشان با مرکز مربوطه قطع خواهد شد؛ اما آنچه ما طراحی کردیم مستقل از شبکه اینترنت کشور، و بدون سیم‌کارت است.

استفاده از دستگاه طراحی شده توسط این مجموعه برای دارنده آن هزینه‌ای بایت سیم‌کارت و اینترنت نخواهد داشت؛ چون ارتباط آن‌ها با یک دستگاه کوچک رادیویی صورت می‌گیرد.

همین کار را می‌توان در استفاده از دستگاه‌های کارت‌خوان سیار انجام داد و حتی این باعث می‌شود تا قیمت دستگاه‌های کارت‌خوان سیار ۳۰ درصد ارزان‌تر هم شود؛ علاوه بر این، از این دستگاه می‌توان در مواقع بحران‌های طبیعی که وسایل ارتباط جمعی از کار می‌افتند و کارایی ندارند، بهره برد.

در همین رابطه می‌توان به ساخت ربات‌های زیردریایی به‌منظور بررسی خطوط زیردریایی نفت و گاز که اکنون از خارج وارد می‌شود و نیز تولید ربات‌های اطفاء حریق ساخت هلدینگ تخصصی فناوری ارتباطات و اطلاعات قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء اشاره کرد.

دفاع‌پرس: بخشی از فعالیت‌های این هلدینگ به‌صورت بین‌المللی است؛ در این حوزه هم می‌توانید توضیحی ارائه دهید؟

یکی از کار‌هایی که دنبال می‌کنیم، اجرای پروژه‌های بین‌المللی است؛ زیرا در داخل به دستگاه‌هایی که می‌توانند از خدمات هلدینگ ICT قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا استفاده کنند، پیشنهاد‌های همکاری داده شده است؛ بنابراین برای ادامه فعالیت‌های خود بر آن هستیم که ظرفیت موجود را در دیگر کشور‌ها بکار بگیریم تا نیرو‌های جوان و نخبه‌ای را که با ما همکاری دارند، حفظ کنیم و در عین حال تعدادشان را افزایش دهیم.

به همین جهت با دو کشور عربی مذاکرات خوبی داشتیم و این مذاکرات به جایی رسید که اعلام کردند شرکت مشترک احداث کنیم تا به واسطه آن، اجرای کل پروژه‌های ICT کشورشان را برعهده بگیریم؛ به همین جهت برای تحقق این موضوع در حال تنظیم تفاهم‌نامه‌ای هستیم؛ علاوه بر این قصد داریم به بازار روسیه نیز ورود پیدا کنیم.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار