پیشکسوت سپاه در گفت‌وگوی مشروح با دفاع‌پرس:

حفاظت از نظام اسلامی مهم‌ترین آرمان و هدف سپاه پاسداران است

سرهنگ عباسی گفت: یکی از مهم‌ترین آرمان‌های سپاه پاسداران حفاظت از نظامی است که بر پایه دین مبین اسلام برپا شده و همین موضوع می‌تواند اساسی‌ترین علت نامگذاری ولادت امام حسین(ع) به نام روز پاسدار باشد.
کد خبر: ۵۷۵۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۳ - 23February 2023

حفاظت از نظام اسلامی مهم‌ترین آرمان و هدف سپاه پاسداران استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از شهرکرد، سپاه پاسداران یکی از نهاد‌های ارزشمند و انقلابی کشور محسوب می‌شود که در همان سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد و از همان دوران تا به امروز هر زمان کشور و مردم به کمک نیاز داشتند در صحنه حضور فعال داشته است.

فعالیت سپاه پاسداران محدود به حوزه نظامی نمی‌شود و در زمان بروز مشکلاتی همچون سیل، زلزله، شیوع بیماری کرونا و... شاهد بودیم که این نهاد انقلابی از جمله اولین گروه‌هایی است که برای کمک‌رسانی به مردم می‌شتابد.

سوم شعبان و ولادت سومین اخترتابناک آسمان امامت و ولایت، سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در تقویم ایران اسلامی به عنوان روز بزرگداشت پاسداران نیز نامگذاری شده است که به همین بهانه پای صحبت سرهنگ «عباس عباسی» از پیشکسوتان سپاه پاسداران و جانبازان دوران دفاع مقدس نشستیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

دفاع‌پرس: به نظر شما علت نامگذاری سوم شعبان به عنوان روز پاسدار چه بود؟

وجه تسمیه سالروز تولد امام سوم شیعیان امام حسین (ع) به عملکرد و هم‌خوانی اهداف پاسداران با سیره عملی امام حسین (ع)، موجب شد تا روز تولد مبارکش به عنوان «روز پاسدار» تعیین شود.

درواقع سپاه نهادی در جهت پیاده کردن اهداف و آرمان‌های والای انقلاب اسلامی است و نامگذاری سال روز ولادت سالار شهیدان به نام روز پاسدار از این جهت است که سپاه آرمانی بزرگ و مقدس دارد که حفاظت و نگهبانی از نظام و حکومتی است که بر اساس اسلام ناب محمدی (ص) برپا شده حکومتی که تحقق آن آرمان وهدف همه پیامبران الهی وائمه اطهار بوده و بجز مدت کوتاهی در زمان پیامبر اکرم (ص)، امام علی (ع) و امام حسن (ع) شرایط تشکیل و تحقق کامل آن به دلیل توطئه دشمنان و غفلت مسلمانان انجام نگرفت و داعیه‌ی تحقق نسبی آن را در جهان امروزی دارد و دامنه‌ی این آرمان تا زمان حکومت عدل جهانی امام مهدی (عج) نیز گسترده است و بدین لحاظ دارای آرمان‌های مکتبی، انسانی و جهان شمول است که باید همیشه حرکت خود را بدان سوی جهت دهد.

دفاع‌پرس: مهم‌ترین علت تشکیل سپاه پاسداران در اوایل انقلاب را چه می‌دانید؟

شاید در آن روز‌های نخست که هدف سپاه را پاسداری از انقلاب اسلامی و دستاورد‌های آن مطرح می‌کردند، تصور نمی‌رفت که چه مسئولیت سنگین و رسالت خطیری به عهده‌ی این تشکیلات تازه تأسیس خواهد بود؛ اما از آنجا که محرک حضور در این نهاد، خدمت بی‌شائبه به انقلاب اسلامی همچنین اطاعت محض و عاشقانه از ولایت فقیه زمان بود سپاه به عنوان بازوی توانمند ولایت فقیه، خویشتن را برای هر نوع ماموریت محوله آماده کرده بود.

دفاع‌پرس: آیا سپاه پاسداران تنها دارای بعد نظامی است؟

امام (قدس سره) در دوم اردیبهشت سال ۱۳۵۸ طی فرمانی به شورای انقلاب رسماً تأسیس این نهاد مقدس را اعلام کردند و شورای انقلاب با تأسیس شورای فرماندهی سپاه گام اساسی را در جهت سازماندهی این نهاد برداشت.
اگر چه سپاه هویتی نظامی دارد ولی، نظامی‌گری در واقع یک بعد از ابعاد هویت مقدس این نهاد مکتبی و مردمی است.

دفاع‌پرس: مهم‌ترین آرمان‌های سپاه پاسداران چه مواردی هستند؟

ایثار و فداکاری برای حفظ نظام اسلامی و دستاورد‌ها و اصول آن، آرمانی است که سپاه با درس آموزی از حماسه‌ی حسینی، آن را خط مشی اصلی خود قرار داده است از این نگاه سپاه، حسینی و عاشورایی است و همواره آمادگی دارد برای حفظ نظام و حکومت اسلام ناب محمدی (ص) فداکاری کند و با تمام هستی خود در نگهبانی از آن بکوشد. سپاه همچون حضرت اباالفضل العباس (ع) که مطیع محض رهبر و امام خویش بود و به منزله‌ی بازوی امام حسین (ع) محسوب می‌شد، بازوی مقام عظمای ولایت است؛ تحقق این هویت مکتبی و آرمان الهی، بدون ارتباط با مقام ولایت، امری ناشدنی است.

دفاع‌پرس: نقش سپاه پاسداران در صیانت از انقلاب اسلامی ایران چگونه است؟

سپاه پاسداران با این پشتوانه‌ی عظیم الهی و مکتبی، نیروی انسانی مخلص، فداکار، آگاه، معتقد و متعهد به مبانی اسلامی، مکتب و ولایت با بهره‌گیری از سال‌ها تجربه، تخصص و بینش فنی، امروز به صورت مجموعه‌ای، چون «بنیان مرصوص» است که انقلاب و نظام اسلامی را مانند دژی نفوذناپذیر در برگرفته و از هر خطر و توطئه‌ای مصونیت می‌کنند؛ و اکنون سپاه با سه بعد بسیار قوی معنوی، نظامی و علمی، تحقق بخش امر خدای تعالی در قرآن است که فرموده: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ ما اسْتَطعْتُمْ مِنْ قوّةٍ و مِنْ رُباطِ الْخَیْلِ تُرْهَبونَ به عَدُوَّ اللهِ وَ عَدُوَّکُمْ» (هر چه می‌توانید برای مقابله با دشمن آماده کنید و تجهیز شوید تا بدین وسیله دشمنان خدا و دشمنان خود را بترسانید)

هدف و آرمان اساسی سپاه پاسداران چیست؟

سپاه با چنین بنیه معنوی و مادی، چشم‌اندازی بس روشن پیش رو دارد که عبارت از حفظ نظام مقدس و کشور و نیز تلاش و زمینه‌سازی برای حکومت بزرگ و منجی بشریت حضرت بقیة الله ارواحنا فداه است. درواقع سوم شعبان سالروز ولادت سومین اخترتابناک آسمان امامت و ولایت، سرور وسالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و نامگذاری این روز به نام روز پاسدار دارای مفهوم بلند و عمیقی است که اندیشه ژرف و تابناکی را در تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دنبال دارد.

دفاع‌پرس: سخن پایانی...

گرچه رسماً سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوم اردیبهشت سال ۵۸ شروع به کار کرد، اما این نهاد ارزشمند و نهادینه شده انقلاب از همان اوایل پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ با حضور جمعی از بهترین جوانان این مرز و بوم به منظور دفاع از انقلاب نوبنیاد اسلامی شکل گرفته بود و از زمان تأسیس سپاه تا امروز با فداکاری و جانبازی پاسداران انقلاب، ده‌ها خطر بزرگ ازسر مردم، ایران ونظام اسلامی در ایران و بیرون از جغرافیای مرز کشورمان رفع شده است به همین جهت لازم است این روز عزیز را به تمامی پاسداران ایران اسلامی تبریک بگوییم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار